Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 359498 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #550 Gepost op: 23 november 2014, 18:54:07
Citaat van: Johanna link=msg=1309819 date=1416601322
Ik vroeg me vandaag af in de auto: mag een doof persoon een auto besturen? Die kan immers geen sirenes en claxons horen.
De combi van de geïsoleerde auto's van tegenwoordig met harde muziek maakt dat menig weggebruiker doof lijkt.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #551 Gepost op: 23 november 2014, 20:25:33
Citaat van: Meneer link=msg=1310114 date=1416765247
De combi van de geïsoleerde auto's van tegenwoordig met harde muziek maakt dat menig weggebruiker doof lijkt.

Soms niet alleen lijkt maar is door de harde muziek 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #552 Gepost op: 11 januari 2015, 20:03:29
Zojuist tijdens wegmisbruikers hield een collega een jongeman staande welke met zijn mobiele telefoon in zijn hand reed.
Tijdens de staande houding verklaarde de jongeman dat hij niet zat te bellen en dat hij geen telefoon bij zich had.  Tot mijn verbazing vorderde de collega de telefoon van de bestuurder en vertelde hierbij dat als hij geen telefoon zou overhandigen het voertuig doorzocht zou worden,  dit gebeurde ook en de jongeman werd tevens verzocht om zijn zakken leeg te maken..  Ik was erg verbaasd en ben reuze benieuwd naar welke bevoegdheden de verbalisanten hebben gehandeld.  Volgens mij is deze manier alleen mogelijk na aanhouding als verdachte.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #553 Gepost op: 11 januari 2015, 20:45:40
Algemene Wet Bestuursrecht
Artikel 5:16
Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen.

Artikel 5:19
1. Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2. Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
3. Hij is bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.

Artikel 5:20
 1. Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #554 Gepost op: 11 januari 2015, 21:26:23
Ja helder,  toezichthoudende taak op de wvw,  kan me alleen niet voorstellen dat we obv bestuursrecht iedere auto bij constatering van een overtreding gaan onderzoeken..

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #555 Gepost op: 11 januari 2015, 21:33:38
Niet handsfree bellen is een overtreding in de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersovertredingen (WAHV/Mulder), en valt daarmee onder het bestuursrecht. De hele WVW komt nog niet eens om de hoek kijken.

Bestuursrecht gaat zelfs verder. Als je op basis van een APV aangewezen bent als toezichthouder krijg je ook een stapel bevoegdheden er bij via de AWB. Zo kan je ineens een auto gaan doorzoeken op inbrekerswerktuig als je een plusje hebt (bv antecedenten). Voor een doorzoeking op SV is meer nodig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #556 Gepost op: 11 januari 2015, 22:01:42
Helder,  vind 't alleen wel ver gaan maar dat is een andere discussie,  ik doe 't te weinig denk ik ;)
Iets anders,  diezelfde collega vorderde ook een kentekenbewijs in obv voormalige 60/39 regeling (4 weken regeling)  volgens mij is dit vervallen en vervangen door de Wok melding (wacht op keuren)  tevens lieten ze de bestuurder met het voertuig zijn weg vervolgen,  met ingevorderd kentekenbewijs...

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #557 Gepost op: 13 januari 2015, 12:07:42
Ik vermoed(heb het niet gezien) dat de betreffende collega het ktkbew vordert van de bestuurder om gegegevens te controleren. Het daadwerkelijk invorderen is er niet meer bij sinds de komst van het ktkbew op cc formaat. Sterker nog je mag het geenseens meer.

Het verder laten rijden vind ik ook een vreemde beslissing daar je niet voor niks de WOK status oplegt. Vtg voldoet dus niet meer aan het gestelde in de regeling voertuigen en mag dus tot herstel niet meer op de openbare weg rijden muv de rit naar het RDW voor herkeuring(en dan nog de korste route)

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #558 Gepost op: 16 januari 2015, 01:46:24
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1322474 date=1421147262
Ik vermoed(heb het niet gezien) dat de betreffende collega het ktkbew vordert van de bestuurder om gegegevens te controleren. Het daadwerkelijk invorderen is er niet meer bij sinds de komst van het ktkbew op cc formaat. Sterker nog je mag het geenseens meer.

Het verder laten rijden vind ik ook een vreemde beslissing daar je niet voor niks de WOK status oplegt. Vtg voldoet dus niet meer aan het gestelde in de regeling voertuigen en mag dus tot herstel niet meer op de openbare weg rijden muv de rit naar het RDW voor herkeuring(en dan nog de korste route)

zou u alstublieft wat minder afkortingen willen gebruiken? We spreken hier nederlands, geen politioneels.  ;) En godzijdank nog geen IS-iaans  0098
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #559 Gepost op: 16 januari 2015, 12:14:12
Ik snap ze wel...