Ik zit ook in het traject voor de verkorte versie.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je je score op de capaciteitentest door hebt gekregen? Wij kregen alleen te horen of we wel/niet door waren. Over 2 weken heb ik mijn PO, wat houden die plussen in? Blijkbaar ben jij op een of andere manier beter geïnformeerd dan ik (en vele andere met wie ik in 't groepje zat op de dag van de capaciteiten test)
Ik kreeg pas na afronding van mijn PO te zien dat ik bovengemiddeld had gescoord op de capaciteitentest. Je kan alleen ondergemiddeld, gemiddeld of bovengemiddeld scoren. Verder krijg je na afloop van je PO te zien hoe je gescoord hebt op de verschillende competenties waarop ze je bevragen. Je kan op elk van die competenties van 1 tot 4 scoren (hoger = beter). Volgens mij telt uiteindelijk enkel de som van die cijfertjes mee voor of je 1 plus (+) of 2 plussen (++) krijgt voor je PO. Voor zover ik heb begrepen maakt de capaciteitentest score niet uit. Vanwege de animo voor officier KMar worden eerst alle kandidaten met 2 plussen doorgestuurd naar het OAC gesprek. Als je 1 plus hebt op je PO (zoals ik), dan betekent dat dat je wel een positief advies hebt, maar dat het wel februari kan worden voordat je te horen krijgt of er nog plekken over zijn voor mensen met 1 plus.
AAC gesprekken, of hoe ze tegenwoordig ook heten, zijn best intensief voor de commissieleden, mede vanwege de animo voor de KMar. Dit heeft er voor gezorgd dat ze alleen de besten uit het psychologisch onderzoek doorsturen naar het AAC gesprek, de zogenaamde ++. Overige krijgsmachtsdelen doen dit vanaf een + uitslag. Goedgekeurd worden voor het psychologisch onderzoek wilt daarom niet zeggen dat je ook op gesprek mag.
De vraag is natuurlijk hoeveel kandidaten er 2 plussen gaan scoren. Ik had zelf een vrij aardige score (2 vieren, 2 drieën, 1 drie plus, etc.) en had 1 plus. Ik veronderstel in ieder geval dat er best weinig kandidaten met 2 plussen gaan zijn. Daarvoor moet je vrijwel alle competenties maximaal scoren denk ik. Dus ik zie het wel aardig rooskleurig in voor mezelf als 1 plusser, gezien een bijkomend voordeel voor de OAC is dat ik al militair ben.
Nog een opmerking voor nickd: als je 1 plus hebt en je hebt een HBO Integrale Veiligheidskunde diploma, dan kun je het wel schudden. Iedereen en z'n moeder heeft bij de KMar een IVK papiertje, dus daar zijn ze niet naar op zoek (parafrasering van een KMar Adjudant van W&S).