Dat klopt, geen 24 uur aan tafel.. De dienst is verdeeld in dagdelen, ochtend, middag, avond, nacht, waarbij je altijd een van de gedeeltes aan tafel zit, en de andere gedeeltes bezig bent met andere taken voor de meldkamer, alsmede huishoudelijke taken.. Daarbij zijn die centralisten dus paraat voor drukte. Zo onverantwoord is dat dus niet...
Hier zou ik even op willen inpikken:
Ook al zijn er verschillende dagdelen met rustpauzes voorzien, ik kan mij moeilijk voorstellen dat die pauzes lang genoeg zijn om via een kwalitatief slaappatroon voldoende recuperatie op te bouwen. Daarenboven schrijf je dat centralisten paraat blijven voor de drukte. In zo een gevallen dien je m.i. steeds uit te gaan van een
worst case scenario waarbij een centralist er gewoonweg niet toe komt om voldoende rust in te bouwen en dus (quasi-)24 uren blijft draaien (hij is immers beschikbaar voor drukte). Ik vind dat zonder meer onverantwoord.
De logica erachter is immers zeer duidelijk: als je als hulpverlener 24 uren ter beschikking staat van de werkgever, moet je er van uitgaan dat je (bij een ernstig incident) een etmaal moet wakker blijven en meedraaien. De enige garantie op rust is dat je simpelweg de shiften beperkt tot 12uren en dus werkt met een dag- en nachtploeg. Met andere woorden: dat de werkdag stopt na 12 uren en dat je thuis gaat slapen.