Gemeenschappelijke meldkamer (GMK) Amsterdam-Amstelland

Auteur Topic: Gemeenschappelijke meldkamer (GMK) Amsterdam-Amstelland  (gelezen 43672 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #100 Gepost op: 23 mei 2013, 21:04:49
De mensen op de meldkamer zouden dat niet kunnen maar de mensen op straat kunnen blijkbaar wel een dienst doen van 24 uur.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #101 Gepost op: 23 mei 2013, 21:07:11
De mensen op de meldkamer zouden dat niet kunnen maar de mensen op straat kunnen blijkbaar wel een dienst doen van 24 uur.

Niet in Amsterdam, hoor! Integendeel, daar werken ze uitsluitend met 8uurs diensten.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #102 Gepost op: 23 mei 2013, 21:29:15
Bij de brandweer ook?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #103 Gepost op: 23 mei 2013, 21:35:49
De mensen op de meldkamer zouden dat niet kunnen maar de mensen op straat kunnen blijkbaar wel een dienst doen van 24 uur.

Ik weet nog dat men op de AC Gouda (opgedoekt in 2002) met 24 uurs diensten werkte. 's nachts hoorde je de centralist dan de slaap uit zijn ogen wrijven als hij wakker was gebeld voor een melding ;D


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #104 Gepost op: 23 mei 2013, 21:47:21
Bij de brandweer ook?

Bij de brandweer zijn ook slaapuren 'ingebouwd'. Dat zijn een aantal vaste uren (zeg van 22 uur tot 8 uur), waarop de vergoeding ook gebaseerd wordt. Concreet zullen bij veel korpsen de 24-uursdiensten betaald worden volgens een berekening van oefenuren, werkuren (huishoudelijke taken etc.), uitrukuren en slaapuren. Voor ieder soort geldt een ander tarief en zo komt er uiteindelijk een bedrag uit.

Ofwel: slapen is gewoon een onderdeel van de dienst. Als je niet aan het oefenen, werken of uitrukken bent heb je dus bij sommige korpsen (dat verschilt natuurlijk per regio en 24-uursbezetting) gewoon de mogelijkheid om even te gaan liggen, naast de standaard slaapuren. Het kan dat je een drukke dienst hebt, maar meer dan de helft van de dienst 'op pad' zijn heb ik nog niet vaak gezien en zeker niet meegemaakt. Eén 24-uursdienstje met 9 uur aan uitrukken en dat was het dan, dus ik denk dat het voor de repressieve collega's iets anders ligt dan voor de centralisten...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #105 Gepost op: 23 mei 2013, 22:06:02
Ofwel: slapen is gewoon een onderdeel van de dienst. Als je niet aan het oefenen, werken of uitrukken bent heb je dus bij sommige korpsen (dat verschilt natuurlijk per regio en 24-uursbezetting) gewoon de mogelijkheid om even te gaan liggen, naast de standaard slaapuren.

Akkoord maar die slaapuren zullen toch altijd moeten wijken als er een (grootschalige) uitruk is? Je kan dat toch niet met zekerheid plannen?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #106 Gepost op: 23 mei 2013, 22:20:32
Akkoord maar die slaapuren zullen toch altijd moeten wijken als er een (grootschalige) uitruk is? Je kan dat toch niet met zekerheid plannen?

Dat klopt inderdaad; er valt niet met zekerheid te zeggen dat je niet 24 uur in touw bent. Maar dat is vrij simpel op te lossen door de tankautospuit even buiten dienst te zetten na een langdurige klus. Mocht het uitzonderlijke geval zich voordoen dat een TS echt al 10 uur achter elkaar bezig is, wat ik me haast niet kan voorstellen, zal er echt wel ingegrepen gaan worden door af te lossen of buiten dienst te stellen... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #107 Gepost op: 23 mei 2013, 22:42:33
Dat klopt inderdaad; er valt niet met zekerheid te zeggen dat je niet 24 uur in touw bent. Maar dat is vrij simpel op te lossen door de tankautospuit even buiten dienst te zetten na een langdurige klus. Mocht het uitzonderlijke geval zich voordoen dat een TS echt al 10 uur achter elkaar bezig is, wat ik me haast niet kan voorstellen, zal er echt wel ingegrepen gaan worden door af te lossen of buiten dienst te stellen... :)

Ik weet natuurlijk niet hoe "intens" jullie interventiezone is ;) maar vaak zit het venijn in de korte maar steeds terugkerende klussen, hé: overdag de 'normale' taken, 's avonds dan eens een automatisch brandalarm, nadien iemand die denkt dat hij bij de overburen rook ziet, vervolgens een brandje ergens in de stad, dan nog eens reinigen wegdek of wat wateroverlast zo nu en dan, 's nachts dan nog eens bijstand ambulance, etc etc. Je bent dan geen 10 uren bezig maar je hebt ook niet de tijd om te recupereren zoals het hoort (minimum eens drie à vier uren goed kunnen doorslapen, bijvoorbeeld). Er is namelijk ook altijd wel iemand die naar het toilet gaat, een alarm voor een andere ploeg die jou wekt, etc etc  ::)

Trouwens, als ik nou eens effe stout mag zijn: de dag dat een TS buiten dienst moet om de manschappen te laten rusten, is de dag dat belastinggeld slecht wordt benut. Dan kan je beter overschakelen naar 2x12 uren met manschappen en materiaal die 24-7 in beste conditie beschikbaar zijn. Niet omdat die jongens lui of niet getraind zijn maar omdat we als mens niet gemaakt zijn om een etmaal arbeid te leveren of eigenlijk zelfs nog maar op een ernstige manier standby te staan.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #108 Gepost op: 25 mei 2013, 18:38:12
p2kflex
18:34:41 25-05-13GROUP-1Beste Collega's, na bijna 140 jaar brandweermeldkamer gaan we vannacht over naar de nieuwe GMK. Tijdens deze overgang is er geen MDT. C2000 en P2000 werken wel gewoon. Bedankt voor een mooie tijd en we geven het stokje over aan de GMK. Sluiten uit.
0101056BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Meetplanleider)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
0100000BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Regionaal - Proefalarm)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #109 Gepost op: 26 mei 2013, 07:32:08
p2kflex
07:27:39 26-05-13-ALPHA-GMK operationeel!
0101204BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Alarmcode)
p2kflex
07:30:21 26-05-13GROUP-1HV 3 DIENSTVERLENING OPENING GMK (+Inc.net: reg.inmeld+) Hoofdbureau Van Politie IZP-I1012 , Elandsgracht 117 AMSTERDAM Politie Object [ ]
0100369BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (Lichtkrant)
0100519BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Hendrik) (Lichtkrant)
0100969BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant)