Omdat de handelingswijze van iedere hulpverlener anders is heb ik zoveel mogelijk antwoord proberen te geven op de vragen. ABCDE heb ik voor gekozen omdat het mij overzichtelijker leek dan 1 groot verhaal. Nu ik de opmerking lees dat het niet in de ehbo word aangeleerd, had ik daar niet bij stilgestaan. Mijn excuus hiervoor. ABCDE is een optie waar je niet voor hoeft te kiezen. Ik denk dat het verstandig is dat iedereen info filtert uit de casus en mijn 'update' die hij/zij nodig heeft voor eerste hulp die je zelf kent.
Vervolg van de casus:
Je bent samen met je collega bij het slachtoffer aangekomen en hebt bij je: een verbandtas, AED, porto’s, en een telefoon. De zware en lomp grote brancard laat je uit praktisch oogpunt nog even achter.
Je collega hoort het verhaal aan van omstanders, en de moeder. En trekt daar een conclusie uit: “het slachtoffer is zomaar uit het niets in elkaar gezakt. En beeft een beetje. Heeft verder geen bal tegen het hoofd gehad. Is in de afgelopen uren niet gevallen. Was actief bezig in het spel. Slachtoffer is keeper van het elftal, en had een bal opgevangen en overgespeeld naar een teamgenote. Waarna zij terug naar haar doel aan het lopen was.”
Ondertussen ontferm jij je over het slachtoffer, en begin je met de welbekende ABCDE:
A:
- ademweg vrij, geen hoorbare ademhaling.
B:
- 22 /min.
- Diep ademhalen
- Regulair
- Hulpademhalingsspieren
- Symmetrisch
- Geen cyanose waarneembaar
C:
- 140/min
- Krachtig gevuld
- Regulair
- Huid: warm, transpiratie, roze/rode kleur
- Geen bloedingen waarneembaar
- Capillaire refill ‘normaal’
D:
- AVPU: V (reageert op aanspreken/aanschudden)
- EMV: 13
- Pupillen: normale en gelijke grootte, opent ogen bij aanspreken.
- Kan simpele vragen beantwoorden. Maar maakt een verwarde indruk (weet niet wat er is gebeurd).
AMPLE:
Allergie: Penicilline (Gebruikt dit momenteel niet)
Medicijnen: Ventolin diskus 200 mcg ( 3 uur geleden voor het laatst geïnhaleerd. Totaal 2 keer geïnhaleerd vandaag).
Voorgeschiedenis: - Astma
- Operatie aan 1 van de eileiders i.v.m. een cyste ( 2 maanden geleden maar verder geen complicaties).
Laatste maaltijd: - So heeft vanochtend ontbeten met 2 boterhammen ( ongeveer 5 uurtjes geleden). Verder heeft So een uur geleden voor het laatst gedronken.
Laatste gebeurtenis: Slachtoffer is keeper van het elftal, en had een bal opgevangen en overgespeeld naar een teamgenote. Waarna zij terug naar haar doel aan het lopen was.
Tijdens je verdere onderzoek probeer je zo goed als het gaat antwoord te krijgen van je slachtoffer. Ze reageert alleen op vragen, en vraagt zelf niets. Uit zeer summiere antwoorden maak je op dat het slachtoffer de volgende klachten ervaart:
- Benauwdheid
- Hoofdpijn/duizeligheid
- Vermoeid/slap gevoel
- Tintelingen in ledematen
- Beven
Specifieke vragen van Jacques:
Uit antwoorden maak je op dat het slachtoffer de volgende klachten ervaart:
- Zwarte voor de ogen
- Duizeligheid >> draaiend gevoel in het hoofd met hoofdpijn (overal in het hoofd)
- Het slachtoffer geeft aan aanraking van ledematen te voelen, maar heeft moeite met het maken van gevraagde bewegingen (vb knijpen in hand of voet optillen) geeft aan daar de kracht niet voor te hebben (geeft een slappe hand, en kan voet maar enkele centimeters optillen).
- Het slachtoffer beeft een beetje over het hele lichaam.
Vragen:
- Hoe schat je de situatie op dit moment in?
- Welke acties onderneem je nu?
- Ga je op basis van de bovenstaande gegevens in op de eisen van moeder (bloedsuiker meten, ambulance, arts) waarom wel/ waarom niet?
- Heb je aanvullende vragen of opmerkingen?