Wat is er mis met het meten van de tensie?

Auteur Topic: Wat is er mis met het meten van de tensie?  (gelezen 25881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 29 april 2005, 16:43:00
Ik ben het tot op zekere hoogte wel met Harold eens. Helaas gaat het er maar al te vaak over wat mensen fout doen, niet kunnen, niet zouden mogen kunnen enzovoorts.

Over het algemeen hebben de mensen die een stapje hoger in de gezondheidszorgladder staan niet zo'n hoge pet op van EHBO'ers. (in sommige gevallen kan ik me daar wat bij voorstellen :-X). Ook jammer, want ze moeten zich goed realiseren dat EHBO'ers hen werk uit handen kunnen nemen, maar ook zorgen dat een slachtoffer nog wel te helpen is als de professionele hulp gearriveerd is (denk aan vroegtijdig starten van reanimatie). Met wederzijds respect komen we een stuk verder.

Het meten van een waarde opzich is niet zo'n probleem, de meeste handelingen zijn eenvoudig aan te leren, zoals het meten van bloeddruk, meten van bloedsuikers en zo voorts. Het gevaar is alleen dat men zich blind gaat staren op de meetgegevens en niet voldoende achtergrond kennis heeft om ze juist te interpreteren.

Trophy beschrijft dat erg goed, eerder in deze reeks. Jammer genoeg zijn dingen die hij noemt niet, of nauwelijks aangeleerd in de OK-cursus. Het beoordelen van een slachtoffer puur op uiterlijke symptomen wordt niet voldoende aangeleerd.  Ik deel ook het gevoel van Kanarie, dat we (RK, maar ook individueel) onvoldoende getraind in omgang met slachtoffers.

Het is tijd dat er eens vanuit een ander blikveld gekeken wordt naar de verlening eerste hulp. Stop eens met het zo simpel mogelijk maken van een cursus, maar zorg dat er ook kwaliteit geleverd kan worden.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 30 april 2005, 02:50:36
Als het echt zo is gebeurd dat die ehbo-er oordeelde dat er niets aan de hand was vanwege die goede tensie..dan heeft hij inderdaad een grote fout begaan.
Maar ook verpleegkundigen maken weleens dergelijke inschattingsfouten als ze buiten opeens zonder ecg-apparaat staan, zonder labuitslagen, en het alleen moeten hebben van hun klinische blik. Elke patient is toch anders? En er zijn nu eenmaal mensen die weinig laten zien totdat het te laat is...

Van de week hoorde ik nog een verhaal van een ambulanceteam die bij een ongeval met beknelling was gearriveerd waar twee slachtoffers bij betrokken waren. Nadat ze bij het eerste slachtoffer hadden ingeschat dat het meeviel gingen ze aan de slag met het tweede slachtoffer die onder een auto lag in afwachting van een tweede ambulance.
Toen het tweede team arriveerde was de toestand van het eerste slachtoffer (geheel tegen verwachting)drastisch verslechterd. Korte tijd later overleed ze.

Met dit voorbeeld wil ik alleen laten zien dat ook hoogopgeleide "professionals" grove fouten maken...hoe goed opgeleid, ervaren en geprotocolleerd ze ook zijn.

EHBO-ers moeten ook inschattingen maken...met heel weinig middelen en heel weinig kennis, omdat in dit land over het algemeen wordt gedacht dat leken niet meer aankunnen dan wat ze nu al doen.

Absoluut een fout, dan er op die kermis geen ambulance in consult is geroepen. Aan de andere kant wel erg makkelijk om de ehbo-er er van langs te geven nadat je uren later in het ziekenhuis, met een team, een ecg hebt gedraaid, bloed hebt geprikt, vitale functies hebt beoordeeld, en tot de conclusie bent gekomen dat de patient een groot hartinfarct heeft.

Kijk, ik blijf erbij dat "leken" door goede training meer kunnen bereiken dan simpele ehbo zoals dat in dit land georganiseerd is.
En daar maakt men in de rest van de wereld elke dag dankbaar gebruik van. In de meeste gevallen gaat dat ook goed.

Maarja het blijft Nederland...centrum van het universum
waar men het altijd beter weet, en waar men altijd van de ander weet wat men NIET kan, maar nooit zo belangrijk vind wat iemand WEL kan. Tienduizenden hulpverleners in de rest van de wereld weten natuurlijk niet waar ze mee bezig zijn.


Dit vind ik wel heel erg kort door de bocht. Die EHBO-er heb ik helemaal niet ervan langs gegeven. En waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.
Schoenmaker hou je bij je leest. Zelfs de beste professor maakt wel eens een fout. Alleen is het jammer dat het over mensenlevens gaat. En iedereen denkt daar het beste van te weten. Ook de mensen die er niet voor gestudeerd hebben.
Doe alleen dat waar je goed in bent.


helm

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 30 april 2005, 09:14:51
Het is tijd dat er eens vanuit een ander blikveld gekeken wordt naar de verlening eerste hulp. Stop eens met het zo simpel mogelijk maken van een cursus, maar zorg dat er ook kwaliteit geleverd kan worden.

Dat is nou precies wat Meduca gedaan heeft!!!
Bij Meduca is het uitgangspunt het hulpbehoevende slachtoffer en niet het niveau van de cursist. De cursus SEHSO (spoedeisende hulpverlening bij slachtoffers) leidt op tot een all-round hulpverlener die onder andere inzicht heeft in de gevolgen van zijn handelen. De geslaagde cursist ontvangt een officieel internationaal geldig vakbekwaamheidcertificaat. Met name in het bedrijfsleven zijn veel van deze vakbekwame bedrijfshulpverleners werkzaam.


harold

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 1 mei 2005, 15:24:22
Citaat
Het is tijd dat er eens vanuit een ander blikveld gekeken wordt naar de verlening eerste hulp. Stop eens met het zo simpel mogelijk maken van een cursus, maar zorg dat er ook kwaliteit geleverd kan worden.

Ik denk persoonlijk dat een hele simpele cursus meer mensen bereikt in alle hoeken van een samenleving en dat is heel goed.
Maar ik denk ook dat deze cursus niet de opleiding moet zijn van eerste hulpverleners die op popconcerten staan of op risicowedstrijden, houseparties, e.d. Dan sta je als eerste hulpverlener gewoonweg met te weinig kennis.
Daar mag best onderscheid in worden gemaakt.


Trophy

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 13 mei 2005, 17:49:35

Van de week hoorde ik nog een verhaal van een ambulanceteam die bij een ongeval met beknelling was gearriveerd waar twee slachtoffers bij betrokken waren. Nadat ze bij het eerste slachtoffer hadden ingeschat dat het meeviel gingen ze aan de slag met het tweede slachtoffer die onder een auto lag in afwachting van een tweede ambulance.
Toen het tweede team arriveerde was de toestand van het eerste slachtoffer (geheel tegen verwachting)drastisch verslechterd. Korte tijd later overleed ze.

Met dit voorbeeld wil ik alleen laten zien dat ook hoogopgeleide "professionals" grove fouten maken...hoe goed opgeleid, ervaren en geprotocolleerd ze ook zijn.


Waar is de grove fout gemaakt?
Er wordt volgens ABC systematiek gewerkt en de patiënt wordt numeriek gescoord volgens de traumascore. Dat geeft een indicatie - maar dan ook niet meer dan dat - over de toestand van het slachtoffer op dat specifieke moment. Dit is een dankbaar hulpmiddel om triage toe te passen.
Ieder ambulancehulpverlener weet dat een toestand variabel is, daarom wordt er regelmatig "gescoord".
Dat een slachtoffer verslechterd en uiteindelijk komt te overlijden ligt eerder aan het onderliggend letsel dan aan een verwijtbare of grove fout.
Het is namelijk bekend dat een hoogenergetisch trauma aanvankelijk een optimale traumascore kan geven. Er wordt dan rekening gehouden met het ongevalgebeuren met de conclusie dat het slachtoffer “recht” heeft op letsel.

Of in deze casus een grove fout gemaakt is kan ik op basis van dit stuk niet beoordelen en vind ik persoonlijk kort door de bocht.

Hulpverlening is moeilijk. Dat er fouten worden gemaakt is zeker, zowel door leken als door professionals. Laten we daar van leren en niet gelijk elkaar de zwarte Piet toespelen. En probeer eens achter het verhaal te kijken.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #95 Gepost op: 13 mei 2005, 20:23:18
Ik denk persoonlijk dat een hele simpele cursus meer mensen bereikt in alle hoeken van een samenleving en dat is heel goed.
Maar ik denk ook dat deze cursus niet de opleiding moet zijn van eerste hulpverleners die op popconcerten staan of op risicowedstrijden, houseparties, e.d. Dan sta je als eerste hulpverlener gewoonweg met te weinig kennis.
Daar mag best onderscheid in worden gemaakt.


Persoonlijk ben ik erg tegen het zo laagdrempelig mogelijk maken van ehbo-cusussen. Wat schiet je er mee op als iedereen die cursus kan volgen, als een meerderheid eigenlijk niet goed genoeg is voor zo'n cursus. Als je iets niet kan, doe het dan niet. Met het bellen van een ambu zijn mensen beter geholpen dan met foute of halfslachtige ehbo, dat kost alleen maar tijd, en brengt mogelijk vermijdbare schade toe aan slachtoffers.
Bij de herhalingscursussen blijkt iedere keer dat een hoop mensen toch weer moeite hebben met (delen van) ehbo, en dat zijn mensen die toch met enige regelmaat hulp verlenen...
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #96 Gepost op: 14 mei 2005, 00:09:24
Ik ben juist voor een laagdrempelig Eerste Hulp diploma, (First Aid-Niveau) en een wat meer vervolg trainingen voor eerste hulpverleners die geen eenheidsworst zijn..   ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #97 Gepost op: 14 mei 2005, 11:31:02
Ik ben juist voor een laagdrempelig Eerste Hulp diploma, (First Aid-Niveau) en een wat meer vervolg trainingen voor eerste hulpverleners die geen eenheidsworst zijn..   ;D



Dat is het idee achter de huidige opzet van de OK modules. Hun misrekening is alleen dat je na jaren op de doctrine gehamerd te hebben, niet moet verwachten dat de geindoctrineerden met dezelfde snelheid omschakelen naar het vrijere denken


harold

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 14 mei 2005, 15:42:01
Waar is de grove fout gemaakt?
Er wordt volgens ABC systematiek gewerkt en de patiënt wordt numeriek gescoord volgens de traumascore. Dat geeft een indicatie - maar dan ook niet meer dan dat - over de toestand van het slachtoffer op dat specifieke moment. Dit is een dankbaar hulpmiddel om triage toe te passen.
Ieder ambulancehulpverlener weet dat een toestand variabel is, daarom wordt er regelmatig "gescoord".
Dat een slachtoffer verslechterd en uiteindelijk komt te overlijden ligt eerder aan het onderliggend letsel dan aan een verwijtbare of grove fout.
Het is namelijk bekend dat een hoogenergetisch trauma aanvankelijk een optimale traumascore kan geven. Er wordt dan rekening gehouden met het ongevalgebeuren met de conclusie dat het slachtoffer “recht” heeft op letsel.

Of in deze casus een grove fout gemaakt is kan ik op basis van dit stuk niet beoordelen en vind ik persoonlijk kort door de bocht.

Hulpverlening is moeilijk. Dat er fouten worden gemaakt is zeker, zowel door leken als door professionals. Laten we daar van leren en niet gelijk elkaar de zwarte Piet toespelen. En probeer eens achter het verhaal te kijken.


Of en zoja welke fouten er zijn gemaakt kan ik vanuit mijn positie niet bepalen. Ik was niet aanwezig bij het ongeluk, ken de detailles niet, bovendien ben ik (nog) geen ambulanceverpleegkundige.
Ik heb de indruk dat er inschattingsfouten zijn gemaakt, metname omdat er bepaalde dingen niet zijn gedaan. Maarja, het wordt wel tricky om dat met harde feiten te staven, dus laten we het er maar op houden dat het een onvoorzichtige uitspraak was mijnerzijds.


harold

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 14 mei 2005, 15:51:56
Persoonlijk ben ik erg tegen het zo laagdrempelig mogelijk maken van ehbo-cusussen. Wat schiet je er mee op als iedereen die cursus kan volgen, als een meerderheid eigenlijk niet goed genoeg is voor zo'n cursus. Als je iets niet kan, doe het dan niet. Met het bellen van een ambu zijn mensen beter geholpen dan met foute of halfslachtige ehbo, dat kost alleen maar tijd, en brengt mogelijk vermijdbare schade toe aan slachtoffers.
Bij de herhalingscursussen blijkt iedere keer dat een hoop mensen toch weer moeite hebben met (delen van) ehbo, en dat zijn mensen die toch met enige regelmaat hulp verlenen...

Ik denk dat laagdrempelige cursussen van bijvoorbeeld 12 uur (community first aid), gegeven in laten we zeggen en buurthuis, vereniging, school in een zo breed mogelijk publiek een goeie zaak is.
Ongeschikt om hulpverleners mee te kweken.
Maar zeer geschikt om mensen wat basisprincipes bij te brengen, al is het maar in hun manier van denken bij een ongeval/plotselinge ziekte. Je kan in zo'n basiscursus Do's and Dont's bespreken, het wanneer en hoe van het bellen naar 112, en enkele levensreddende handelingen zoals de heimlich, reanimatie, e.d.
Maakt niet uit of het niet allemaal perfect blijft hangen. Het doel moet niet zijn om hulpverleners te kweken, maar om een soort ehbo-besef te doen ontstaan bij mensen die anders totaaaaal niet weten wat ze moeten doen.
Onze meldkamers voor ambulancezorg geven vaak genoeg instructies aan leken die 112 bellen. Dan is het toch fijn als die melder niet voor het allereerst van de heimlich hoort, maar het ooit al eens eerder heeft geleerd?

Maar zo'n simpele laagdrempelige cursus mag niet de voorbereiding zijn van een ehbo-er die ergens als hulpverlener wil gaan staan.