Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 361094 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

juanneele

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #60 Gepost op: 9 juni 2011, 22:20:38
Dat denk ik dus ook, categorie 5, verschil van 200 is wel fors.

Erg duidelijk is het niet, maar is wel afgedekt nu.

Grt Juan


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #61 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:20:36
Een vraagje over de Regeling Voertuigen, of meer de uitvoering/handhaving ervan. Ik ben voor op straat een tabel aan het maken over maximale afmetingen van voertuigen met deelbare en ondeelbare lading. Ik heb er een deling in gemaakt zoals hieronder te zien is. Ook maakt het per zijde nog uit of het om een PA (personenauto) of een AHW (aanhangwagen) gaat. Alleen kom ik op het laatste punt, ondeelbare lading uitstekend aan de zijkant op een PA, in de knel. In de RV gaat het om artikel 5.18.14
Citaat van: Regeling Voertuigen
2. Met inbegrip van de lading mag de breedte van voertuigen, waarvan de lading bestaat uit in de breedte ondeelbare lading, meer bedragen dan de maximum toegestane breedte van die voertuigen in onbeladen toestand, doch niet meer dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 m.
Een voertuig (PA en AHW) mag met ondeelbare lading dus maximaal 3,0m zijn, als er maar na 0,10m uitsteken een markeringsbord wordt gebruikt. Echter, wanneer je in het feitenboekje kijkt op pagina A155 en A156 staan er alleen bedragen bij cat. 3 (vrachtwagen), 12 en 13 (de AHW's).

Mijn tabelindeling:
Deelbaar
 - Achterzijde
 - Voorzijde
 - Zijkant

Ondeelbaar
 - Achterzijde
 - Voorzijde
 - Zijkant

Is een PA hiervoor (breder zijn dan 3,0m door uitstekende ondeelbare lading) niet strafbaar? Of wel, en wat zijn dan de juiste feitcode's?

Edit: ik zie op pagina A154 de feitcodeserie m P141a/d staan. Geldt die ook voor ondeelbare lading, aangezien 'deelbaar' tussen haakjes staat?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #62 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:16:08
Om de sfeer in huis nog maar even naar beneden te halen....

Zoonlief gaat binnenkort voor het scooterrijbewijs. Theorie is al gehaald (yeuh...in 1x en zelf geleerd), maar nu de praktijk nog.
Hij is ervan overtuigd dat hij zodra hij is geslaagd mag rijden, ook al is zijn rijbewijs nog niet binnen.
Volgens ons mag hij dit niet. En hoe zit dat verzekeringstechnisch? De scooter is al verzekerd (is van broer met rijbewijs). Wat voor boetes kan hij krijgen?

Ik ben benieuwd....deze grap heeft ons bijna nu 2 deuren gekost en een hoop ruzie.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #63 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:28:19
Om de sfeer in huis nog maar even naar beneden te halen....

Zoonlief gaat binnenkort voor het scooterrijbewijs. Theorie is al gehaald (yeuh...in 1x en zelf geleerd), maar nu de praktijk nog.
Hij is ervan overtuigd dat hij zodra hij is geslaagd mag rijden, ook al is zijn rijbewijs nog niet binnen.
Volgens ons mag hij dit niet. En hoe zit dat verzekeringstechnisch? De scooter is al verzekerd (is van broer met rijbewijs). Wat voor boetes kan hij krijgen?

Ik ben benieuwd....deze grap heeft ons bijna nu 2 deuren gekost en een hoop ruzie.
Als hij het rijbewijs heeft gehaald moet hij hem eerst nog afhalen. Tot die tijd heeft hij
officieel geen rijbewijs en is hij dus ook niet verzekerd als hij op de scooter gaat rijden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #64 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:33:21
Als hij het rijbewijs heeft gehaald moet hij hem eerst nog afhalen. Tot die tijd heeft hij
officieel geen rijbewijs en is hij dus ook niet verzekerd als hij op de scooter gaat rijden.

Dank, hiermee bewijst het weer dat die 'achterlijke'  ouders toch weer gelijk hebben  98uiye
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #65 Gepost op: 8 augustus 2011, 00:02:18
Dank, hiermee bewijst het weer dat die 'achterlijke'  ouders toch weer gelijk hebben  98uiye

Als je hebt afgereden heb je aangetoond dat je bekwaam bent om een motorvoertuig (van de betreffende klasse) te mogen besturen.

Als je het rijbewijs hebt opgehaald heb je de ''vergunning'' binnen om deze bekwaamheid te mogen gebruiken  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #66 Gepost op: 8 augustus 2011, 00:51:01
Een vraagje over de Regeling Voertuigen, of meer de uitvoering/handhaving ervan. Ik ben voor op straat een tabel aan het maken over maximale afmetingen van voertuigen met deelbare en ondeelbare lading. Ik heb er een deling in gemaakt zoals hieronder te zien is. Ook maakt het per zijde nog uit of het om een PA (personenauto) of een AHW (aanhangwagen) gaat. Alleen kom ik op het laatste punt, ondeelbare lading uitstekend aan de zijkant op een PA, in de knel. In de RV gaat het om artikel 5.18.14Een voertuig (PA en AHW) mag met ondeelbare lading dus maximaal 3,0m zijn, als er maar na 0,10m uitsteken een markeringsbord wordt gebruikt. Echter, wanneer je in het feitenboekje kijkt op pagina A155 en A156 staan er alleen bedragen bij cat. 3 (vrachtwagen), 12 en 13 (de AHW's).

Mijn tabelindeling:
Deelbaar
 - Achterzijde
 - Voorzijde
 - Zijkant

Ondeelbaar
 - Achterzijde
 - Voorzijde
 - Zijkant

Is een PA hiervoor (breder zijn dan 3,0m door uitstekende ondeelbare lading) niet strafbaar? Of wel, en wat zijn dan de juiste feitcode's?

Edit: ik zie op pagina A154 de feitcodeserie m P141a/d staan. Geldt die ook voor ondeelbare lading, aangezien 'deelbaar' tussen haakjes staat?

Verhaal is eigenlijk vrij simpel, ik weet alleen niet de feitcode's. Voertuigen hebben max. mee te vervoeren lading. Voor personenauto's heb ik ooit geleerd dat je ervanuit mag gaan dat de lading nooit breder mag zijn dan de helft van de spiegels ( je kan er dan niet meer omheen kijken). Mijn instructuer bij de KMar zei dat de enige oplossing hiervoor art. 5 is.  Personenvoertuigen die breed transport doen zijn niet opgenomen in de wetgeving bij mijn weten, dit is een gaatje. Echter bij E achter B wel, bij mijn weten mag de lading niet breder zijn als de aanhanger.

Bij vrachtauto's ligt het heel anders daar zijn diverse regels voor diverse wegen, echter deelbare lading die te zwaar, te lang, te hoog of te breed is mag nooit! Deze kan namelijk dan ook worden verdeeld over meerdere laadvloeren. Dit geld ook voor personenvoertuigen.

Dus een opel astra met twee kano's op dak die buiten de spiegels vallen is in overtreding, zo ook een vrachtauto die een combine vervoert waarbij de oogstrol nog is gemonteerd. Deze is namelijk te demonteren en daarmee is de breedte ineens 3.30m ipv 3.80m.

Ook een vrachtauto waarbij  niets is te zien maar die wel twee rollen staal van elk 20ton vervoert is in overtreding omdat hij boven het ttm van 50 ton komt ( gem. gewicht vrachtauto is 5500kg gem. gewicht voor een dergelijke oplegger is 7500kg dat samen met de 40000kg lading is 52500kg). Het voertuig hoeft in dit geval niet te lang, breed of te hoog zijn (denk aan de rollen staal van hoogovens) maar hij is wel te zwaar. Wanneer deze man met 1 rol staal aan dit gewicht komt is er niets aan de hand, een telefoontje naar de RDW is genoeg om de vrijstelling hiervoor te krijgen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #67 Gepost op: 8 augustus 2011, 03:25:41
Verhaal is eigenlijk vrij simpel, ik weet alleen niet de feitcode's. Voertuigen hebben max. mee te vervoeren lading. Voor personenauto's heb ik ooit geleerd dat je ervanuit mag gaan dat de lading nooit breder mag zijn dan de helft van de spiegels ( je kan er dan niet meer omheen kijken). Mijn instructuer bij de KMar zei dat de enige oplossing hiervoor art. 5 is.  Personenvoertuigen die breed transport doen zijn niet opgenomen in de wetgeving bij mijn weten, dit is een gaatje. Echter bij E achter B wel, bij mijn weten mag de lading niet breder zijn als de aanhanger.

Bij vrachtauto's ligt het heel anders daar zijn diverse regels voor diverse wegen, echter deelbare lading die te zwaar, te lang, te hoog of te breed is mag nooit! Deze kan namelijk dan ook worden verdeeld over meerdere laadvloeren. Dit geld ook voor personenvoertuigen.

Dus een opel astra met twee kano's op dak die buiten de spiegels vallen is in overtreding, zo ook een vrachtauto die een combine vervoert waarbij de oogstrol nog is gemonteerd. Deze is namelijk te demonteren en daarmee is de breedte ineens 3.30m ipv 3.80m.

Ook een vrachtauto waarbij  niets is te zien maar die wel twee rollen staal van elk 20ton vervoert is in overtreding omdat hij boven het ttm van 50 ton komt ( gem. gewicht vrachtauto is 5500kg gem. gewicht voor een dergelijke oplegger is 7500kg dat samen met de 40000kg lading is 52500kg). Het voertuig hoeft in dit geval niet te lang, breed of te hoog zijn (denk aan de rollen staal van hoogovens) maar hij is wel te zwaar. Wanneer deze man met 1 rol staal aan dit gewicht komt is er niets aan de hand, een telefoontje naar de RDW is genoeg om de vrijstelling hiervoor te krijgen.
Als ik het goed herinner van mijn theorie voor B mag de lading op een personen auto aan de zijkant
niet uitsteken en toen was er ook nog de regel met uitsteken vanaf de assen aan de voor en achterzijde.
Tegenwoordig is dit dat zowel aan de voorzijde als achterzijde de lading 1.0m mag uitsteken gemeten vanaf de voor of achterzijde auto. Wat betreft markeringsborden is voorzijde dacht ik niet verplicht maar achterzijde wel, al zou ik dit laatste niet 100% zeker weten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #68 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:28:12
Als ik het goed herinner van mijn theorie voor B mag de lading op een personen auto aan de zijkant
niet uitsteken en toen was er ook nog de regel met uitsteken vanaf de assen aan de voor en achterzijde.
Tegenwoordig is dit dat zowel aan de voorzijde als achterzijde de lading 1.0m mag uitsteken gemeten vanaf de voor of achterzijde auto. Wat betreft markeringsborden is voorzijde dacht ik niet verplicht maar achterzijde wel, al zou ik dit laatste niet 100% zeker weten.

Dank je voor de aanvulling, wat betreft breedte markering die dient ook aan de voorzijde te worden aangebracht met een witte lamp gemonteerd. Je moet het tegemoetkomende verkeer namelijk attenderen op het feit dat jij uitsteekt. Dit moet aan beide zijden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #69 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:37:10
Om de sfeer in huis nog maar even naar beneden te halen....

Zoonlief gaat binnenkort voor het scooterrijbewijs. Theorie is al gehaald (yeuh...in 1x en zelf geleerd), maar nu de praktijk nog.
Hij is ervan overtuigd dat hij zodra hij is geslaagd mag rijden, ook al is zijn rijbewijs nog niet binnen.
Volgens ons mag hij dit niet. En hoe zit dat verzekeringstechnisch? De scooter is al verzekerd (is van broer met rijbewijs). Wat voor boetes kan hij krijgen?

Ik ben benieuwd....deze grap heeft ons bijna nu 2 deuren gekost en een hoop ruzie.
Bekeuring: 180 euro plus 6 euro administratiekosten.
Risico bij een aanrijding: in het ergste geval tienduizenden tot honderdduizenden euro's, terug te betalen aan de verzekeraar.

Advies: ga nooit zonder een geldig rijbewijs te bezitten (lees: fysiek in je bezit te hebben) de weg op
Wout