Tsja, eigenlijk had de agent in het voertuig dat een stopteken geeft jou als bestuurder niet eens in die positie moeten brengen... Dat je juridisch misschien fout zit is tot daar aan toe, maar ik denk zomaar dat áls de situatie zich al voordoet (wat mij niet waarschijnlijk lijkt) er heus niet voor geschreven gaat worden...
In zekere zin heb jij gelijk, echter zal er geen rechter mij veroordelen omdat ik niet achter jou aanrijdt. Ik hoef mijzelf namelijk niet in gevaar te brengen omdat jij wilt dat ik jou volg. Ook hierover zijn diverse rechtzaken geweest en ik ken geen enkel geval waarin iemand is veroordeeld.
Jullie hebben gelijk, je moet niet iemand in zo'n situatie drijven. Maar als ik een groen licht heb en deze is niet al een lange tijd groen dan ga ik ervan uit dat die persoon ook groen heeft. Blijft deze staan zonder dat het overige verkeer beweegt of ik lichten zie veranderen heeft deze wel wat uit te leggen.
Ik denk niet dat mijn verantwoording wordt overgenomen door jou of je collega's
want er staat namelijk ergens de wegenverkeerswet
Dit heeft te maken met dat wij ervoor moeten zorgen dat de controle veilig word gedaan. Op het moment dat ik jou meeneem en door rijd rij waarbij jij een ongeluk krijg mag ik mij verantwoorden omdat ik jou in gevaar heb gebracht. Zelfde geld dat bij een controle op de snelweg jij omver word gereden omdat de ambtenaar jou op de vluchtstook neerzet.
Kijk ik ben niet zo snel van het 184, heb al wel een paar keer hiervoor kunnen schrijven. Maar als jij mij met een goede reden kan vertellen waarom jij niet deed wat ik wilde dat jij doet dan heb ik er vrede mee.
Echter als ik de volg aanzet en ik zie jou schichtig heen en weer kijken terwijl jij relaxed achter het stuur zat, en dan ook rare fratsen gaat uithalen om dan te verklaren ik heb het niet gezien. Of je zegt het licht sprong op rood terwijl we net optrokken bij groen (wij waren de eerste auto voor het stoplicht) dan ben ik wat minder coulant.