Ik heb een vraag, en het kan goed dat deze al ergens op het forum beantwoord is.....
RVV artikel 2 lid 2: De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.
RVV artikel 49 lid 2: Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.Bestuurders moeten voetgangers die willen oversteken voor laten gaan.
Situatie: Je rijdt op een voorrangsweg binnen de bebouwde kom. Dwars over deze voorrangsweg bevindt zich een fietsoversteekplaats, waarbij de fietsers geen voorrang hebben/geen voorrang verleent dient te worden. Hiernaast bevindt zich een voetgangersoversteekplaats (zebrapad), waarbij de bestuurders de voetgangers die willen oversteken voorrang dienen te verlenen. Er komt een fietser aanfietsen.
Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen:
De fietser heeft geen voorrang, dus dient van zijn/haar fiets af te stappen. Hierdoor wordt de fietser een voetganger. Wanneer deze dit op een zebrapad doet, dient de bestuurder de voetganger (met fiets in de hand) voorrang te verlenen. In dergelijke situaties heb ik altijd mijn twijfels. Voorrang moet de voetganger natuurlijk krijgen, niet nemen maar dan nog: Wat is de juiste manier van handelen?