Bij de Wet Mulder (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) treedt de agent op als toezichthouder/bestuursorgaan en legt een administratieve sanctie op. Dat gebeurt middels een beschikking die je thuis gestuurd krijgt. Het geeltje wordt de aankondiging van beschikking genoemd. Het gros van de verkeersovertredingen wordt op deze manier afgedaan. Dit hele gebeuren vindt plaats in het bestuursrecht en niet in het strafrecht. Dit heeft tot gevolg dat fouten eenvoudiger te herstellen zijn. Ik vermoed dan ook dat je inderdaad een aangepaste beschikking zult krijgen na bezwaar. Het feit op zich blijft immers staan.
Overigens trekken veel mensen parallellen met vormfouten in het strafrecht. Die vergelijking is niet juist, maar ook in het strafrecht een vormfout niet automatisch tot 'vrijspraak' hoeft te leiden. Het moet dan gaan over onherstelbare fouten die de verdachte daadwerkelijk benadelen. Als we toch de vergelijking maken: de foutieve straatnaam kan wél hersteld worden en bovendien wordt je als 'verdachte' (in dit geval betrokkene) niet benadeeld.
Nick, dank voor je heldere antwoord. (Zwelgje trouwens ook bedankt)
Wordt dan een Wet Mulder zoals jullie het noemen dan niet op ambtseed opgemaakt, aldus naar waarheid etc etc? (Geen kritiek of iets dergelijke hoor, alleen ter informatief)
Ik heb ooit begrepen dat, omdat ik geen geeltje heb gehad, dit dan wordt afgehandeld als een proces verbaal. Vandaar mijn vraag. De betreffende agent heeft alleen een notitie op een kladblok gemaakt meer niet.