Wetboek van Strafrecht
Artikel 239
Artikel 239
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1 op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2 op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3 op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.
Om een antwoord te geven hoef je eigenlijk alleen maar het verhaal van ons lid SMK te lezen in het citaat hieronder
uit het onderwerp
Zelf bellen naar alarmnummer 112De meest relevante zaken heb ik even dik gemaakt om ze eruit te lichten voor je in de hoop dat je er wat aan hebt.
Goedendag
Nog niet zo lang geleden, ergens in de maand Mei, waren mijn vriendin en ik aan het Geocachen bij de vuilnisbelt(nu een natuur/wandelgebied) in Emmen.
Op een wandelpad achter de vuilnisbelt zien we een man ons tegemoet lopen met zijn hond. Deze man had een blouse aan en een korte broek.
Uit zijn korte broek die open stond, hing zijn geslachtsdeel. We zijn meteen omgekeerd. Mijn vriendin zei dat ik meteen 112 moest bellen.
Ik heb hier mee gewacht tot dat ik op een veilige plek stond, met overzicht op het wandelgebied. Toen ik 112 had gebeld en heb
doorgegeven dat we een man met hond en geslachtsdeel zagen lopen achter de vuilnisbelt in Emmen, had ik het vermoeden dat
het nog wel even ging duren voordat er een politieauto ter plaatse zou komen.
We waren toch een beetje geschrokken en pas na het telefoontje begon ik me te realiseren dat ik meer informatie moest gaan verzamelen.
We zijn een kleine 100 meter doorgelopen waar ik een rode auto zag staan, en ook een bordje met straatnaam.
Wederom 112 gebeld. Ik kreeg iemand anders aan de lijn. Heb verteld dat ik zojuist ook had gebeld over een schennispleger,
en nu een straatnaam heb, en wellicht het kenteken van de auto van de schennispleger.
Nadat ik had opgehangen hadden wij de schennispleger weer in beeld en kwam hij langzaam met zijn hond onze kant op lopen.
We zijn toen snel doorgelopen (500 meter) naar een drukkere doorgaande weg. Net op het punt dat we bij die drukke weg zijn
passeert deze schennispleger ons, en jawel in de auto die wij hadden zien staan en waarvan ik het kenteken heb doorgegeven.
Helaas, de auto was al uit zicht en daar kwam de eerste politie auto aan. We hebben deze staande gehouden en informatie doorgeven aan de 2 vrouwelijke agenten.
Een tweede politieauto reedt ons voorbij, naar de vuilnisbelt. Ze wouden deze auto met portofoon terug roepen maar ze hadden(hoe stom) hun portofoon vergeten ofzo??!? Dus die agenten gingen daar dus voor niets zoeken...
De agenten die we staande hebben gehouden vertelden ons dat we aangifte moesten gaan doen van schennispleging.
Op het moment dat ons dat word verteld zie ik een auto(soort gelijke vorm en kleur) aanrijden, en tot mijn grote verbazing is dit de schennispleger.
Heb de agenten hierop gewezen, die vervolgens meteen de auto keerden en met toeters en bellen achter de man aangingen. Deze man is enkele honderden meters verderop aangehouden en meegenomen.
Wij hebben de zelfde dag aangifte gedaan. Daar te horen gekregen dat ze in de afgelopen periode meerdere meldingen
hadden gekregen en blij waren met onze manier van handelen.
Daar doen we het dus voor..