[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 19371 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Gepost op: 31 augustus 2010, 20:03:27
Na een lange 'stilte' over casussen heb ik de moeite genomen om een casus te schrijven. Nadat ik de toestemming van de mods heb gekregen bijdeze de casus:

Situatie:
Je bent als ehbo-er op een voetbaltoernooi. Het is mooi weer. Je zit met je collega voor de ehbo-post te genieten van een kop koffie. Er komt een geschrokken toeschouwer en vraagt of iemand snel mee wil lopen naar speler die gevallen is tijdens het voetballen. Het slachtoffer is buiten bewustzijn.

Bij aankomst blijkt het om de keeper van het dameselftal te gaan. Zij ligt op haar zij, en heeft een verminderd bewustzijn, is wel aanspreekbaar. Verder zie je dat zij licht trilt.
Op de vraag wat er is gebeurd antwoordt ze: ‘ik weet het niet’. Haar moeder, en de trainer van haar elftal vertellen dat zij zomaar uit het niets in elkaar gezakt is. Daarom heeft de scheidsrechter haar op de zij gelegd.

Meteen na jou aankomst, terwijl jij nog het verhaal aan het aanhoren bent dringt de moeder van het slachtoffer dringt er bij jou op aan dat je arts of een ambulance laat komen. Tevens eist zij van je dat je bloedsuiker gaat meten, hiervoor heeft ze een setje van een teamgenote geleend die jij moet gebruiken van haar.

Beschikbare middelen:
Bezetting: 2 personen

Een Ehbo-post met:
- Behandeltafel
- Kraan met stromend water
- Koel/vrieskast met coldpacks, drinken, en bekers
- DIN brancard
- Rolstoel
- Verbandkoffer A ( volgens O.K. )
- AED

Uitrusting:
- Ehbo-tas (met zelfde vulling A)
- 2 Portofoons
-telefoon
Vragen:
- Wat neem je mee naar het slachtoffer toe, en waarom?
- Ga je alleen of samen met je collega, waarom?
- Welke vragen stel je bij aankomst?
- Wat ga je doen bij aankomst?
- Welke items van ABCDE ga je uitzoeken?
- Ga je in op de eisen van moeder (bloedsuiker meten, ambulance, arts) waarom wel, of waarom niet?
- Heb je nog aanvullende vragen of opmerkingen?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:18:14
Leuk dat er weer een casus is !
Ik hoop dat veel mensen het waarderen en dit laten blijken door te reageren !

Je kunt deze casus op 2 manier ingaan denk ik
1. gewoon gelijk 112 bellen en de centralist verder laten bepalen wat er moet gebeuren (zeker iets voor te zeggen)
2. omdat het leuk is er zelf proberen achter te komen wat er aan de hand is

Omdat het een casus is en omdat ik het leuk vind kies ik nu en hier voor optie 2

Mijn aanpak pretendeert zeker niet de juiste te zijn, maar is een poging om dit raadsel zo snel mogelijk op te lossen.
Het zijn zaken die ik zou doen, cq mijzelf zou afvragen, het zijn niet de dingen die je naar mijn mening als ehbo'er  zou moeten doen.

Wat neem je mee naar het slachtoffer toe, en waarom?
Bij een dergelijke vage melding houdt ik rekening met het ergste (reanimatie) en dus neemn ik mijn collega, de aed en de verbandtas mee.
de laatste alleen omdat hij toch bijna niets weegt.
Ik heb porto's mee en een telefoon .

Ga je alleen of samen met je collega, waarom?
Zie hierboven

Welke vragen stel je bij aankomst?
Een heleboel waaronder

Wat is er precies gebeurd (slachtoffers, getuigen)
Ik vraag de AMPLE uit aan slachtoffer en zonodig de (ouders)
ik stel een aantal  anamnesevragen op neuro gebied

is het gezichtsvermogen normaal
is er sprake van zwarte vlekken voor ogen ?
is er sprake van dubbel zien ? In een bepaalde richting ?
is het gehoor normaal, is er oorpijn ?
is er sprake van oorsuizen
is er sprake van duizeligheid ? Wat is de aard
is er sprake van hoofdpijn ? waar gelocaliseerd ?
is gevoel/tastzin en motoriek normaal ?
is er sprake van een doof gevoel of prikkelingen of kramp in handen/voeten? Waar gelocaliseerd ?
is er sprake van onwillekeurige bewegingen? Waar gelocaliseerd ?
is er sprake van spraakstoornissen ? Wat voor soort ?
heeft ze last van toevallen gehad vroeger? Hoe lang geleden ?

Allereerst de ABCD controleren, daarna uitvragen als boven

A: ademweg vrij, hoorbare ademhaling ?
B: frequentie, regelmaat diepte, symetrie, is er spraken van cyanose ?
C: wat is de frequentie, kracht, regelmaat van de pols, wat is de kleur en de vochtigheid van de huid, c. refill normaal ?
D: AVPU bepalen, vervolgens orientatie in tijd en plaats, korte/lange termijn geheugen, pupillen normaal, oogbewegingen normaal ?

- Ga je in op de eisen van moeder (bloedsuiker meten, ambulance, arts) waarom wel, of waarom niet?
Misschien wel, misschien niet, afhankelijk van de antwoorden die ik krijg

Voorlopig even niet, maar vast wel wanneer bovenstaande vragen beantwoord zijn

het antwoord op de ene vraag kan een aanleiding zijn voor nieuwe/andere vragen en kan andere vragen overbodig maken.
omdat de casus niet interactief is heb ik een hele stapel vragen neergezet, die mogelijk als gevolg van eerdere antwoorden wel of niet gevraagd zullen worden, beschouw het dus niet als een starre lijst

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2010, 22:11:02
Leuk zo'n casus! :)

Geen idee of ik het helemaal goed doe, maar daar is het een casus voor...om van te leren. :D

EHBO-tas, brancard en AED (beter mee verlegen dan onverlegen).

Mijn collega gaat mee. 2 weten meer dan 1 en informatie en behandeling gaat een stuk sneller met zijn tweeën.

Eerste HV gaat vragen stellen aan omstanders. Wat is er gebeurd? Hoe lang geleden? Waarom bloedsuiker testen op verzoek? Is de patiënt diabetes, wat voor type dan?
Tweede HV controleert ABCDE. Eventueel GCS. Eerste onderzoek afronden, toestandbepaling, 112 bellen. Zeker bij toedienen medicijnen moet er minimaal een verpleegkundige bij zijn. Iemand die zomaar in elkaar stort, trilt en versufd is kan meer hebben dat je als EHBO'er kan onderzoeken.
Patiënt warm houden mbv nooddeken, ABCD blijven controleren en proberen SO te laten praten. Op aanwijzing van diabetes misschien wat ORS of zoete drank toedienen, afhankelijk van de toestand van het SO

Alle dus. Standaard protocol!

Eerste HV vraagt het waarom van haar eis. Kan waardevolle info opleveren. Maar het toedienen van iemand anders medicijnen zeker niet doen ivm te veel onbekende factoren van het SO en de reactie op het medicijn.

Nog niet.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2010, 18:06:08
Vragen:

We gaan altijd samen, je bent een team, en kunt dan sneller werken.

AED, Tas en telefoon, portofoon (brancard laat ik nog even liggen)

Ik spreek Mw aan en controleer de ABCDE

A: Is vrij, ze praat
B: freq. en evt bijgeluiden
C: kleur en pols
D: AVPU, duizelig/hoofdpijn, misselijk
E: warmte/koude

Wat er gebeurd is (trauma?), AMPLE, hoe het nu gaat, is er pijn, of ze rechtop kan zitten, is het vaker gebeurd, is mw ongesteld?

Nog even niet, moet eerst antwoord op mijn vragen

nog even niet
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 2 september 2010, 18:52:38
Nou vrij grote eensgezindheid !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2010, 23:21:16
Zijn die protocollen toch nog ergens goed voor  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2010, 08:29:31
::)

Dan gaan we de discussie maar aanzwengelen.

Citaat
Alleen, maar wel goed portofonisch contact houden.
Om op een eerste melding de post onbemand laten heeft niet mijn voorkeur. Kan altijd nog als het ernstig blijkt te zijn.
TAS en AED gaan wel mee.

Citaat
ABCDE is geen protocol wat in de ehbo aangeleerd wordt.
Pols voelen is zelfs geen aangeleerde vaardigheid meer.
Jacques geeft een compleet overzicht, maar dat is zoals hij schreef niet voor de ehbo-er.
Zaken als GCS, avpu, ample e.d. zijn alleen maar nietszeggende opmerkingen voor een ehbo-er

Citaat
Nee, eerst moeder maar even proberen te kalmeren.
Als EHBO-er heb ik niet de bekwaamheid om bloedsuiker te meten. Laat staan de waarde te interpreteren.
Moeder komt met een geleend setje aan.
Mijn vraag aan moeder? is
Is dochter bekend met diabetes?
* Indien ja, dan mag moeder bloedsuiker meten als ze aangeeft dat vaker gedaan te hebben. Of de eigenaar van het setje het laten doen. Afhankelijk van de waarde bepalen we samen het beleid. Wat doet dochter in andere gevallen met een dergelijke hoge/lage waarde? Graag ook overleg met de eigenaar van het setje. Als lotgenoot heeft zij veel meer expertise op dat gebied.
* Indien nee, dan leg ik rustig uit dat we eerst verder onderzoek gaan doen om goede informatie aan de ambulance door te geven (als we dat al gaan doen, maar dat hoeft moeder nog niet te weten) en vraag moeder vooral goed de polsslag in de gaten te houden. Dan heeft ze een taak waarop ze zich moet concentreren en kan ik hopelijk ongestoord verder gaan.

Of er een ambulance of arts moet komen hangt af van de verdere bevindingen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2010, 09:07:13
ABCDE is geen protocol wat in de ehbo aangeleerd wordt.

Geen discussie hoor, want iedereen heeft recht op zijn zijn eigen aanpak, standpunten en uitgangspunten in een casus als deze. Er is wat mij betreft geen goed of fout.

Zoals gezegd zie ik persoonlijk dergelijke casussen niet als een cursus tekst verklaren vanuit het OK boekje, maar probeer ik met alle kennis en middelen die mij persoonlijk ter beschikking staan (EHBO of niet) deze opgave zo goed en snel mogelijk op te lossen. Dat is voor mij de uitdaging van een dergelijke casus en dat heeft eigenlijk niets te maken met wat ik vind dat een ehbo'er zou moeten weten en kunnen.

Zet mij (in een casus situatie) achter de stuurknuppel van een vliegtuig omdat de piloot overleden is en ik zal zo goed mogelijk proberen het toestel aan de grond te krijgen ook al ben ik geen piloot  :)
De kans dat ik crash is redelijk groot, maar dat is in die casus (en deze casus) niet erg  998765 (het is immers een spelletje, althans zo zie en speel ik het)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2010, 09:16:46
Zaken als GCS, avpu, ample e.d. zijn alleen maar nietszeggende opmerkingen voor een ehbo-er

Ik ben ook niet meer als een ehbo'er, zelfs nivo 2 van het mbo heb ik niet gevolgd, maar toch zijn deze termen voor mij niet nietszeggend (of zeg je dan "ze zijn voor mij wel ietszeggend" om een dubele ontkenning te voorkomen  ::))

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2010, 09:19:42

Citaat
vraag moeder vooral goed de polsslag in de gaten te houden
.

Moeder is pleeg/arts ?  e050