Wat is er mis met het meten van de tensie?

Auteur Topic: Wat is er mis met het meten van de tensie?  (gelezen 26293 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2004, 20:21:03
Ik denk dat we het er ondertussen wel over eens kunnen zijn dat het meten van bloeddruk voor de eerstehulpverlener in  de eerste minuten van zijn hulpverlening geen toegevoegde waarde heeft, maar dat het wel een optie is om het te meten als:
  • je de apparatuur voorhanden hebt
  • geschoold bent in het meten van de bloeddruk
  • je waarden weet te interpreteren
En dat interpreteren houdt onder meer in dat je weet wat de relatie is tussen pols, polsvulling, bewustzijn, bloeddruk etc. etc.


harold

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2004, 20:19:08
Niet mee eens Jos.
 
Het is niet zo dat bloeddruk meten door EHBO-ers altijd overbodig is...

Althans als ik op een EHBO-post besluit een bloeddruk op te meten, doe ik dat niet voor de lol of om interessant te doen. Het heeft dan wel degelijk nut in mijn ogen.

En ik denk niet dat het alleen nut heeft als een ambulanceverpleegkundige dat vind.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2004, 22:49:18
Harold eerst effe goed lezen wat Jos schrijft. In de eerste minuten heeft bloeddruk meten geen toegevoegde waarde.
Op de SEH beginnen we ook niet meteen de bloeddruk te meten. Eerst stabiliseren als je al van de buitenkant zietdat de patient slecht is. En als de eerste stabilisrende handelingen zijn uitgevoerd dan gaan we pas de controles doen.  8)


harold

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2004, 02:11:23
Maar dan begrijp ik niet waar de toevoeging "in de eerste paar minuten" vandaan komt. Want er is volgens mij nergens beweerd dat we eerst bloeddruk gingen meten alvorens andere handelingen te verrichten.
Wel kan het meten van een bloeddruk bijvoorbeeld meewegen in de beslissing wel of niet een ambulance te bellen. En dan gaat het niet om mensen die duidelijk slecht zijn, maar om grensgevallen.

Op een EHBO-post valt er heel weinig te stabiliseren als het om onwelwordingen gaat. We hebben niet zoveel middelen tot onze beschikking.

Voor zover er geen snelle interventies nodig zijn en een slachtoffer bij bewustzijn is, is het belangrijkste op dat moment om een beeld te vormen van wat er aan de hand is, zodat je een verantwoord besluit kan gaan nemen wat te doen...zelf afhandelen, doorsturen naar een HAP of SEH of een ambulance laten komen?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2004, 18:35:16
Harold,

Tenzij je specifieke situaties voor ogen hebt, ben ik bang dat je nu op het hellend vlak gaat staan.

Ik heb geen enkel bezwaar tegen bloeddruk meten als de situatie zich voordoet, maar wel tegen het zelfstandig maken van de keuzes op basis van o.a. de bloeddrukwaardes.

Maar als je de noodzaak van bloeddrukmeten aanwezig acht, dan vind ik dat je ook overleg met CPA, huisarts of andere terzake deskundige hulpverlener plaats moet vinden.


harold

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2004, 18:48:45
Het gaat om keuzes die met of zonder bloeddrukwaardes toch zelfstandig gemaakt moeten worden.
Behalve een bloeddrukwaarde, wegen tal van andere factoren laat mee. Daarbij neem ik ook  bijvoorbeeld kennis mee van de EMT-opleiding en verpleegkunde.  
Tot nu toe heb ik nooit onverantwoorde keuzes gemaakt die voorbij mijn kunnen gaan.
En vaak vind er bij twijfel idd overleg plaats met de CPA.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2004, 01:39:20
Het gaat om keuzes die met of zonder bloeddrukwaardes toch zelfstandig gemaakt moeten worden.
Behalve een bloeddrukwaarde, wegen tal van andere factoren laat mee. Daarbij neem ik ook  bijvoorbeeld kennis mee van de EMT-opleiding en verpleegkunde.  
Tot nu toe heb ik nooit onverantwoorde keuzes gemaakt die voorbij mijn kunnen gaan.
En vaak vind er bij twijfel idd overleg plaats met de CPA.


Als eerste hulpverlener mag een uitslag van een bloeddruk niet de bepalende factor zijn in het al dan niet inroepen van desskundige hulp. Het is natuurlijk wat anders als er terplaatse een SEH of ambulanceverpleegkundige of een huisarts met middelen die hen ter beschikking staan, zich een waarschijnlijkheidsdiagnose vormen en hierop hun beslissing op baseren om al dan niet andere deskundige hulp in te roepen. Verder blijft de (eind)verantwoording en de aansprakelijkheid natuurlijk een belangrijk item.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter_730

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2004, 09:34:39
Ik volg deze discussie al even maar ik moet toch even reageren.
Ik ben het met Joffry eens dat een bloeddruk niet bepalend moet zijn voor een EHBO-er/EMT-er om een ambulance te bellen. De huidige EHBO regels geven voor een "leek" genoeg duidelijkheid wanneer er een ambulance moet worden gebeld. Daarnaast geldt natuurlijk dat je bij twijfel altijd contact kan opnemen met de CPA.

Wanneer is in mijn ogen het meten van een bloeddruk wel zinvol????
Eigenlijk alleen als je ook iets met de uitslag kan doen. Dat betekend concreet dat je bij een lage bloedruk een infuus kan aanleggen en bij een (gevaarlijke) hoge bloeddruk evt. medicatie kan geven.
Als dat niet tot de mogelijkheden behoort is een bloeddrukmeten eigenlijk niet nodig.
Een ambulanceverpleegkundige zal toch eerst zelf meten en vanuit die waardes verder handelen.

Daarnaast vraag ik me af wat je als EHBO/EMT-er doet als je bv een lage bloedruk hebt gemeten bv 80/40.
Naast de pat. laten liggen met benen omhoog en ambu bellen komt er veel extra stress want je kan en mag niets meer doen.
Beperk je tot datgene wat je wel kan en mag doen, een "overkill" aan onderzoeken is nog nooit een patient beter van geworden.

groeten  Peter


harold

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2004, 23:38:12
Ik geloof niet dat de bloeddruk de determinerende factor moet zijn, aangezien je ook tal van andere factoren laat meewegen zoals ik eerder zei.
Het blijft een belangrijkere indicator van problemen, in combinatie met andere signs en symptoms.

Wat te doen als je een bloeddruk van 80/40 meet? Doorgeven aan de CPA dat er wellicht sprake is van shock, de patient in trendelenburg-positie brengen, maatregelen nemen om onderkoeling te voorkomen.
Extra stress omdat je niks kan doen? Ik denk dat als je iemand plotseling kwijtraakt en je niet weet waar je aan toe bent, het stressvoller is, dan als je het ziet aankomen omdat je net 80/40 gemeten hebt.

Als EHBO-ers komen we vaak voor situaties te staan waar meer kennis en ervaring dan datgene wat er in het Oranje Kruis-boekje staat, superhandig is.
Om een paar voorbeelden te noemen:

Bij een groot concert kunnen zich tientallen gevallen voordoen van flauwte. Daar laat je niet elke keer een ambulance voor komen. En dan heb je opeens iemand die flauwvalt en die zegt dat ze weleens last heeft van een schommelende bloeddruk. Is ze net als alle anderen gewoon flauwgevallen of heeft ze een hypotensie? Handig als je een tensiemeter bij de hand hebt...

Iemand meldt zich op de kermis aan met knallende hoofdpijn. Niet zo gek, want een week kermis levert tientallen mensen op met knallende hoofdpijn en misselijkheid nadat ze in een attractie hebben gezeten, en het gaat meestal vanzelf weer over. Maar wat als de klachten niet overgaan? Ja, doorsturen naar de huisarts/SEH. Ten eerste: ze zien hem al aankomen... Ten tweede, negen van de tien keer vinden ze het zelf niet nodig om naar de dokter te gaan voor hoofdpijn.
Met een tensiemeter heb ik weleens geconstateerd dat iemand op dat moment een schandalig hoge tensie had en was het veel aannemelijker om die persoon gelijk door te sturen.

Bij een wedstrijd fietscross vallen op een dag tientallen deelnemers keihard van hun fiets, waarbij je in eerste instantie zou denken dat ze ernstige buikletsel/interne verwondingen hebben. Meestal is dit niet het geval, maar bij twijfel is de bloeddruk 1 van de indicatoren die meewegen bij het waarschuwen en informeren van een arts of een ambulance.

Ik denk niet dat enkel proffesionele ALS-hulpverleners iets hebben aan het meten van een bloeddruk.
Bij de EMT-opleiding, net als bij de DGH-opleiding van ambulanciers in Belgie, komt de bloeddruk steeds weer terug bij alle casuistieken. Dit zal wel niet voor niets zijn, ook al zijn we niet bevoegd om een IV aan te leggen, of medicamenten toe te dienen.


peter_730

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2004, 00:06:50
Beste harold,
Voor een gedeelte kan ik met je meegaan.
Als je op concerten met bloedrukmeten gaat beginnen dan (echt waar je ziet het soms nogsteeds) heb je heel weinig aan een manuele bloeddrukmeter. Dat betekend dat er een automatische  moet komen omdat je door het lawaai alleen de bovendruk kan voelen en verder niets kan horen. vaak is het zo'n huis,tuin en keuken apparaat die vaak alleen geschikt is voor thuisgebruik niet geschikt voor een EHpost.

Het puntje shock gaat ook niet helemaal op. bij een shock blijft in eerste instantie de bloeddruk gelijk en soms zelfs wat hoger dan normaal. Ik zie het al gebeuren dat een EHBO-er een bloeddruk meet 110/75 heel mooi  en 10 minuten later gaat pat. onderuit. Oeps vergeten te kijken naar de andere syptomen van shock die wel in het boekje staan.

Waar ik wel in meega is jou laatste alinea. dat EMT en DGH ambulanciers dit in hun opleiding krijgen. Deze mensen horen in de keten poffesionele hulpverleners thuis en zijn wel opgeleid om daadwerkelijk te behandelen.


Op evenementen moet een EHBO-er EHBO werk doen en geen consulten gaan verrichten door een halve huisarts uit te hangen. vlgs mij zijn de regels duidelijk bij twijfel doorsturen......en geen een hulpverlener zal een EHBO-er kwalijk nemen  dat hij/zij iemand doorstuurt omdat hij/zij het niet vertrouwd.

Vriendelijke groeten Peter