Gemeenschappelijke meldkamer (GMK) Amsterdam-Amstelland

Auteur Topic: Gemeenschappelijke meldkamer (GMK) Amsterdam-Amstelland  (gelezen 42902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #90 Gepost op: 23 mei 2013, 18:11:32
Uit welingelichte bron :
26 mei gaat de GMK Amsterdam een nieuwe poging wagen om van start te gaan ! 8)
Ik ben erbij (op straat dan ;)), wordt een interessante nacht 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #91 Gepost op: 23 mei 2013, 18:16:26
Ik op de meldkamer. Wordt voor ons niet alleen een spannende nacht.... Weken, maanden, jaren... :P


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #92 Gepost op: 23 mei 2013, 18:17:05
Ik ben erbij (op straat dan ;)), wordt een interessante nacht 8)

Valt wel mee, hoor! Wij hebben er heel weinig van gemerkt? Of gaan ze met grijze centralisten werken? Dan ben je de sjaak.... :-X
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #93 Gepost op: 23 mei 2013, 18:20:30
Valt wel mee, hoor! Wij hebben er heel weinig van gemerkt? Of gaan ze met grijze centralisten werken? Dan ben je de sjaak.... :-X
Ik werd gebriefd dat we die nacht 15 jaar terug in de tijd gaan.... met een telefoon en een opschrijfboekje ipv een mdt :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #94 Gepost op: 23 mei 2013, 18:27:17
Ik werd gebriefd dat we die nacht 15 jaar terug in de tijd gaan.... met een telefoon en een opschrijfboekje ipv een mdt :P

Ik ben oud genoeg om me nog te herinneren hoe het toen ging... Ik werkte in die tijd bij de GGD Amstelland/ De Meerlanden. Oftewel post Amstelveen. Ahh.. gouwe tijden..

Ik vertel altijd het verhaal van mijn inwerkperiode van 16 jaar terug. Ik zou een maand worden begeleid (niks geen SOSA). Mijn begeleider ging na 2 weken door zijn rug. Er volgde een gesprek tussen mij en de toenmalige hoofd:

Ben: "Nou, ik hoor goeie dingen over je"
Ik: "Dank je!"
Ben: "Ik stuur je op pad met een ervaren chauffeur en als je er niet uitkomt dan bestel je een tweede auto".
Ik: "OK!".

Na 2 weken al zelfstandig op de auto.... ;D

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #95 Gepost op: 23 mei 2013, 19:13:36
Valt wel mee, hoor! Wij hebben er heel weinig van gemerkt? Of gaan ze met grijze centralisten werken? Dan ben je de sjaak.... :-X

Politie en brandweer gaan werken met multi intake, helaas... Waarbij de brandweer zijn meldkamer geheel verliest want de politie neemt deze taak over. Ambulance Amsterdam komt ook op de gmk te zitten. Alleen hun werkwijze en aanname blijven mono. Alleen kwa systemen zijn ze aangesloten op het multi GMS.

Wen er maar vast aan. Amsterdam is de eerste en de rest zal lamgzaam volgen. Dit is door het ministerie besloten en zal ook voor de rest van de meldkamers de toekomst zijn.

We gaan het zien. Ik ben heel benieuwd ;) er is iig door heel veel mensen hard gewerkt om dit te realiseren.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #96 Gepost op: 23 mei 2013, 19:43:07
Politie en brandweer gaan werken met multi intake, helaas... Waarbij de brandweer zijn meldkamer geheel verliest want de politie neemt deze taak over. Ambulance Amsterdam komt ook op de gmk te zitten. Alleen hun werkwijze en aanname blijven mono. Alleen kwa systemen zijn ze aangesloten op het multi GMS.

Wen er maar vast aan. Amsterdam is de eerste en de rest zal lamgzaam volgen. Dit is door het ministerie besloten en zal ook voor de rest van de meldkamers de toekomst zijn.

We gaan het zien. Ik ben heel benieuwd ;) er is iig door heel veel mensen hard gewerkt om dit te realiseren.

Nou dat betwijfel ik, hoor! De melding dient voor de wet ambulancezorg door een verpleegkundige aangenomen te worden. Bij NHN hebben ze ook grijze centralisten maar de mensen van de MKA hebben allemaal een verpleegkundig opleiding.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #97 Gepost op: 23 mei 2013, 20:26:53
Nou dat betwijfel ik, hoor! De melding dient voor de wet ambulancezorg door een verpleegkundige aangenomen te worden. Bij NHN hebben ze ook grijze centralisten maar de mensen van de MKA hebben allemaal een verpleegkundig opleiding.

CM

Zoals ik zeg. De mka is gecoloceerd en doet niet mee met de multi intake. Idd ivm de kaders van de wet ambulancezorg. Dit neemt niet weg dat men in Den Haag de wens heeft om zoveel mogelijk multi te gaan doen. Hierdoor valt de hulpvraag "wie wilt u spreken weg" en kan de melder meteen z'n verhaal doen. Men wil de uitgifte (nog) wel mono houden.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #98 Gepost op: 23 mei 2013, 20:52:17
Dat klopt, geen 24 uur aan tafel.. De dienst is verdeeld in dagdelen, ochtend, middag, avond, nacht, waarbij je altijd een van de gedeeltes aan tafel zit, en de andere gedeeltes bezig bent met andere taken voor de meldkamer, alsmede huishoudelijke taken..  Daarbij zijn die centralisten dus paraat voor drukte. Zo onverantwoord is dat dus niet...

Hier zou ik even op willen inpikken:

Ook al zijn er verschillende dagdelen met rustpauzes voorzien, ik kan mij moeilijk voorstellen dat die pauzes lang genoeg zijn om via een kwalitatief slaappatroon voldoende recuperatie op te bouwen. Daarenboven schrijf je dat centralisten paraat blijven voor de drukte. In zo een gevallen dien je m.i. steeds uit te gaan van een worst case scenario waarbij een centralist er gewoonweg niet toe komt om voldoende rust in te bouwen en dus (quasi-)24 uren blijft draaien (hij is immers beschikbaar voor drukte). Ik vind dat zonder meer onverantwoord.

De logica erachter is immers zeer duidelijk: als je als hulpverlener 24 uren ter beschikking staat van de werkgever, moet je er van uitgaan dat je (bij een ernstig incident) een etmaal moet wakker blijven en meedraaien. De enige garantie op rust is dat je simpelweg de shiften beperkt tot 12uren en dus werkt met een dag- en nachtploeg. Met andere woorden: dat de werkdag stopt na 12 uren en dat je thuis gaat slapen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #99 Gepost op: 23 mei 2013, 21:03:43
Zoals ik zeg. De mka is gecoloceerd en doet niet mee met de multi intake. Idd ivm de kaders van de wet ambulancezorg. Dit neemt niet weg dat men in Den Haag de wens heeft om zoveel mogelijk multi te gaan doen. Hierdoor valt de hulpvraag "wie wilt u spreken weg" en kan de melder meteen z'n verhaal doen. Men wil de uitgifte (nog) wel mono houden.

Terwijl in andere regio's de CPA en AC weer samenzitten, ook qua uitgifte... Wordt er gelukkig steeds duidelijker op, vooral als je in meerdere regio's werkt. ::)