Wie mag een medisch dossier van een ander hebben?
====================================
Rel om roze papiertjeEINDHOVEN - Het is puur kwelling. Dagelijks ziet Jeanine van Merode (52) haar Mercedes voor de deur staan. Ze zou er zo in kunnen stappen. Maar sinds vorige lente mag de Eindhovense van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) niet meer rijden. Ondanks een uitbrander van de rechter en vier artsen die het tegendeel beweren, blijft het CBR volhouden dat ze een gevaar op de weg is.
Hoewel de Brabantse al bijna net zo lang multiple sclerose (MS) als haar rijbewijs heeft, reed ze 31 jaar lang schadevrij. Haar roze papiertje kon ze altijd zonder probleem vernieuwen. Uit verklaringen van drie neurologen blijkt dat haar ziektebeeld geen aanleiding geeft om dat niet opnieuw te doen. Ze keurden haar vorig jaar allemaal voor nog eens vijf jaar verkeersdeelname goed. Daarna gebeurt er iets vreemds.
Hoewel in de richtlijn van het ministerie van Infrastructuur sinds 2010 staat dat MS-patiënten niet meer standaard een rijtest hoeven af te leggen bij verlenging, houdt personeel van het instituut bij hoog en bij laag vol dat ze toch zo’n toets moet doen. Wanneer Van Merode op het examencentrum komt, gebeuren er meer rare dingen.
„
De mevrouw die de toets afnam, bleek mijn hele medische dossier te hebben. Ze wist precies wat voor medicatie ik gebruikte en zei dat het goed was dat ik die afbouwde. Ook gaf ze aan dat ik alleen nog een rijbewijs kon krijgen voor een automaat, terwijl ik er nu een heb voor een auto met versnellingen. Ze zei dat omdat ik er met mijn eigen auto was en dat is toevallig een automaat”, vertelt Jeanine van Merode.
„Ik ben ontploft. Ik ga toch niet iets weggeven wat ik al jaren heb?” De rijtoets lijkt vervolgens meer een examen. Van Merode zakt. Ze kan haar rijbewijs alleen terugkrijgen wanneer ze een paar lessen neemt.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11287973/__Rel_om_roze_papiertje__.html