(...) Nog een leuke: klein rood autootje (107 ofzo) op de rechterbaan met ongeveer 100. Ik op de invoegstrook. Auto maakt ruimte (volkomen nutteloos, amper verkeer), ik voeg in maar bouw snelheid op tot 120 (immers: autosnelweg). Ruimtemaker is vervolgens boos dat ik er rechts voorbij kom....
Precies een voorbeeld van wat ik bedoel. Volkomen nutteloos ruimte maken, zoals u zelf zegt. Waarschijnlijk was u het autootje zelfs op de invoegstrook nog voorbij gereden als u tot het einde door was gereden, en anders was het een kleine moeite geweest om achter dit autootje in te voegen en er alsnog langs te gaan.
Even daar buiten gelaten of je me nu een egoïst noemt omdat ik naar huis wil...
Ik noem niemand een egoïst en dat is ook niet de bedoeling; ik ken u verder niet dus wie ben ik om u een egoïst te noemen. Ik zeg alleen dat "het egoïstische in de mens" in het verkeer kennelijk vaak naar buiten komt.
Als ik vooruit kijk, en dat doe ik, en ik rijd 120-125 op de cruise control, en ik zie op een overzichtelijke toerit een stroom auto's die gaan invoegen, kan ik 3 dingen doen :
1: Lekker op mijn baan blijven en denken : Jullie moeten je aanpassen dus jullie wachten maar even.
2: Links spiegelen, achter me scannen en als er ruimte is, ruimte maken zodat alle auto's die bezig zijn met invoegen gewoon de snelweg op kunnen.
3: Afremmen zodat ze vóór me kunnen invoegen.
Wat is nu dan de minst egoïstische gedachte? ( en dan heb ik het over een moment dat het verkeer normaal stroomt, dat je als je file rijdt niet naar links moet gaan snapt een ieder, dan kan je beter zoals ik al zei, een auto voor laten gaan en weer aansluiten).
Er zitten wat mij betreft veel te veel onduidelijkheden in de situatiebeschrijving, dus in feite zou alles nog kunnen:
1. Stel dat u nog ruim verwijderd bent van de invoeger maar al wel de stroom auto's kunt zien. Dan blijft u dus lekker op uw rijstrook, en dan ziet u bij de invoeger wel hoe de toestand is en dan kunt u alsnog besluiten wat u gaat doen.
2. Stel dat u ter hoogte van de invoeger bent, en er rijdt juist voor u en naast u op de invoeger een setje auto's die een klein beetje langzamer dan u rijden, dan kunt u links spiegelen en scannen en alvast naar links gaan om de invoegers gelegenheid te geven zodat u in feite aan het inhalen bent.
3. Stel dat u ter hoogte van de invoeger bent, en er rijdt voor u dat setje auto's die net zo snel rijden als u, dan kunt u zelf een beetje afremmen om deze auto's gelegenheid in te voegen, zonder dat u dus zelf naar links gaat en een inhaalmanoeuvre start die u niet kunt afmaken omdat de snelheid gelijk is.
Waar het mij om gaat, is dat veel te veel mensen al veel te vroeg kiezen voor optie 2. Nog zeker 200-300 meter verwijderd van de invoegstrook, lekker 120 karrend, ergens nog in de bocht van de toerit een autootje zien aankomen en hoppatee "alvast" naar links om ruimte te maken, en dan bij de invoegstrook tot de conclusie komen dat je deze auto al voorbij bent of dat de invoeger al vooruit gespeerd is, met als gevolg dat je zonder ook maar een auto in te halen terug naar rechts kan. En dan van zichzelf vinden dat men goed kan anticiperen. Nee, je hebt dan 500 meter onnodig links gereden.
Ik heb geen enkel probleem met mensen die al naast de invoegstrook rijden (dus correct kunnen inschatten hoe snel men zelf rijdt en hoe snel de invoeger rijdt) en dan overwegen om efficiënt ruimte te maken. Ofwel door even een beetje gas los te laten of gas bij te geven, ofwel door zich zelf aan te passen aan de linkerstrook en daarop in te voegen en met de stroom mee te rijden.
(U begrijpt dat ik dan ook een fervent voorstander ben van een inhaalverbod voor vrachtwagens, aangezien deze te pas en te onpas het voertuig op de linkerstrook duwen en daarbij de stroom volledig lam leggen voor een 2 km/u harder dan zijn voorganger. Een bekende Waterstater noemt het "olifantenraces". Kennelijk is het "egoïstische" ook in deze vrachtwagenchauffeurs duidelijk aanwezig.)