Ik ben het tot op zekere hoogte wel met Harold eens. Helaas gaat het er maar al te vaak over wat mensen fout doen, niet kunnen, niet zouden mogen kunnen enzovoorts.
Over het algemeen hebben de mensen die een stapje hoger in de gezondheidszorgladder staan niet zo'n hoge pet op van EHBO'ers. (in sommige gevallen kan ik me daar wat bij voorstellen
). Ook jammer, want ze moeten zich goed realiseren dat EHBO'ers hen werk uit handen kunnen nemen, maar ook zorgen dat een slachtoffer nog wel te helpen is als de professionele hulp gearriveerd is (denk aan vroegtijdig starten van reanimatie). Met wederzijds respect komen we een stuk verder.
Het meten van een waarde opzich is niet zo'n probleem, de meeste handelingen zijn eenvoudig aan te leren, zoals het meten van bloeddruk, meten van bloedsuikers en zo voorts. Het gevaar is alleen dat men zich blind gaat staren op de meetgegevens en niet voldoende achtergrond kennis heeft om ze juist te interpreteren.
Trophy beschrijft dat erg goed, eerder in deze reeks. Jammer genoeg zijn dingen die hij noemt niet, of nauwelijks aangeleerd in de OK-cursus. Het beoordelen van een slachtoffer puur op uiterlijke symptomen wordt niet voldoende aangeleerd. Ik deel ook het gevoel van Kanarie, dat we (RK, maar ook individueel) onvoldoende getraind in omgang met slachtoffers.
Het is tijd dat er eens vanuit een ander blikveld gekeken wordt naar de verlening eerste hulp. Stop eens met het zo simpel mogelijk maken van een cursus, maar zorg dat er ook kwaliteit geleverd kan worden.