Alhoewel ik snap wat je zegt zijn sommige dingen onduidelijk door de wat vreemde zinsopbouw, maar als ik het goed heb is het volgende gebeurd; je zoon reed op een weg met de maximumsnelheid van 120km/u, passeerde een snelheidsbord waardoor de maximumsnelheid 70km/u werd terwijl hij nog steeds 120 reed, en werd vervolgens beboet voor het te hard rijden? En nu twijfelt je zoon eraan of de snelheid wel geëikt is?
- Of de snelheidsmeter van de zoon zijn voertuig is geëikt maakt niet uit voor de bekeuring, hij is immers zelf verantwoordelijk
- De snelheidsmeter van de agent zou geëikt moeten zijn, je kan de documenten daarvoor opvragen
Als je serieuze redenen hebt om de bekeuring in twijfel te trekken, zoals een niet-geëikte snelheidsmeter van de politie, kun je een gecombineerde brief sturen voor een beroep in eerste termijn en daarbij een WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur)-verzoek. Met de WOB vraag je documenten op waar je recht op hebt om een onderbouwd beroep in te kunnen dienen. Hieronder vind je de brief die ik laatst zelf heb verstuurd, uiteraard wel zelf even de informatie invullen en opsturen naar Officier van Justitie, Antwoordnummer 53043, 3505 VB Utrecht
--------
Officier van Justitie
Antwoordnummer 53043
3505 VB Utrecht
[Je woonplaats], 17 december 2015
Betreft: Bezwaarschrift in 1e termijn en Wob-verzoek
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij maak ik bezwaar tegen de aan mij gerichte beschikking met zaaknummer [ZAAKNUMMER]. De gronden van bezwaar zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van alle door mij op grond van de Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen op te vragen documenten.
Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende documenten. Met tenminste hierin begrepen kopieën van:
- Het brondocument.
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
- Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was.
- De video/foto (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip. Hierop moeten duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn en dient een direct verband te worden gelegd met het geldende ijkrapport. Indien er verschillende voertuigen zichtbaar zijn, moet duidelijk zijn met welk voertuig de overtreding zou zijn begaan.
De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art. 4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.
Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van deze gronden van bezwaar toe te staan.
Met vriendelijke groet,
[Jouw naam]
[Jouw adres]