Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 364431 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #500 Gepost op: 30 april 2014, 01:08:17
Citaat van: Sasla link=msg=1263556 date=1398812641
Daar komt het in de praktijk op neer ja. Ik heb toen bezwaar aangetekend, maar werd niet gegrond verklaard. Overigens hebben nieuwe schakelbrommers hier ook last van.

En mijne is niet eens schakel :P Dit moet toch eigenlijk niet kunnen binnen de wetgeving? Want de brommer is goedgekeurd voor op de weg door het RDW met die snelheid. Dat later wetgeving wordt aangepast en deze brommers te hard rijden origineel is toch vreemd? Want wat doe ik als eigenaar dan fout aan mijn brommer?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

C337

• Senior gebruiker
Reactie #501 Gepost op: 16 juni 2014, 11:27:14
Als iemand dit voor mij zou kunnen beantwoorden... O0

Quote CBR onder het kopje beginnersrijbewijs:
Iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt, valt onder de nieuwe regeling. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste vijf jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. Voor 16-en 17 jarigen is deze termijn zelfs zeven jaar na verkrijging van een rijbewijs van de bromfietscategorie AM.

Op mijn 16e AM behaald (21-11-2008), en op mijn 18e het B rijbewijs behaald (18-3-2011). Door het AM rijbewijs ben ik dus voor alle categorieën beginnende bestuurder t/m 21-11-2015 als ik het goed begrijp?

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #502 Gepost op: 16 juni 2014, 11:43:36
Citaat
Tijdsduur beginnend bestuurder
Iedereen van 18 jaar of ouder die voor het eerst zijn rijbewijs haalt is 5 jaar beginnend bestuurder. Dit geldt ook voor 17-jarigen die voor 6 juni 2012 hun rijbewijs B hebben gehaald. Voor 16-jarigen en 17-jarigen is de termijn 7 jaar nadat zij hun eerste rijbewijs hebben gehaald.
Citaat
Meerdere rijbewijscategorieën
Heeft u meerdere rijbewijscategorieën, bijvoorbeeld voor de auto en voor de motor, dan geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs. Heeft u al langer dan 5 jaar een rijbewijs en haalt u er een andere rijbewijscategorie bij, dan wordt dat dus geen beginnersrijbewijs. Ook voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het eerste (buitenlandse) rijbewijs.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-beginnersrijbewijs.html

Dit betekend dus bijvoorbeeld dat als het AM het eerste rijbewijs is dat je hebt vanaf je 16e en je haalt je B rijbewijs op je 25e dat je dan geen beginnend bestuurder meer bent.

En dus:
Citaat van: C337 link=msg=1277244 date=1402910834
Op mijn 16e AM behaald (21-11-2008), en op mijn 18e het B rijbewijs behaald (18-3-2011). Door het AM rijbewijs ben ik dus voor alle categorieën beginnende bestuurder t/m 21-11-2015 als ik het goed begrijp?
Ja.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

C337

• Senior gebruiker
Reactie #503 Gepost op: 16 juni 2014, 12:00:00
Hartstikke bedankt HIT ! :)

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #504 Gepost op: 17 juni 2014, 11:09:24
Citaat van: Frank. link=msg=969734 date=1324842009
Oeps, de vraag erachter vergeten... Maar inderdaad, hoe kan dit? Is zo'n plaat te verkrijgen bij een officiële zaak (incl. vermelding op het kentekenbewijs) of is het meer een oplossing zoals een kenteken in stickervorm voor auto's met een aparte grill (onofficeel dus)?

Ik wist dat deze vraag hier eens was gesteld, en.....
Ik ben zelf nu in het bezig van een 306 met een trekhaak voor het kenteken waar inderdaad in het midden openruimte is om de trekhaak heen, en het is op het kenteken meegenomen dat de plaat afwijkt. :)

Dus ja, deze constructie is mogelijk geheel legaal. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

sylvester1986

• Gast
Reactie #505 Gepost op: 23 juli 2014, 11:26:02
Even een vraag over het alcoholslot.
Mag je tijdens het programma nu wel of niet op/in een bromfiets/brommobiel rijden?
CBR en Rijksoverheid spreken elkaar tegen als het gaat om rijbewijzen.
Het CBR zegt:
Eventuele andere rijbewijscategorieën zijn tijdens deelname aan het alcoholslotprogramma niet geldig.
Echter zegt het CBR ook:
Als de betrokkene deelname weigert, dan blijft dat niet zonder gevolgen. Ten eerste mag hij of zij vijf jaar geen voertuig besturen waar een rijbewijs voor nodig is (behalve een bromfiets of brommobiel).
De overheid zegt vervolgens:
Voor welke soorten bromfietsen heb ik een bromfietsrijbewijs (brommerrijbewijs) nodig?
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, snorfiets, brommobiel en spartamet te mogen rijden.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #506 Gepost op: 23 juli 2014, 12:01:48
Het rijbewijs AM blijft geldig, tijdens een alcoholslot procedure maar ook tijdens een weigering van deelname aan het alcoholslot programma.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #507 Gepost op: 23 juli 2014, 22:07:09
Dat is toch wel een beetje vreemd, want als op een andere manier het rijbewijs ongeldig/ingenomen word dan geldt dit voor alle categorieën
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #508 Gepost op: 23 juli 2014, 22:12:29
Voor de duur dat hij daadwerkelijk ingevorderd is geldt dat inderdaad. Maar op het moment dat je een partiële ongeldigheidsverklaring aan je broek krijgt, kan je op het gemeentehuis wel weer je AM aanvragen.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #509 Gepost op: 23 juli 2014, 22:59:55

Bedoel je dat je AM op moment van partiële ongeldigheidsverklaring ook niet meer geldig is, totdat je zelf een "nieuwe" AM aanvraagt?
Ben benieuwd naar het "in de praktijk", in de trant van gisteren kreeg je een partiële ongeldigheidsverklaring, je bent nog niet bij het gemeentehuis geweest en vandaag krijg je een controle waarbij je AM moet tonen....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten