[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 19357 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 5 september 2010, 15:56:41
Ik zie geen reden om haar niet van het veld te halen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2010, 17:43:53
Het is voor mij een beetje onduidelijk of het meisje nu wel of niet buiten bewustzijn is geweest tussen het moment van de val en het moment dat ik arriveer.
Met andere woorden heeft haar situatie zich in de eerste minuten nu wel of niet verbeterd ?

Ik denk dat het lastig wordt in het veld een eenduidige werkdiagnose te stellen.
Overigens wordt bij onderzoek door de arts in een groot aantal gevallen geen oorzaak gevonden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 5 september 2010, 18:02:07
Het is voor mij een beetje onduidelijk of het meisje nu wel of niet buiten bewustzijn is geweest tussen het moment van de val en het moment dat ik arriveer.
Met andere woorden heeft haar situatie zich in de eerste minuten nu wel of niet verbeterd ?

Ik denk dat het lastig wordt in het veld een eenduidige werkdiagnose te stellen.
Overigens wordt bij onderzoek door de arts in een groot aantal gevallen geen oorzaak gevonden.

De situatie lijkt verbeterd. De melder vertelde dat het so 'bewusteloos was' daarom heeft de scheidsrechter van de wedstrijd haar al in de stabiele zijligging gelegd. Toen jij als hulpverlener aaankwam reageerde het so weer op aanspreken. Dat was eerst niet volgens omstanders. Je weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar die info is.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #23 Gepost op: 5 september 2010, 18:17:26
Ik denk dat ik met de gegeven info mw van het veld haal (brancard gezien de symptomen) en op de post verder bewaak, en toch inderdaad even contact met 112.

Ze beleeft een activatie van het sympatische zenuwstelsel, met een tachycardie en een licht versnelde ademhaling, duizeligheid en hoofdpijn duiden wel op een zuurstoftekort, ook de slapheid en tintelingen kunnen hiermee samenvallen alsmede het beven.

Gedurende de laatste 5 minuten is er herstel opgetreden in beperkte mate, maar ze is niet alert, wat duidt op een probleem in de D zonder verklaarbare reden.

Zowel het zuurstoftekort als de verstoring in de D is mogelijk onschuldig, maar ik heb geen "röntgenogen".

Ik bel dus 112 en leg mijn verhaal voor, ik denk dat er dan wel een auto gaat komen.

een eventuele oorzaak, het kan cardiaal zijn, eventueel is een ruiter/longembolie ook mogelijk (gebruikt ze de pil?), anders mogelijk een neurologische oorzaak

Ik meet nog steeds geen glucose, de symptomen passen niet direct bij een hypo.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #24 Gepost op: 5 september 2010, 20:48:14
Ik denk dat ik met de gegeven info mw van het veld haal (brancard gezien de symptomen) en op de post verder bewaak, en toch inderdaad even contact met 112.

Ze beleeft een activatie van het sympatische zenuwstelsel, met een tachycardie en een licht versnelde ademhaling, duizeligheid en hoofdpijn duiden wel op een zuurstoftekort, ook de slapheid en tintelingen kunnen hiermee samenvallen alsmede het beven.

Gedurende de laatste 5 minuten is er herstel opgetreden in beperkte mate, maar ze is niet alert, wat duidt op een probleem in de D zonder verklaarbare reden.

Zowel het zuurstoftekort als de verstoring in de D is mogelijk onschuldig, maar ik heb geen "röntgenogen".

Ik bel dus 112 en leg mijn verhaal voor, ik denk dat er dan wel een auto gaat komen.

een eventuele oorzaak, het kan cardiaal zijn, eventueel is een ruiter/longembolie ook mogelijk (gebruikt ze de pil?), anders mogelijk een neurologische oorzaak

Ik meet nog steeds geen glucose, de symptomen passen niet direct bij een hypo.

Het tintelen niet nee. Ook het verbaal kunnen reageren niet. Bij een hypo gaat het SO eerder alleen maar achteruit zonder behandeling.

Ik zou het nu niet kunnen verzinnen en graag professionele hulp erbij willen. Te veel vragen die ik daar niet kan beantwoorden. Symptomen lijken ook die van te veel geestverruimde middelen gebruik, maar dat zal hier niet aan de orde zijn.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 8 september 2010, 14:01:39
Na kort overleg met je collega besluiten jullie dat hij de brancard gaat halen en jij bij het slachtoffer blijft. Ondertussen praat je het slachtoffer bij over wat er allemaal gebeurt om haar heen, en bespreek je, je aanpak met moeder.

De moeder van het slachtoffer is er niet gerust op en blijft aandringen om de ambulancedienst te laten komen. Tevens blijft zij aandringen om een bloedsuikerbepaling zonder hiervoor een gegronde reden te noemen. Wel heeft ze ondertussen het ‘apparaatje’ geleend en drukt ze het je in de hand. Haar dochter heeft geen last van diabetes, en haar klachten patroon is daar helemaal niet naar.

Ondertussen komen er bij jou wat vragen op. Je vraagt of het slachtoffer bekend is met epilepsie. Dit blijkt niet het geval. Ook heeft zij nog geen alcoholische dranken genuttigd. Ook vraag je aan het slachtoffer of zij de ‘pil’ gebruikt. Dit blijkt ook niet het geval.

Uiteindelijk weet je moeder over te halen haar dochter van het veld te halen, en op de post verder te kijken. Je spreekt af dat je eerst belt om te overleggen met de 112 centralist waarna je concrete oplossingen kan zoeken. De moeder en de voetbaltrainer gaan mee naar de post.

Aangekomen op de post bekijk je de vitale functies nog een keertje voordat je 112 belt. Hieruit blijkt:

A:

- ademweg vrij, geen hoorbare ademhaling.

B:
- 13 /min.
- Iets oppervlakkiger dan op het veld.
- Regulair
- Geen hulpademhalingsspieren
- Symmetrisch
- Geen cyanose waarneembaar

C:
- 116/min
- Krachtig gevuld
- Regulair
- Huid: warm, transpiratie, roze/rode kleur
- Capillaire refill ‘normaal’

D:
- AVPU: A (reageert veel alerter op haar omgeving, en kan inmiddels een beker water vasthouden)
- Pupillen: normale en gelijke grootte.

Ook informeer je opnieuw naar de klachten die het slachtoffer ervaart omdat je toch wel grote veranderingen ziet in de vitale functies. Je ziet dat het slachtoffer niet meer beeft. Ook geeft zij aan geen benauwdheidsklachten meer te hebben. Het slachtoffer geeft aan dat de hoofdpijn en duizeligheid blijven aanhouden. Ze vertelt dat ze nog wel tintelingen voelt maar minder intens als eerst. Ook vertelt ze dat ze zich erg moe en slap voelt.

Met alle informatie bel je de mka om te overleggen. De centralist hoort je aan en vind de bloedsuikerbepaling overbodig. Ook vind zij het, gezien de klachten afnemen, niet nodig om een ambulance te sturen. De centralist adviseert om contact op te nemen met de huisarts. Hier is de moeder van het slachtoffer het absoluut niet mee eens. Dit laat zij duidelijk blijken. Ze rukt de telefoon uit je handen en begint zelf te praten met de centralist.

Specifieke vragen van Jacques:

- hoe lang is er verlopen tussen het neervallen en het moment dat ik er bij was?
 3 – 5 minuten

- is er sprake van ongecontroleerd urineverlies (voor zover zichtbaar)?
  Nee

- is er sprake van veel alcohol gebruik of juist het stoppen met (veel) drinken?
  Bij navraag blijkt dat ze nog niets gedronken heeft omdat het een belangrijke  
wedstrijd was voor haar.

- is er sprake van tongbeet, wegdraaien van het hoofd direct na het vallen , onverwachte spierpijn ?
 Geen tongbeet, voor zover waargenomen, en begrepen van omstanders is het hoofd niet ‘raar’ weggedraaid. Verder geeft het slachtoffer geen onverwachte spierpijn aan. Wel is het slachtoffer erg slap.

- is ze daadwerkelijk buiten bewustzijn geweest (zoals de melder vertelde) of was dit meer een aanname/vermoeden ?
Toen je aankwam reageerde het slachtoffer nog op aanspreken. Meest waarschijnlijke is dat ze niet of heel kortstondige helemaal buitenbewustzijn is geweest.

Vragen:
- Hoe schat je de situatie op dit moment in?
- Ga je aan de hand van de nieuwe gegevens andere of aanvullende acties ondernemen?
- Ga je akkoord met het voorstel van de centralist? Waarom wel, of waarom niet?
- Doe je nog iets met het gedrag van de moeder?
- Heb je aanvullende opmerkingen, vragen?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 8 september 2010, 15:32:26
Hoe schat je de situatie op dit moment in?
Ik heb nog steeds geen reden voor het wegraken, mijn mogelijke hyperventilatie aanval (secundair) beschouw ik nog steeds als mogelijk.
Naar mijn mening is het meisje stabiel maar ik vind wel dat ze een bezoekje aan de (huis)arts moet brengen.

Ga je aan de hand van de nieuwe gegevens andere of aanvullende acties ondernemen?
Nee, niet anders als dat ik al eerder aangegeven had.

Ga je akkoord met het voorstel van de centralist? Waarom wel, of waarom niet?
Ik kan geen aanwijzingen vinden voor acute ernstige problemen, maar ik wacht eerst het gesprek tussen de centralist en de moeder even af, ik ben tenslotte "maar" een ehbo'er misschien kan de centralist haar wel overtuigen.

Doe je nog iets met het gedrag van de moeder?
ja standaard aanpak zou ik zeggen, stoom laten afblazen, begrip tonen, probleem samenvatten en oplossing voorstellen.
Als mevrouw door de bloedsuiker meting heel erg gerustgesteld en meet meewerkend zou worden wil ik best een bepaling doen "op sociale indicatie"
Ik zou voorstellen dat ze met het meisje even naar de huisarts gaat of desnoods de huisarts even belt voor een second opinion.

Heb je aanvullende opmerkingen, vragen?
Ik blijf het meisje nog enige tijd monitoren totdat ik er voldoende vertrouwen in heb dat de situatie weer normaal is
Wanneer ze weer helder en vast ter been is zou ik ze met een verwijsrapportje  (een lijst met alle bevindingen, die wij normaal hanteren) adviseren naar de huisarts te gaan.
Mocht het na vertrek van het toernooi verslechteren dan alsnog even contact opnemen met de 112 centralist voor overleg.
verder advies: niet meer spelen.

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #27 Gepost op: 8 september 2010, 21:45:09
- Hoe schat je de situatie op dit moment in?
Ik ben nog steeds niet gerust op het wegvallen icm hoofdpijn en tintelingen.
Het kan een flauwte zijn geweest door tekort aan vochtopname icm inspanning. Dat verklaard ook de rode kleur en verhoogde hartslag. De ademfrequentie is echter ook erg laag en kan duiden op hypoventilatie. Ik zal haar vragen naar voren te bukken op de stoel, mijn hand op haar achterhoofd leggen en vragen om mijn hand weg te duwen. Zo stuwd er meer bloed naar de hersenen en zou het in geval van flauwte snel beter moeten gaan. Wordt de hoofdpijn echter erger en misselijk gevoel is er duidelijk een teken van een hersenprobleem

- Ga je aan de hand van de nieuwe gegevens andere of aanvullende acties ondernemen?
Ik zou deze bevindingen nogmaals aangeven bij de centralist.

- Ga je akkoord met het voorstel van de centralist? Waarom wel, of waarom niet?
Niet dus. De oorzaak is niet gevonden en ondanks dat het beter gaat, ben ik erop verdacht dat dezelfde situatie zich weer kan voordoen en erger. De hoofdpijn, tintelingen en lage ademfrequentie baren me zorgen. Misschien een bloedpropje of andere tijdelijk afsluiting in de hersenen geweest die weer los is gekomen.

- Doe je nog iets met het gedrag van de moeder?
Meeveren, begrip tonen en aangeven wat je acties zijn. Als de centralist weigert een ambu te sturen de vrouw aanraden contact op te nemen met de huisarts en doorgeven wat de bevindingen waren van mij. Eventueel zelf de huisarts te woord staan als de moeder heeft gebeld.
De rest gaat buiten mij om. Wel zolang ze op het terrein is haar observeren.

- Heb je aanvullende opmerkingen, vragen?

Waar bevindt de pijn zich in het hoofd?
Gaat het na bovengenoemde behandeling beter of slechter?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 8 september 2010, 22:22:03
De ademfrequentie is echter ook erg laag en kan duiden op hypoventilatie.

Dit begrijp ik niet, waarom vind je de ademfrequentie erg laag ?
10 .. 20 wordt als normaal beschouwd (Maximale score in de Revisited Trauma Score)

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 8 september 2010, 23:04:49
Dit begrijp ik niet, waarom vind je de ademfrequentie erg laag ?
10 .. 20 wordt als normaal beschouwd (Maximale score in de Revisited Trauma Score)
13x per min zou ik inderdaad verder niets mee doen, niks mis mee!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-