Ik ben heel voorzichtig met het interpreteren van gegevens. De bloeddruk beschouw ik ook altijd in combinatie met andere vitale functies zoals huidconditie, temperatuur, huidskleur, polfrequentie, polsvolume, polsritme, bewustzijn, ademhalingsfrequentie, ademhalingskwaliteit, en een SAMPLE-anamnese, met veel doorvragen. Bij de bloeddruk hou ik rekening met de normale bloeddruk van die persoon, leeftijd en lichaamsgewicht en levensstijl en toch ook weer het algemeen beeld op dat moment.
Het gaat vaak om de onwelwordingen die heel vaag binnenkomen, zo van "ik voel me niet zo lekker, en ik weet niet wat ik heb" of om het beoordelen van drugsmisbruikers, (vermeende) drenkelingen, e.d.
Onze vraag is dan meestal: moet er een ambulance worden gebeld of niet. En als dat niet gebeurt, moet het een verantwoordelijke beslissing zijn.
Bij twijfel of als ik het niet vertrouw, overleg ik altijd met de CPA en ik documenteer alles. Ik neem niet graag risico's. Meestal sturen ze dan wel een ambulance. Na hun beoordeling gebeurt het dan weleens dat het slachtoffer toch wordt meegenomen voor alle zekerheid. En soms ook niet.
Maar is er een (wettelijke) basis om het opmeten van de bloeddruk te verbieden?