Heb een Marechaussee-beveiliger voorlichting gevold afgelopen week, en toen meteen gesolliciteerd. Ik had geen idee wat Wachtmeester nog open zou gaan, dus ik kreeg gisteren een e-mail dat Wachtmeester voorlichtingen vandaag open zouden gaan. Meteen ingeschreven en gebeld met Werving & Selectie, die zeiden dat ik me sollicitatie voor Marechaussee-beveiliger kon intrekken (heb nog geen keuringen doorlopen of me sollicitatiedossier gestuurd) en dan solliciteren op Wachtmeester nadat ik de voorlichting heb gevolgd.
Ik ben super enthousiast over de opleiding en wil zo snel mogelijk beginnen, waarschijnlijk begint Wachtmeester volgend jaar na de zomervakantie. Verder voldoe ik aan alle eisen, heb nog wel een paar vragen.
1. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het verschil tussen Wachtmeester (onderofficier) en Officier Marechaussee is dat een Officier meestal op kantoor zit en niet veel in het veld. Als dat het geval is, blijf ik liever Wachtmeester en wil ik doorgroeien naar Adjudant-onderofficier. Klopt dit over Officier Marechaussee?
2. Ik ben nog nooit in aanraking geweest met justitie en mijn familie ook niet, maar toen ik 17 was - minderjarig - heb ik ooit gereden zonder rijbewijs en daarvoor heb ik een dagvaarding voor een rechtzaak gekregen afgelopen maand, waarin besloten was dat het alleen maar een boete van 170 euro zou zijn vanwege het blanco strafblad en goed gedrag. Is dit meteen reden om afgekeurd te worden bij de MIVD door geen VGB te krijgen?
Thanks allemaal en succes!
Nog één ding, denk niet te lichtzinnig over de doorstroom naar adjudant. Ik ken er één en die is al jaren terug doorgestroomd, in de goede tijd. Nu is er een andere tijd met ander beleid. Je krijgt een aanstelling van, ongeveer, 10 jaar. Kans bestaat dat je daarna werkloos bent, met mazzel mag je nog een fase door, maar die kans is niet groot.
Denk goed na wat je wil. Ik heb die fout vorig jaar ook gemaakt, maar daar zit een langer verhaal achter.
Als jij uiteindelijk wil doorstromen naar een leidinggevende functie zou ik een HBO gaan doen en terugkeren als officier. Je bent niet alleen maar op kantoor, maar je verdeelt je tijd wel qua veld en kantoor.
Samengevat: Doorstroom is nu gewoon nauwelijks een optie bij de Kmar. Ze werven liever meteen een officier oid, dit kost namelijk minder geld dan iemand 3 keer om te scholen. Defensie zit krap in zijn geld, dat merk je goed bij de Kmar. Als je gaat voor wachtmeester, ga er dan ook vol voor! Hou rekening met weinig doorstroom mogelijkheden, maar als dat je niet tegenhoudt, ga er dan vol voor! Marechaussee is de mooiste baan die er is vind ik!