Wat zou jij doen in onderstaande situatie?

Auteur Topic: Wat zou jij doen in onderstaande situatie?  (gelezen 3488 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RotterdamSafetygear

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Gepost op: 30 augustus 2010, 18:52:42
Tijdens mijn opleiding tot Int. wildernis gids, kwam er een vraag voor bij over 'duty of care'. Dat houd in het nederlands simpel gezegd in verplichtingen, wat moet je doen en wat niet. Tijdens de opleiding wordt er vanuit de Canadeese wetgeving gewerkt, het volgende werd gevraagd;

Als gids begeleid je een groep wandelaars, een stuk verderop zie je een andere groep die jij niet kent. Zij spelen met een berenwelp, niet wetende dat moeder beer onderweg is om ze aan te vallen. Wat doe jij? Je kan ze vertellen hoe ze een aanval kunnen vermijden en weerstaaan (ik wordt ervoor getrained)?

Als gids begeleid je een groep wanderlaars, in een canyon zie je een andere groep die je niet kent. Door hevige regenval stijgt het water snel, ze zullen verdrinken. Wat doe jij, bel je 911 en zorg je dat de reddingshelicopter de plek makkelijk kan vinden?

Nu wil ik graag jullie antwoorden, wat doe jij? Help jij die onbekende of niet, aan het eind geeft ik mijn antwoord volgens het boekje.

groeten,
Wildernis gids




NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2010, 18:56:07
Ik denk dat er weinigen hier een zinnig antwoord op kunnen geven omdat de meesten van ons nooit in zo'n situatie terecht zijn gekomen of zouden komen. Jij zelf bent de ervaringsdeskundige hier...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2010, 19:01:07
Zolang als je eigen groep niet in gevaar komt of een ernstig risico loopt dan zal het geen vraag zijn of je de andere groep helpt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2010, 19:01:30
Om eerlijk te zijn vraag ik me af op het topic in dit board thuis hoort, maar dat terzijde.
Ik vind de casussen een beetje.... apart.....

Natuurlijk zou ik in beide situaties ingrijpen...... Doe je dat niet, dan vallen er doden....
Daarnaast ben je het wettelijk zelfs verplicht om hulp te bieden.... (In NL)

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RotterdamSafetygear

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2010, 19:30:22
Ja apart kan je het noemen, maar goed zo staat het vermeld in de handleiding. Als ik vanuit mijn punt kijk, moet ik gewoon hard voorbijlopen. Ik zal dus niet helpen, dit is bij wet (in Canada, Amerika) zo geregeld. Heel vreemd eigenlijk, maar zo worden wij gidsen opgeleid.

De hoofdreden hiervoor is hoofdzakelijk, dat in dat soort landen. Iedereen elkaar graag voor de rechter sleept, er staat dus vermeld je bent niet bij wet verplicht te helpen. Omdat als je wel hulp bied, en er gaat iets fout. Bijv. bij de beer, de wandelaars volgen jouw adviezen verkeerd op, ze raken hierdoor toch gewond. Dan kunnen ze je ondanks alle goede bedoelingen toch aanklagen. Hetzelfde in de situatie met de canyon, ja ik laat ze verdrinken. Ik zal wel moeten, want als de reddingsdienst komt en zij maken een fout wordt ik aangeklaagd of de kans erop.

Het klinkt allemaal vreemd, maar zo is het hellaas. Daarnaast ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen groep wandelaars. Hun veiligheid gaat voor, dan een ander pas. Maar in een situatie dat ik een groep verdwaalde wandelaars tegenkom. Dan moet ik ze juist weer helpen.

Er staan wel meer van die vreemde punten in onze handleiding, waarvan ik denk de helft niet in Nederland kan en mag gebruiken. Mijn bedoeling hiermee is, om aan jullie hulpverleners, ehbo'ers, burgers te vragen wat doe jij in zo'n situatie.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:32:29
Ik zou, en ik denk veel mensen, gevoelsmatig alleen al, helpen voor zover ik kan.
.
zoals gezegd moet je helpen naar je kunnen in NL, waar jij je toe bekwaam voelt is daarbij de leidraad.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:58:24
Volgens mij is dit niet helemaal waar. In de VS en Canada bestaat de "Good Samaritan Law"
"a good Samaritan doctrine is a legal principle that prevents a rescuer who has voluntarily helped a victim in distress from being successfully sued for 'wrongdoing'."
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Samaritan_law


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2010, 23:16:32
Dan kunnen ze je ondanks alle goede bedoelingen toch aanklagen. Hetzelfde in de situatie met de canyon, ja ik laat ze verdrinken. Ik zal wel moeten, want als de reddingsdienst komt en zij maken een fout wordt ik aangeklaagd of de kans erop.

Echt trust me, ook in Amerika of Canada winnen ze een dergelijke rechtszaak nooit...... Bovendien zou ik het mezelf nooit kunnen verantwoorden dat door jou 'lafheid' want zo zie ik het toch, mensen zijn omgekomen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010, 00:35:47
Op het moment dat je op de hoogte bent van iets, ben je daar ook verantwoordelijk voor.

Dus als jij een groep ziet spelen met een berenwelp, wat naar mijn idee gevaarlijk is, ben je verplicht om daar iets mee te doen.
Op het moment dat jij niets doet, terwijl je gezien je opleiding wel iets had kunnen doen, ben je mede verantwoordelijk.

Als een groep in gevaar is, en het enige wat je kan doen is het waarschuwen van hulpdiensten dan zul je dat moeten doen.

Ik kan me voorstellen dat ze daar aan de overkant van het grote water nog veel strenger mee zijn.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


RotterdamSafetygear

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2010, 11:30:56
Hellaas hebben jullie het allemaal mis, zo als ik het vertelde is het nou eenmaal. Dat is de wetgeving en dan voornamelijk in Canada, hoe erg het ook klinkt in die situatie. Ik help niet, want ik mag het niet. Daarnaast heb ik grote kans dat ik mijn papieren kwijt raak voor gids en dat zet ik echt niet op het spel. Natuurlijk verschillen de regels per land en gebied waar je bent.

Als ik op een examen zou antwoorden in deze situatie, ja ik help. Dan zou er grote kanse zijn dat je zakt.