Ik heb het nog eens nagekeken op de site van de Canadese berggidsen. Het lijkt er inderdaad op dat ze daar de weg een beetje kwijt zijn.
Als ik hun verplichte weaver bekijk vraag je je af waarom je nog een gids neemt
http://www.acmg.ca/pdf/ACMGRELEASE.pdfMaar de vraag was wat ik zou doen. Wel, communiceer gewoon...
In het geval dat je iemand met een jonge (zwarte) beer ziet spelen zou ik mijn groep waarschijnlijk in een defensieve groep laten opstellen en vervolgens met mijn groep zoveel mogelijk kabaal maken. Samen iets schreeuwen als "only fools play with cubbs". Je bent daardoor als groep zelf veiliger voor de moederbeer en je deelt tegelijkertijd een waarschuwing uit. Voor de rechter kun je altijd beweren dat je de nieuwe groepsyell aan het proberen bent.
In het geval van de canyongroep die drijgt te verzuipen kun je proberen te roepen of op de lokale veiligheidsfrequenties contact te zoeken. Je kunt jouw verwachtingen uitspreken over de veiligheidssituatie. Het is dan aan henzelf om daar conclusies uit te trekken.
Ik ben zelf maar 1 keer op stap geweest in British Colombia, op betrekkelijk veelbezochte plaatsen. Toch is mijn ervaring dat hikers elkaar wijzen op gevaren: bv. berenpoep op het pad. Dergelijke mededelingen bevatten impliciet een verwijzing naar de veiligheid.
Je kunt hulpdiensten ook informeren. Dat is wat anders dan een reddingsactie op touw zetten.
Dit is in Noorwegen (waar ik meer ervaring heb) heel gebruikelijk. Je laat weten wat je plannen zijn aan de locals: wat je reisdoel is en wanneer je verwacht terug te zijn. Op veel trails vind je zelfs boekjes in een brievenbus aan het begin waar je je aankomsttijd en reisplannen in opschrijft. In de berghutten laat je ook weten waar vandaan komt en waar je naar toegaat.
Een simpele redding verloopt dan zo:
http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyhende/article5254417.ece (in het noors natuurlijk
)
Ik heb zelf jaren geleden een Duitser met een huurboot wel eens bewust belazerd, voor zijn eigen veiligheid.
In de geul in het Zwartewater voer ik richting van de vluchthaventje bij het Ganzendiep. Het was West tot Noordwest 5 en het liep naar de 6 Beaufort. Het was denk ik half zeven en de westelijke hemel hing vol donkere wolken. Bij het Vogeleiland werd ik aangeroepen door een groot plastiek motorjacht, met grote blauwe stootwillen rondom.
De kapitein wees naar het westen en riep: "Ist dies dem Weg zu Lemmer?"
Ik bedacht dat het wel zou spoken bij Rotterdamse Hoek, bedacht dat hij niet wist waar hij was en wees naar de Kadoeler Sluis. "Nein, den Weg nach Lemmer ist da".
Ik wist dat hij niet verder zou komen dan de sluis van Blokzijl die na zes uur niet werd bediend en pas de volgende dag (binnendoor) naar Lemmer kon.
Niet correct misschien, maar wel veilig. Ik zou het zo weer doen