Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 364334 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #620 Gepost op: 18 september 2015, 23:41:04
Ja, hoe is dat met tijdelijke lagere limieten, moet dan de groene streep afgedekt of uitgekruisd worden?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #621 Gepost op: 18 september 2015, 23:46:02
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1373746 date=1442612464
Ja, hoe is dat met tijdelijke lagere limieten, moet dan de groene streep afgedekt of uitgekruisd worden?

Hier de uitleg hoe de strepen zouden moeten zijn bij 100-80-60 km/h wegen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #622 Gepost op: 18 september 2015, 23:49:43
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1373746 date=1442612464
Ja, hoe is dat met tijdelijke lagere limieten, moet dan de groene streep afgedekt of uitgekruisd worden?
Jij haalde zelf eerst een tekst aan en daarin stond:
Citaat
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom."
Duidelijk toch? Bord A01 maakt dan de dienst uit.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #623 Gepost op: 19 september 2015, 09:03:37
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1373740 date=1442611206
Opzich is het wel een handige geheugensteun voor de lange N wegen waarbij er geen afslagen zijn er er dus ook geen verplicht bord geplaatst hoeft te worden.

Wat natuurlijk niet betekend dat er geen (herhalingsbord) geplaatst KAN worden. En in plaats van een bord langs de kant van de weg, kan men natuurlijk ook de maximumsnelheid groot op de weg aanbrengen, beiden lijk mij een veel zinvoller geheugensteun.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #624 Gepost op: 19 september 2015, 16:07:31
Stop, wacht. Er gaan een paar dingen door elkaar lopen.

Die groene streep is inderdaad een onderdeel van de "Essentiële Herkenbaarheidskenmerken". Die zijn uitgevonden zodat een bestuurder visueel aan de weg kan zien hoe hard hij/zij daar mag rijden. Voor buiten de bebouwde kom op een 100 km/u weg is dat dus een dubbele witte middenstreep met groen ertussen, voor een 80 km/u weg is dat een dubbele witte middenstreep en voor een 60 km/u weg zijn dat onderbroken kantstrepen (of fietsstroken). Binnen de bebouwde kom is er voor 50 km/u een dubbele middenstreep en voor 30 km/u helemaal geen strepen. Dan heb je nog alle mogelijke uitzonderingen waar deze kenmerken nog niet zijn ingevoerd: buiten de bebouwde kom met een enkele middenstreep (normaal 80 km/u) of helemaal zonder middenstreep (normaal ook 80 km/u). Binnen de bebouwde kom een enkele middenstreep (normaal 50 km/u), geen middenstreep maar met fietsstroken (normaal 50 km/u) of alleen onderbroken kantstrepen aan de zijkant (normaal 30 km/u).

En daar zie je dus ook waarom die Essentiële Herkenbaarheidskenmerken erg leuk zijn maar niet bindend: op lang niet alle wegen zijn ze al ingevoerd om diverse redenen (weg te smal, weg te breed, geen geld, geen prioriteit, etc.). De enige juridische basis voor hoe hard je dus mag rijden is de bebording die is geplaatst.
Daarbij geldt primair eerst of het bebouwde kom is of niet (d.m.v. het bebouwde kom bord), en daarna het bord voor het wegtype (alleen voor autoweg of autosnelweg), en daarna het bord voor de maximumsnelheid A-01.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #625 Gepost op: 19 september 2015, 23:49:30
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1373844 date=1442671651
En daar zie je dus ook waarom die Essentiële Herkenbaarheidskenmerken erg leuk zijn maar niet bindend: op lang niet alle wegen zijn ze al ingevoerd om diverse redenen (weg te smal, weg te breed, geen geld, geen prioriteit, etc.).

En dus werkt het alleen maar averechts, wekt het verwarring op en is het allemaal weggegooid geld!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #626 Gepost op: 20 september 2015, 00:36:50
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1373844 date=1442671651
De enige juridische basis voor hoe hard je dus mag rijden is de bebording die is geplaatst.
Daarbij geldt primair eerst of het bebouwde kom is of niet (d.m.v. het bebouwde kom bord), en daarna het bord voor het wegtype (alleen voor autoweg of autosnelweg), en daarna het bord voor de maximumsnelheid A-01.
Dat had ik toch, alleen iets korter, ook al geschreven:
Citaat van: Bert65 link=msg=1373722 date=1442606418
De streep zegt niets over de maximum snelheid op die weg; de bebording kan daar het verschil in maken.
Citaat van: Bert65 link=msg=1373736 date=1442610323
Dit is weggegooid geld.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #627 Gepost op: 6 oktober 2015, 11:44:35
Ik hoorde dat de Belgische politie bij een snelheidscontrole niet van voren mag flitsen omdat dit in strijd met de privacy zou zijn (gezicht herkenbaar op de foto), klopt dit?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #628 Gepost op: 6 oktober 2015, 12:26:06
Nee. In het verleden mocht men niet frontaal flitsen in verband met de wetgeving. Tot 4 november 2010 stond in de wetgeving namelijk dat de kentekenplaat aan de achterzijde te lezen moest zijn op de flitsfoto. Sinds die datum is dat niet meer het geval. Wel is het zo dat flitspalen moeten worden aangemeld bij de Privacycommissie, maar dat is vanwege de kentekenregistratie. Niet aanmelden betekent alleen niet dat de boetes ongeldig zijn.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #629 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:57:00
Thanks O0