Ja apart kan je het noemen, maar goed zo staat het vermeld in de handleiding. Als ik vanuit mijn punt kijk, moet ik gewoon hard voorbijlopen. Ik zal dus niet helpen, dit is bij wet (in Canada, Amerika) zo geregeld. Heel vreemd eigenlijk, maar zo worden wij gidsen opgeleid.
De hoofdreden hiervoor is hoofdzakelijk, dat in dat soort landen. Iedereen elkaar graag voor de rechter sleept, er staat dus vermeld je bent niet bij wet verplicht te helpen. Omdat als je wel hulp bied, en er gaat iets fout. Bijv. bij de beer, de wandelaars volgen jouw adviezen verkeerd op, ze raken hierdoor toch gewond. Dan kunnen ze je ondanks alle goede bedoelingen toch aanklagen. Hetzelfde in de situatie met de canyon, ja ik laat ze verdrinken. Ik zal wel moeten, want als de reddingsdienst komt en zij maken een fout wordt ik aangeklaagd of de kans erop.
Het klinkt allemaal vreemd, maar zo is het hellaas. Daarnaast ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen groep wandelaars. Hun veiligheid gaat voor, dan een ander pas. Maar in een situatie dat ik een groep verdwaalde wandelaars tegenkom. Dan moet ik ze juist weer helpen.
Er staan wel meer van die vreemde punten in onze handleiding, waarvan ik denk de helft niet in Nederland kan en mag gebruiken. Mijn bedoeling hiermee is, om aan jullie hulpverleners, ehbo'ers, burgers te vragen wat doe jij in zo'n situatie.