Nu kom ik regelmatig in allerlei plaatsen voor mijn werk en daar zijn ook altijd veel mensen bij elkaar, maar wanneer is samenscholing verboden?
Niet dat ik er tot nog toe last van heb gehad, maar vroeg het mij wel af.
Ik ben geen jurist maar voor zo ver ik het begrijp zal dat afhangen van de APV van de gemeente, eventueel aangevuld met een extra verordening. Veel APV's beschrijven een algemeen verbod om samen te scholen, dus dan is het eigenlijk altijd verboden in die Gemeente.
Juridisch gezien ligt in de term "samenscholing" opgesloten dat er een dreiging is voor verstoren van de openbare orde, of gevaar voor de veiligheid. Een groep mensen is dus niet per definitie een samenscholing. Realiteit is dat daarom meestal niet het algemene artikel uit de APV gebruikt wordt voor handhaving maar een specifieke verordening. Die verordeningen zijn dan meestal wel tijds-, plaats- en/of groeps bepaald.
Om het nog iets ingewikkelder te maken: er wordt ook onderscheid gemaakt tussen manifestaties (bijv: een betoging), evenementen (bijv: een festival) en samenscholing. Dat zijn allemaal groepen mensen, maar toch juridisch anders. In de "voetbal wet" is daarnaast nog sprake van een groepsverbod, wat het mogelijk maakt individuen deelname aan een groep te ontzeggen, en een gebiedsverbod, wat het mogelijk maakt om individuen toegang tot een gebied te ontzeggen.
Daarnaast is er in het Strafrecht artikel 168, wat deelname op zich niet strafbaar stelt, maar het niet verwijderen na een bevel wel...
Hij die opzettelijk bij gelegenheid van een volksoploop zich niet onmiddellijk verwijdert na het derde door of vanwege het bevoegd gezag gegeven bevel, wordt, als schuldig aan deelneming aan samenscholing, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.