Zoals alles Paul SEH, als je het weet te gebruiken en alle complicaties en je bouwd een beetje ervaring op etc. dan kan veel.
Ik ben geen voorstander van een opblaasbare spalk door Eerste hulpverleners, omdat het een eenvoud suggereerd, die het absoluut niet heeft..
Een sam splint kan goed gebruikt worden, als je de handleiding goed leest. maar of je dat in stress situaties doet is de vraag. Een korte training van ongeveer 4 uur zou het meest zinvolle zijn.
Ik heb zelf de SAM splint meerdere malen gebruikt in outdoor-situaties. 1 keer een breuk aan de pols en 1 keer een scheur in kuitbeen (achteraf vaststellen)
Heel wat keren heb ik de SAM splint gebruikt voor zware verstuikingen van de enkel, waar het been toch nog belast moest worden voor evacuatie.. Neem verder goede stevig tape mee (ducktape, gava tape, of sport tape.. en wees creatief met polstering materiaal.
De toepassing als nekkraag zoals in de handleiding staat , ben ik geen voorstander van.. dat kan veel slimmer en niet door een kraag te maken.