Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 375571 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #470 Gepost op: 30 september 2013, 16:29:43
Wij houden ons hier allemaal regelmatig mee bezig, de één wat meer dan de ander. Kijk het liefst heb ik ook gewoon dat ze direct alles betalen, maar als dat niet kan dan zit er weinig anders op. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat je bekeuring op de stichting waarschijnlijk niet eens doorgang gaat vinden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #471 Gepost op: 20 februari 2014, 19:19:21
Niet echt een vraag, maar wel opmerkelijk arrest van het Gerechtshof Leeuwarden.
Zaak van een (schijnbaar geautomatiseerde) boete n.a.v. een register controle op verzekering voor een voertuig.

Bij registercontrole door de RDW kan het hof niet vaststellen dat de administratieve sanctie is opgelegd door een daartoe bevoegde ambtenaar. De RDW vermeldt bij registercontroles de verbalisantcode 404040. Uit deze code kan niet worden afgeleid welke opsporingsambtenaar de administratieve sanctie in het voorliggende geval heeft opgelegd. Volgens de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften mogen ook bij registercontroles alleen daartoe bevoegde ambtenaren een administratieve sanctie opleggen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #472 Gepost op: 23 februari 2014, 00:01:30
Citaat van: zwelgje link=msg=1245504 date=1392920361
Niet echt een vraag, maar wel opmerkelijk arrest van het Gerechtshof Leeuwarden.
Zaak van een (schijnbaar geautomatiseerde) boete n.a.v. een register controle op verzekering voor een voertuig.

Ik zag 'm voorbij komen ja. Weer typisch Nederland: anno 2014 accepteren we niet dat een computer een zeer belangrijke rol in ons leven speelt. Maar ondertussen is Nederland wel een van de landen met het hoogste percentage internet aansluitingen per gezin. Als je het mij vraagt voelt dit als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt om de werkelijkheid te ontlopen en ondertussen steekt zijn kont boven het zand uit ..... de invulling laat ik aan een ander over.  

bron: http://www.pcmweb.nl/nieuws/nederland-heeft-hoogste-aantal-internetaansluitingen.html
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #473 Gepost op: 28 februari 2014, 18:59:41
Citaat van: moppersmurf link=msg=1245947 date=1393110090
Ik zag 'm voorbij komen ja. Weer typisch Nederland: anno 2014 accepteren we niet dat een computer een zeer belangrijke rol in ons leven speelt. Maar ondertussen is Nederland wel een van de landen met het hoogste percentage internet aansluitingen per gezin. Als je het mij vraagt voelt dit als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt om de werkelijkheid te ontlopen en ondertussen steekt zijn kont boven het zand uit ..... de invulling laat ik aan een ander over.  

bron: http://www.pcmweb.nl/nieuws/nederland-heeft-hoogste-aantal-internetaansluitingen.html
Het is meer dat de wetgever verzaakt wetgeving te moderniseren naar het computertijdperk.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #474 Gepost op: 20 maart 2014, 11:36:02
Vraagje:

Heb een auto gekocht die ik binnenkort ga halen. Nu staat er op het kentekenbewijs een duplicaatcode 01 die niet op het kenteken staat. Volgens de garage mag dat gewoon alleen mijn herinnering zegt wat anders.

Wie helpt? Graag onderbouwen!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #475 Gepost op: 20 maart 2014, 11:40:23
Citaat van: kaasje link=msg=1252404 date=1395311762
Vraagje:

Heb een auto gekocht die ik binnenkort ga halen. Nu staat er op het kentekenbewijs een duplicaatcode 01 die niet op het kenteken staat. Volgens de garage mag dat gewoon alleen mijn herinnering zegt wat anders.

Wie helpt? Graag onderbouwen!
Dat kan, het is niet meer verplicht om bij een nieuw kentekenbewijs ook direct een nieuwe plaat te krijgen (en visa versa)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #476 Gepost op: 20 maart 2014, 11:45:04
Sinds 2008 hoeft bij vervanging van de kentekenplaat of de kentekenpapieren niet meer beide vervangen te worden. De duplicaatcode kan dus 01 zijn op het kentekenbewijs terwijl de originele platen er nog op zitten.

Hier een brief van het RDW die een en ander uitlegt: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/GAIK/Brieven/VIV2008-850_brief_kentekenplaatfabrikanten_over_OKK.pdf
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #477 Gepost op: 20 maart 2014, 11:53:20
Citaat van: DiNozzo link=msg=1252411 date=1395312304
Sinds 2008 hoeft bij vergissing van de kentekenplaat of de kentekenpapieren niet meer beide vervangen te worden. De duplicaatcode kan dus 01 zijn op het kentekenbewijs terwijl de originele platen er nog op zitten.

Hier een brief van het RDW die een en ander uitlegt: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/GAIK/Brieven/VIV2008-850_brief_kentekenplaatfabrikanten_over_OKK.pdf
Bedankt!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #478 Gepost op: 14 april 2014, 18:56:25
Wij zijn in het bezit van een gehandicapten parkeerplaats op kenteken.
Nu is het zo dat ik mijn auto tijdelijk niet kan gebruiken en deze uitgeleend heb.
De parkeerdruk in onze wijk is enorm.
Mijn vraag is: als ik deze parkeerplaats tijdelijk niet gebruik mag ik dan een zak over het bord hangen zodat er evt. Andere mensen kunnen gaan staan?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #479 Gepost op: 14 april 2014, 19:50:51
In princiepe kan dat. Bij onder andere wegwerkzaamheden worden verkeersborden ook tijdelijk onleesbaar gemaakt door middel van bijvoorbeeld tape (ook vuilniszakken heb ik wel eens gezien). Het is echter de vraag of de handhavende instantie dit zal accepteren wanneer iemand anders hier parkeert. Anders zou het namelijk wel heel makkelijk worden om hier misbruik van te maken; leg een vuilniszak in je kofferbak en trek deze over ieder willekeurig bord heen dat je wil negeren.

Het hangt af van de periode hoelang je je auto niet zelf gebruikt, of ik er iets mee zou doen. Voor een relatief korte periode zou ik het bord gewoon laten hangen en deze dus ook niet afdekken. Als het echt een lange periode is, kan je contact opnemen met de handhavende instantie/gemeente dat je het bord onleesbaar hebt gemaakt en het anderen tijdelijk toestaat daar te parkeren. Zij kunnen het bord eventueel ook tijdelijk omdraaien of verwijderen om deze later weer terug te plaatsen. Houd er wel rekening mee dat dit bij gemeentes héél lang kan duren (heb zelf ook jaren zo'n bord voor de deur gehad).