first respoder

Auteur Topic: first respoder  (gelezen 2620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leonie

  • Gast
Gepost op: 20 april 2005, 17:38:31
wat is het verschil tussen een first responder en een EHBOér ???




sigmash

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2005, 10:46:00
First Responders worden ingezet om spoedeisende medische hulp te verlenen in gebieden waar de aanrijtijd van de ambulance te lang is. Zij overbruggen daarmee de tijd tot de ambulance er is. Een verschil met een EHBO-er is, dat een First Responder in opdracht van de meldkamer ter plaatse gaat, terwijl een EHBO-er spontaan hulpverleent als hij/zij toevallig ergens bij uitkomt.

Wat betreft opleiding en uitrusting is First Responder voor mij ook een vaag begrip. Verbandtas A en AED lijkt me voor de hand liggen. Maar of daar ook zuurstof bij hoort en of dat dan non-rebreading of balonbeademing of zelfs met mayo tube is weet ik niet.
Is er een standaard opleiding voor of varieerd het opleidingsniveau per regio ?


harold

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2005, 15:20:21
De rol die een first responder krijgt toebedeeld zal best verschillen. Maar dan hebben we het over de rol van first responder.

Als we het hebben over de opleiding tot first responder, dan is daar in de V.S. een nationaal curriculum voor, ontwikkeld door de U.S. Department of Transportation.
In dat curriculum komen ook zaken aanbod als AED, zuurstoftherapie, immobilisatie, vitale functies, inclusief bloeddrukmeting, spoedbevallingen, ballonbeademing, airway-management, communicatie, e.d. De opleiding is toegespitst op hulpverlening in situaties waarbij een ambulance nog ff op zich laat wachten.

First responders werken daar bij de politie, brandweer, of als bedrijfshulpverleners, in hotels, publieke plaatsen als winkelcentra, pretparken, snelwegposten, op schepen, etc. etc.
Je kan het zien als een georganiseerde vorm van eerste hulpverlening, maar met ruimere kwalificaties.
Nu is het wel zo dat men het niveau van hulpverlening over de laatste jaren steeds meer is gaan opbouwen
door het inzetten van EMT's en Paramedics, waardoor first responders op veel plaatsen de rol van eerste hulpverlener vervullen. EMT's en paramedics zijn immers niet langer ver te zoeken. Ook die vind je tegenwoordig bij de politie, brandweer, etc. etc...en bieden hulp totdat een ambulance arriveert.

First Responders zijn de eerste "professionele" pre-hospitale hulpverleners in het rijtje van
first aiders - first responders - EMT Basic - EMT Intermediate - Paramedics.
Hoewel professioneel ook niet helemaal opgaat, want hulpverleners in dit stelsel, van first responders tot paramedics, werken zowel als professionals als in vrijwilligers-settings. Georganiseerde hulpverlening is misschien een betere term.

Het gaat wel om een andere constructie dan de Nederlandse.
First Aiders zijn in feite ehbo-ers maar beschikken over minder kwalificaties dan een Nederlandse ehbo-er. Bij First Aiders moet je je ook geen ehbo-er voorstellen die je op de kermis tegenkomt of bij een popconcert, het zijn meer burgers uit alle lagen van de bevolking die in de wijk of bij het lokale rode kruis de basisdingen hebben geleerd als reanimatie, de heimlich, bloedingen stelpen en het alarmnummer bellen.
Een first responder beschikt juist over meer kwalificaties dan de Nederlandse ehbo-er.
de Nederlandse ehbo-er zou in een Amerikaans stelsel er net tussenin vallen, terwijl een Amerikaanse first aider het niveau van een ehbo-er niet haalt, en een Amerikaanse first responder over-gekwalificeerd is in vergelijking met het Oranje Kruis-certificaat.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2005, 00:44:59
mooi geschreven harold,

Inmiddels is er wel wat veranderd..
Een uitgebreide First Aid Cursus, is inmiddels gelijk gesteld aan het oranje kruis eerste hulp diploma.

Een gestandaardiseerd First Responder opleiding is in nederland nog niet van de grond gekomen..
En er zijn ook veel verschillende type first responder opleidingen..

Een First Responder waterongevallen, (ff vertaald) zal andere vaardigheden moeten hebben dan een first responder autosnelwegen, of een first responder moutain rescue, of een first responder evenementen..

Naast een basis, zal een er voor bepaalde omstandigheden en/of inzet gebieden dus meer vaardigheden geboden moeten worden..

Zo zijn er dus diverse internationale first respnder trainingen. die op een bepaalde inzet gebied zijn gericht.  DAN Diving First Responder is zo'n voorbeeld voor water ongevallen en biedt o.a. als extra skilss zuurstof eerste hulp, duikongevallen, omgaan met reddingsituaties in diverse omstandigheden aan het water..

Dus een algemene curiculum is er NOG niet..,
Het is ook niet alleen training gericht op geavanceerde eerste hulp, maar ook gericht op je inzet gebied en op je werkzaamheden daar..

In mijn visie moet een first responder, veel getraind zijn op de volgende onderdelen.
  • Persoonlijke Veiligheid en bescherming
  • op situatie beoordelen, (scene assesment),
  • Search and Rescue technieken (voor zo ver van toepassing,
  • eenvoudige traige van meerdere slachtoffers..
  • Organisatie van de hulpverlening
  • Eerste beoordeling van de patient,
  • Letselbeoordeling
  • Ziekte beoordeling
  • AED, Zuurstof eerste hulp, ballonbeademing,  spinal care, Suction
  • brancard management, basic rope rescue,
  • Rapid Extracation techniques.
Misschien ben ik nog wat vergeten.. grinnik.


harold

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2005, 15:31:20
Ik ga er vanuit dat deze varianten beginnen met een generiek deel en dat je vervolgens differentieert in een bepaald veld?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2005, 21:09:07
Was het maar.. , Wel iets waar ik me sterk voor maak..

Er zijn al gehele First Responder opleidingen voor een specifiek taak gebied.. Maar geen gestandaardiseerde trainingen.

First Responder is ook meer een Functie, dan een opleidingsniveau..

Naar mijn mening zou het opleidingsniveau en de Functie uit elkaar gehaald moeten worden..

Eerste Hulp     ----> Basic Life Support / First Aid
First Responder --> Intermediate Life Support
Ambulance Hulpverlening --> Advanced Life Support.
Arts ----> Advanced Life Support

Op dit moment zijn er diverse partijen bezig om een gestandaardiseerde Intermediate Life Support Curriculem te schrijven.. Maar het zal nog wel een jaar duren voor dat presentabel is...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2005, 21:34:04
Was het maar.. , Wel iets waar ik me sterk voor maak..

Er zijn al gehele First Responder opleidingen voor een specifiek taak gebied.. Maar geen gestandaardiseerde trainingen.

First Responder is ook meer een Functie, dan een opleidingsniveau..

Naar mijn mening zou het opleidingsniveau en de Functie uit elkaar gehaald moeten worden..

Eerste Hulp     ----> Basic Life Support / First Aid
First Responder --> Intermediate Life Support
Ambulance Hulpverlening --> Advanced Life Support.
Arts ----> Advanced Life Support

Op dit moment zijn er diverse partijen bezig om een gestandaardiseerde Intermediate Life Support Curriculem te schrijven.. Maar het zal nog wel een jaar duren voor dat presentabel is...


Ik ben heel benieuwd welke partijen dit dan zijn, in Nederland??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2005, 22:48:03
Zou huis, tuin en keuken ehbo dan BLS/EH niveau moeten zijn, en professionele (maar vrijwillige) ehbo-ers op First Responder niveau moeten zijn? Ik vind eigenlijk van wel... Zou tijd worden, een fatsoenlijke cursus waar je tijdens een evenement wat mee kan.
Arts  www.alphalog.nl