Het is een beetje overdreven om allerlei waardes te gaan lopen roepen, vooral als een ambulanceverpleegkundige toch standaard alles controleert.
Je zal toch wel enige inzicht moeten hebben in wat relevant is om te noemen en wat niet.
Maar de centralist die een melding krijgt zal het (naar mijn mening) juist fijn vinden om concrete relevante informatie te krijgen die hem/haar kan helpen om de situatie in te schatten.
Centralisten moeten het heel vaak doen met vage en onbetrouwbare informatie. Het gevolg: dat ambulances veels te vaak "voor de zekerheid" gaan rijden voor zaken die achteraf onschuldig blijken te zijn.
Het lijkt me geen goed plan om alle EHBO-ers dit soort dingen te laten doen, maar als je op een post ook mensen hebt zitten die getraind zijn in extra vaardigheden, waarom dan dit verbieden, omdat alle eerste hulp op 1 lijn moet worden gehouden?
Lijkt mij dat als het over mayo-tubes, ballonbeademing, zuurstof en dergelijke gaat, er metname in de setting van een evenement, een rol openstaat voor first responders.
Ik heb gisteravond nog op een EHBO-post gestaan, waar zich twee gevallen voordeden waar het heel handig was geweest als we de tensie en de temperatuur konden opmeten.
De eerste van de twee was een jongeman met een hyperventilatie-aanval die we probeerden gerust te stellen, en die steeds vroeg of we zijn bloeddruk konden meten om te kijken of hij geen hartaanval had.
Ik ben ervan overtuigd dat het opmeten van zijn bloeddruk in dit geval grote invloed zou hebben gehad in het gerust stellen van deze man. De vaardigheid en kennis was aanwezig. Het apparaat helaas niet, omdat het niet mag.
Het tweede geval was een man met een acute hoofdpijn-aanval en braken, ook in dit geval had ik graag de bloeddruk en de temperatuur willen meten.
In dit geval stuurden we de man, door een combinatie van factoren door naar de SEH.
Maar ook voor EHBO-ers werkt het in de praktijk niet om iedereen die zich op een evenement aanmeldt door te sturen! En waar veel alcohol en drugs worden gebruikt is het ook idioot om voor elke gast die plat gaat een ambulance op te roepen! Je zal toch wel meer moeten maken van de situatie dan alleen maar "een bewusteloos slachtoffer".
Vooral als je weet dat er 's nachts in de stad maar drie ambulances op 1 miljoen inwoners rijden!
Geldt de setting van een EHBO-post op een evenement eigenlijk als een buitengewone situatie of een normale situatie?