Wat is er mis met het meten van de tensie?

Auteur Topic: Wat is er mis met het meten van de tensie?  (gelezen 25883 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2004, 13:20:55
Snap ik het goed, dat wij snappen dat je nu ook snapt wat wij allang gesnapt hebben  ?

Bijna goed.. Grinnik, m'n complimenten... ;D

natuurlijk staat het slachtoffer centraal, en geef het slachtoffer de meest goede eerste hulp die je kan leveren.
En als je in bepaalde rol (evementenbewaking, first responder), nog betere hulp kan leveren om dat je middelen hebt, en je daar op een goede wijze mee om kan gaan.. is het slachtoffer beter geholpen..

En een ziektebeoordeling kan je ook doen zonder bloeddruk te meten of temparatuur te meten, maar soms is het aardig, om dit alsnog te doen.. maar de toegevoegde waarde moet altijd ook beoordelen..

We hebben er niets aan, dat je van iemand z'n bloeddruk hebt gemeten en je mist ergens een open beenbreuk.  Het nadeel is dat als iemand onvoldoende is getraind dat die gefocussed word op het apparaat en niet op de patient..
Maar dat komt zelfs voor bij de proffesionals.. ;D


zustermarga

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 10 april 2005, 17:05:20
als er bij mij op de afdeling iemand niet lekker wordt is de tensie meten een van de 1e dingen die wij doen omdat je daar vandaan verder gaat kijken....als een ehbo-er of iemand die weet waar hij/zij mee bezig is een tensie kan meten is dat altijd mooi meegenomen en zeker geen overbodige actie ... het moet alleen geen verplicht iets gaan worden... en het is ook zeker geen absolute noodzaak maar voegt iets extra's toe aan het hulpverlenen en dan met name voor de overdracht naar de "professionals" want alleen aan de waarde heb je zo weinig je zal ook over de middelen moeten beschikken om iets met een afwijkende tensie te doen...


Paul SEH

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 10 april 2005, 22:44:39
als er bij mij op de afdeling iemand niet lekker wordt is de tensie meten een van de 1e dingen die wij doen omdat je daar vandaan verder gaat kijken....als een ehbo-er of iemand die weet waar hij/zij mee bezig is een tensie kan meten is dat altijd mooi meegenomen en zeker geen overbodige actie ... het moet alleen geen verplicht iets gaan worden... en het is ook zeker geen absolute noodzaak maar voegt iets extra's toe aan het hulpverlenen en dan met name voor de overdracht naar de "professionals" want alleen aan de waarde heb je zo weinig je zal ook over de middelen moeten beschikken om iets met een afwijkende tensie te doen...

Aan de waarde van de tensie door anderen/leken gemeten hecht ik als professional weinig tot geen waarde. En zoals je al stelt, als er een afwijkende waarde is zul je er ook iets aan moeten doen.
Een aantal jaren geleden komt er bij ons op de SEH een patient met pijn op de borst. Dit was op de kermis in Tilburg komen opzetten. Een EHBO-er heeft daar een tensie gemeten en volgens zijn zeggen was die goed er daarom was er niets aan de hand en zou dhr. zich wel een beetje druk gemaakt hebben. Bij ons op de SEH bleek die persoon dus een groot hart infarct te hebben.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, bemoei je er dan ook niet mee en laat het over aan de professionals die wel weten waar ze het over hebben.
Je moet het alleen doen als het een meerwaarde heeft en wanneer je er iets aan kunt doen en als je weet waar je het over hebt.  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #83 Gepost op: 10 april 2005, 23:56:15
Aan de waarde van de tensie door anderen/leken gemeten hecht ik als professional weinig tot geen waarde......

Je moet het alleen doen als het een meerwaarde heeft en wanneer je er iets aan kunt doen en als je weet waar je het over hebt.  8)

Op elk stukje een opmerking.
Je bedoeld het vermoedelijk niet zo, maar mijn eerste reactie was zo iets van "als ik het niet zelf gedaan heb dan is het per definitie niet goed".  8)

Je kunt ook dingen doen waar je zelf niets mee kunt, maar die wel degelijk essentieel kunnen zijn voor het vervolgtraject

Verder ben ik het met je eens.....


Paul SEH

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 11 april 2005, 12:48:22
Als professonal ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen handelen. Als ik iets ga doen aan de hand van een tensie die ik heb doorgekregen, dan ben ik fout bezig. Ik zeg niet dat de tensie niet goed is gemeten, maar als ik ernaar ga handelen zonder eerst mijn eigen onderzoek te hebben gedaan, en de tensie is toevallig niet goed gemeten dan ben ik strafbaar.

Een gemeten tensie door anderen kan ik meenemen in mijn bevindingen bij de patient. Maar verder zal ik er weinig mee doen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #85 Gepost op: 11 april 2005, 20:31:06
Ik dacht ook al dat dat je insteek zou zijn.


Trophy

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 17 april 2005, 21:32:13
Met interesse heb ik deze thread gelezen.
Wat mij overigens opvalt op dit forum,bij verschillende onderwerpen, is dat men meent “meer”te moeten doen bij een hulpverlening.

Ik kan stellen dat ik zeer ruime ervaring heb in acute hulpverlening, binnen en buiten Nederland en als instructeur in diverse velden.

Daarom een aantal opmerkingen als aanvulling op deze discussie:

1. De hulpvrager staat centraal. Er moet zorg
worden verleend. Steeds weer duiken er stukken op om alvast handelingen te verrichten voor de ambulanceverpleegkundige, anamnese af nemen, alvast op de wervelplank leggen,etc. Los van het feit of je BIG geregistreerd moet zijn of dat een handeling voorbehouden is: de hulpvrager moet niet overbelast worden met handelingen die dubbel worden verricht of niet door de juiste groep worden verricht. Bovendien leidt dit tot onnodige manipulaties aan het hulpvrager.

2.Om waarden te meten moet je ruime achtergrondkennis hebben om ze op juiste waarde te interpreteren. Verkeerde interpretaties leiden tot verkeerde uitspraken met verkeerd handelen tot gevolg. Is de hulpvrager daarmee geholpen?

3.EHBO-ers / Rode Kruisers/ BHV-ers etc leveren uitstekend werk, mits zij hun grenzen weten! Maar…..dat geld ook voor SEH- en ambulanceverpleegkundigen. Een ieder heeft zijn expertise op zijn gebied. Waarom meer willen. In het Nederlandse systeem is alles immers aardig op elkaar afgestemd.

4.EMT-ers bestaan niet in het huidige Nederlandse systeem. Invoeren van een EMT-opleiding werkt niet. Dat is klakkeloos het Amerikaanse systeem kopiėren. Beter is het om een first responder te introduceren die ingebed is in het Nederlandse systeem en past tussen de EHBO-er en Ambulancezorgverlener, met hun specifieke bij hun taak behorende competenties. Ik voorzie dat deze groep er wel gaat komen.
Overigens is de wildgroei aan opleidingen voor de eerste hulp een doorn in het oog: hierdoor wordt eerder een uiteendrijving dan een toenadering tussen hulpverleners bewerkstelligd.


5.Wat is er in hemelsnaam mis met het werken met zintuigen. Ik heb geleerd om eerst rustig met de patiėnt (of slachtoffer) te praten eer ik “op hem spring” (jawel, ook bij een ongeval of hartinfarct! Scheelt een hoop stress). Als ik iemand zie die bleek en klam is met een snelle pols en ademhaling zegt mij dat meer dan de tensie. Een juiste houding en benadering levert een enorme gezondheidswinstwinst op.

6.Een meting heeft pas zin als er iets mee gedaan wordt, anders heeft het geen toegevoegde waarde. Het maakt mij niet uit wie een meting doet als deze moet gebeuren,maar let wel: bekwaam maakt bevoegd. Dat geld met dit soort handelingen ook in noodsituaties. Je kan je ergens in bekwamen als de handeling bij de uitvoerende (beroeps)groep hoort. Bovendien dient de handeling bij protocol te worden vastgelegd om de kwaliteit te bewaken.

7.Bezint eer ge begint! Het valt mij steeds weer op dat eerste hulp verleners het gevoel hebben meer te moeten doen voor de hulpvrager. Het is juist de kunst om de hulpvrager met zo weinig mogelijk ingrijpen te helpen. En psychisch te ondersteunen. Daar heeft hij meer aan dan een gemeten bloeddruk.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voorlopig houd ik het hierbij.
Verder voor iedereen: ga vooral door met bewust hulpverlenen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 18 april 2005, 10:35:05
En psychisch te ondersteunen.


En dat miste ik in de OK-opleiding:
"Stel het so gerust"........... ja hoe dan? Wat moet je dan zeggen? Dat heeft niet ieder mens in zich. Dus pas na enige jįren ervaring voel ik mij competent om zelfstandig een so naar behoefte te helpen.
Ik dacht veel te veel na. Ik had een keer een LOTUS-slachtoffer die dreigde het bewustzijn te verliezen, dus ik moest praten dacht ik. Maar wat moet je dan zeggen? Als ik over zijn familie begon, had hij kunnen denken "als ze me nu zagen liggen, wat zouden ze dan schrikken". Als ik over mezelf begon, zou hem dat wellicht totaal niet interesseren. En verder had ik geen ideeėn. Nu weet ik dat je ook best naar dingen kunt vragen die met het ongeval te maken hebben, bijvoorbeeld om inhoudelijk iets te vertellen over bepaalde hobby's.

Al doende leert men.... :)

Sorry, dit was geloof ik nogal off-topic maar ik wilde het even kwijt.


Target77

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 18 april 2005, 14:07:07
4.EMT-ers bestaan niet in het huidige Nederlandse systeem. Invoeren van een EMT-opleiding werkt niet. Dat is klakkeloos het Amerikaanse systeem kopiėren. Beter is het om een first responder te introduceren die ingebed is in het Nederlandse systeem en past tussen de EHBO-er en Ambulancezorgverlener, met hun specifieke bij hun taak behorende competenties. Ik voorzie dat deze groep er wel gaat komen.
Overigens is de wildgroei aan opleidingen voor de eerste hulp een doorn in het oog: hierdoor wordt eerder een uiteendrijving dan een toenadering tussen hulpverleners bewerkstelligd.

Deze groep bestaat momenteel al. Elke "nieuwe"brandweerman moet tegenwoordig het "Landelijk Protocol Levensreddend Handelen door de Brandweer (LPLHB)" meester zijn.  ;D ;D

Hierover het volgende topic op ons forum: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7077.0    ;)


harold

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 29 april 2005, 15:14:01
Een aantal jaren geleden komt er bij ons op de SEH een patient met pijn op de borst. Dit was op de kermis in Tilburg komen opzetten. Een EHBO-er heeft daar een tensie gemeten en volgens zijn zeggen was die goed er daarom was er niets aan de hand en zou dhr. zich wel een beetje druk gemaakt hebben. Bij ons op de SEH bleek die persoon dus een groot hart infarct te hebben.

Als het echt zo is gebeurd dat die ehbo-er oordeelde dat er niets aan de hand was vanwege die goede tensie..dan heeft hij inderdaad een grote fout begaan.
Maar ook verpleegkundigen maken weleens dergelijke inschattingsfouten als ze buiten opeens zonder ecg-apparaat staan, zonder labuitslagen, en het alleen moeten hebben van hun klinische blik. Elke patient is toch anders? En er zijn nu eenmaal mensen die weinig laten zien totdat het te laat is...

Van de week hoorde ik nog een verhaal van een ambulanceteam die bij een ongeval met beknelling was gearriveerd waar twee slachtoffers bij betrokken waren. Nadat ze bij het eerste slachtoffer hadden ingeschat dat het meeviel gingen ze aan de slag met het tweede slachtoffer die onder een auto lag in afwachting van een tweede ambulance.
Toen het tweede team arriveerde was de toestand van het eerste slachtoffer (geheel tegen verwachting)drastisch verslechterd. Korte tijd later overleed ze.

Met dit voorbeeld wil ik alleen laten zien dat ook hoogopgeleide "professionals" grove fouten maken...hoe goed opgeleid, ervaren en geprotocolleerd ze ook zijn.

EHBO-ers moeten ook inschattingen maken...met heel weinig middelen en heel weinig kennis, omdat in dit land over het algemeen wordt gedacht dat leken niet meer aankunnen dan wat ze nu al doen.

Absoluut een fout, dan er op die kermis geen ambulance in consult is geroepen. Aan de andere kant wel erg makkelijk om de ehbo-er er van langs te geven nadat je uren later in het ziekenhuis, met een team, een ecg hebt gedraaid, bloed hebt geprikt, vitale functies hebt beoordeeld, en tot de conclusie bent gekomen dat de patient een groot hartinfarct heeft.

Kijk, ik blijf erbij dat "leken" door goede training meer kunnen bereiken dan simpele ehbo zoals dat in dit land georganiseerd is.
En daar maakt men in de rest van de wereld elke dag dankbaar gebruik van. In de meeste gevallen gaat dat ook goed.

Maarja het blijft Nederland...centrum van het universum
waar men het altijd beter weet, en waar men altijd van de ander weet wat men NIET kan, maar nooit zo belangrijk vind wat iemand WEL kan. Tienduizenden hulpverleners in de rest van de wereld weten natuurlijk niet waar ze mee bezig zijn.