[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 19243 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 12 september 2010, 21:38:29
Tijd voor een update ??
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #41 Gepost op: 12 september 2010, 22:57:14
Tijd voor een update ??

Ga ik morgen even voor zitten O0


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #42 Gepost op: 13 september 2010, 11:05:33
Ik zeg naar aanleiding van alle gegevens ook insult.
Tijdens een insult kan iemand erg verkrampen, dit heeft ook gevolgen voor de ademhaling.
Het steeds allerter worden en de krachteloosheid past er ook goed bij.
A Ademweg is vrij, geen hoorbare ademhaling, dus geen stridor. Niet bedreigd op dat moment.
B Ze ademt (heeft vermogen te spreken), even de kleur observeren (cyanose).
C Pols is wat hoog, maar gezien de inspanning die het lichaam tijdens een insult doormaakt zou ik me geen zorgen maken. Pols is voelbaar aan de a.radialis?
Zo ja en goed voelbaar zou ik me over bloeddruk ook geen zorgen maken.
D Ze wordt allerter. Bij een hypo zou dit niet spontaan gebeuren. Overigens geen diabeet lees ik... dus onwaarschijnlijk dat het echt om dé hypo gaat.
Ik zou daarbij ook niet met een geleend setje gaan prikken, en ook niet gaan meten als ik het niet zou kunnen interpreteren als EHBO-er.
E Slachtoffer met brancard van het veld af dragen zodat ze naar een warme ruimte kan waar geen pottenkijkers zijn. Indien ze niet bekend is met eerdere insulten moet ze toch onderzocht worden.
Je weet niet wat de oorzaak hiervan is en of er kans is op herhaling.
Ik denk dat het verstandig is dat de EHBO-ers met de meldkamer ambulancezorg contact opnemen en de situatie voorleggen.
Kan zijn dat zij verzoeken om met het slachtoffer naar de huisartsenpost te gaan, mocht haar lichamelijke en conditionele toestand dit in de loop van de uren toe gaan staan.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #43 Gepost op: 14 september 2010, 02:07:33
Samenvatting:  
Naarmate de casus vordert zijn er al vele verschillende verdenkingen naar voren gekomen. Een aantal daarvan lijken met de informatie die nu bekend is onwaarschijnlijk. Een kleiner aantal lijkt waarschijnlijker. Wat ik zo snel uit de reacties kan opmaken verschillen de inschattingen behoorlijk. Zo kwam ik tegen:
- Flauwte
- Epilepsie (Insult)
- Hyperventilatie
- Vocht tekort
- Hypoglycemie
- Cva/tia
- longembolie
- Te hoge bloeddruk

Op dit moment ligt het slachtoffer nog steeds op de brancard in de ehbo-post. Naar aanleiding van de controles als genoemd in eerdere updates hebben jullie besloten de MKA op te bellen voor een ambulance. De centralist vindt de vitale functies van het slachtoffer, en het totaalbeeld wat geschetst wordt aan de telefoon niet bepaald alarmerend. De centralist van de MKA stelt daarom voor om contact met de huisarts op te nemen.

De moeder van het slachtoffer is het hier absoluut niet mee eens en eist een ambulance. Daarom pakt ze de telefoon van je af en begint zelf met de centralist te praten.

  Voortgang van de casus:
 Na een heftig gesprek/onderhandeling komt de moeder van het slachtoffer met je telefoon terug. De centralist wil jou ook nog even spreken, hij vraagt naar de situatie op dit moment. Er zijn geen significante veranderingen sinds de vorige ‘update’. Dit geef je aan.

De centralist heeft het al aan moeder uitgelegd, maar legt jou ook uit dat hij het slachtoffer zal ‘aankondigen’ op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Dan kan het slachtoffer op eigen gelegenheid daarheen worden gebracht. Wel moet jij of je collega ehbo-er meerijden naar de SEH om het slachtoffer te begeleiden. De moeder van het slachtoffer gaat hiermee akkoord.
Je zegt tegen de centralist dat je niet zomaar van het evenement weg kan, en dat ziekenvervoer in principe niet jou werk is. Je zegt dat je dit eerst wil overleggen met je collega voordat je de centralist belooft mee te rijden.

Ondertussen is moeder aan het stoom afblazen bij je collega. Ze is duidelijk ongerust, maar vooral ‘boos’ op de Ehbo,  en de ambulancedienst omdat zij het idee heeft dat ze niet serieus genomen worden. Ze vindt dat ze niet naar behoren geholpen worden, en dreigt met het indienen van klachten, tegen jou, je collega, en de ambulancedienst. Ze geeft aan dat het haar allemaal veel te lang duurt ( vanaf het moment dat je terplaatse was tot ‘nu’ zijn er inmiddels 25 minuten verstreken.).
Je collega hoort het verhaal van mevrouw aan en toont begrip voor de situatie. Hij legt de moeder uit dat haar dochter waarschijnlijk erg dorst heeft door alles, en vraagt haar om iets te drinken te halen voor haar dochter. Ze gaat naar de kantine toe.

  Aanvullende informatie over het slachtoffer:
Terwijl moeder op weg is voor een drankje besluit je collega het slachtoffer rechtop te laten zitten vanuit liggende positie om te kijken hoe dat gaat. Het slachtoffer geeft aan dat dit prima gaat, maar zegt nog steeds hoofdpijn te hebben en duizelig te zijn. Na even zo gezeten te hebben probeert je collega samen met de voetbaltrainer die ook in de behandelruimte is, een paar stappen te lopen met het slachtoffer. Het slachtoffer heeft enige moeite om in evenwicht te blijven, maar verder gaat het lopen onder begeleiding goed. Het slachtoffer mag op een stoel zitten en krijgt een colatje aangeboden. Het slachtoffer lijkt alert over te komen.

Jacques  
Iedereen is op dit moment van mening dat er geen bloedsuiker bepaling wordt gedaan. Zodoende heb ik het niet in de casus verwerkt. Indien je op “sociale indicatie” besluit een bloedsuiker bepaling te doen laat het apparaatje zien: 6,1 mmol/l.


   Zwerver:  
- Waar bevindt de pijn zich in het hoofd?
>>Vooral in het achterhoofd.

- Gaat het na bovengenoemde behandeling beter of slechter?
>>Het gaat beter na de handelingen die je verricht hebt.


   EdM0  
- Heeft ze het koud?
>>Nee, slachtoffer vind het wel lekker om even in de koele ehbopost te liggen.

- Heeft ze last van overmatige transpiratie? (de transpiratie van het sporten buiten beschouwing gelaten)
>>Gewoon transpireren van het sporten.

- Was ze voordat ze flauw viel al aan het geeuwen (gapen)?
>>Niet bekend.

   Bazzz81:  
- geen cyanose,
 -  a.radialis is krachtig gevuld goed waarneembaar, regelmatig.
- Slachtoffer is niet bekend met insulten

  Vragen:
- Ga je akkoord met het voorstel dat jij of je collega ehbo-er mee moet rijden naar het ziekenhuis? Waarom wel, of waarom niet ?
- Denk je dat het slachtoffer op dit moment veilig in een personenauto kan worden vervoerd? Waarom wel/ waarom niet ?
- Ben je tevreden met het resultaat van het telefoongesprek?
- Hoe zou jij reageren op het betoog van de moeder?
- Ga je naar aanleiding van deze ontwikkelingen verdere acties ondernemen?
- Heeft iemand aanvullende vragen, opmerkingen of discussiepunten?


- @ Jacques: Wat vind je van de bloedsuikergehalte die je gemeten hebt?
- @ Zwerver, EdM0, Bazzz81, Kanarie: Wat maak je op uit de aanvullende informatie die je leest n.a.v. je aanvullende vragen?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 14 september 2010, 12:34:54
Citaat
Uit antwoorden maak je op dat het slachtoffer de volgende klachten ervaart:
- Duizeligheid >> draaiend gevoel in het hoofd met hoofdpijn (overal in het hoofd)

 Zwerver:  
- Waar bevindt de pijn zich in het hoofd?
>>Vooral in het achterhoofd.

Conclusie: de locatie/soort/aard van de hoofdpijn is veranderd

Citaat
Iedereen is op dit moment van mening dat er geen bloedsuiker bepaling wordt gedaan. Zodoende heb ik het niet in de casus verwerkt.
Indien je op “sociale indicatie” besluit een bloedsuiker bepaling te doen laat het apparaatje zien: 6,1 mmol/l.
@ Jacques: Wat vind je van de bloedsuikergehalte die je gemeten hebt?

Voor iemand die niet bekend is met diabetes is dit geen waarde om je ongerust over te maken

Ga je akkoord met het voorstel dat jij of je collega ehbo-er mee moet rijden naar het ziekenhuis? Waarom wel, of waarom niet ?
Ik heb de zaak uitvoerig besproken met de 112 centralist, wanneer daar de conclusie is dat het geen reden is voor een ambu rit dan accepteer ik dat.
Mijn advies is om met de patiënt naar de huisarts te gaan, want dat blijf ik noodzakelijk vinden
Wat mij betreft hoeft er geen ehbo'er mee, dat gebeurt ook niet wanneer iets dergelijks thuis gebeurd en de meerwaarde van een ehbo'er is mijns inziens te beperkt
Zorg ervoor dat ze bij de huisarts terecht kunnen en zorg voor een duidelijke routeomschrijving.

Denk je dat het slachtoffer op dit moment veilig in een personenauto kan worden vervoerd? Waarom wel/ waarom niet ?
ja de patient lijkt stabiel, sterker nog lijkt te verbeteren, ik heb geen reden om aan het oordeel van de 12 centralist te twijfelen.

Ben je tevreden met het resultaat van het telefoongesprek?
Het zou mooi geweest zijn wanneer alle neuzen de zelfde kant op hadden gestaan, helaas is dat nu niet het geval
Wat ik wel vreemd is dat de 112 centralist geen ambu indicatie ziet maar wel verwijst naar de SEH ipv huisarts, persoonlijk zou ik naar de achtergrond daarvan gevraagd hebben

Hoe zou jij reageren op het betoog van de moeder?
begrip tonen, het nog een keer proberen uit te leggen en mevrouw doorverwijzen naar de huisarts, vertellen waar ze met eventule klachten terecht kan.
tevens mevrouw vragen of ze na het bezoek aan de huisarts/seh misschien zou willen bellen om te vertellen of er nog iets gevonden was, goed voor ons leerproces.

Ga je naar aanleiding van deze ontwikkelingen verdere acties ondernemen?
Nee

Heeft iemand aanvullende vragen, opmerkingen of discussiepunten?
Ikke niet
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 14 september 2010, 12:51:13
Theoretisch bestaat er in dit geval bijvoorbeeld de mogelijkheid op een hersenbloeding, maar gelet op de voorgeschiedenis, leeftijd, en het beloop acht ik deze oorzaak net als vele anderen minder waarschijnlijk.
Als ik iets zou moeten aanwijzen zou ik gokken op een insult, maar meer als gokken is het niet, voor het zelfde geld wordt er helemaal niets gevonden
Mooi klusje voor de huisarts ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #46 Gepost op: 14 september 2010, 12:54:29
Als ze is opgeknapt van suikerhoudende drank of het drukken tegen mijn hand met haar achterhoofd is het imho een flauwte geweest. Echter waardoor? Het kan zijn doordat ze weinig gedronken en gegeten had icm sporten. Maar misschien is er daarnaast nog een oorzaak. Het lijkt mij nog steeds een CVA/TIA. Een korte.
Dit door de pijn in het hoofd, misselijk, tijdelijke zuurstoftekort in de hersenen en geen goede balans hebben, zelfs een half uur na het voorval. De hoofdpijn is misschien verplaatst naar het achterhoofd doordat ze tegen mijn hand heeft gedrukt met die plek.
De kenmerkende klachten voor een CVA hoeven hierbij helemaal niet voor te komen (uitval van een lichaamshelft/ verward praten/zijn).

Zeker reden voor verder onderzoek in het ziekenhuis, want dit kan een voorbode zijn voor meer of ernstiger. Maar ik kan daar niks mee als ehbo-er. Wel een second opinion van een arts graag. Via de huisarts of misschien bij de SEH een afspraak laten maken voor onderzoek.

edit; De achtergrond hoeft niet uit te maken. Het kan iedereen gebeuren. Ik heb al twee jonge mensen in mijn omgeving gehad die hierdoor overleden zijn, zonder geschiedenis.  :|


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #47 Gepost op: 14 september 2010, 13:04:10
Toch nog even vragen. Haar pupilreactie. Hoe is die?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 14 september 2010, 13:09:39
Citaat
- Ga je akkoord met het voorstel dat jij of je collega ehbo-er mee moet rijden naar het ziekenhuis? Waarom wel, of waarom niet ?
Nee je bent ingehuurd voor ehbo op het evenement. Je kan en mag het terrein dus niet verlaten.

Citaat
- Denk je dat het slachtoffer op dit moment veilig in een personenauto kan worden vervoerd? Waarom wel/ waarom niet ?
Nee, we zijn 25 minuten verder. Slo is aanzienlijk opgeknapt maar blijft duizelig en hoofdpijn houden.

Citaat
- Ben je tevreden met het resultaat van het telefoongesprek?
Nee, als ze van de 112 centralist naar een ziekenhuis moet onder bewaking van een ehbo-er, is er blijkbaar meer aan de hand. Verpleegkundige bewaking tijdens de rit heeft dan de voorkeur. Zoals gezegd kan een ehbo-er niet vrijgemaakt worden.

Citaat
- Hoe zou jij reageren op het betoog van de moeder?
Begripvol tonen en proberen samen de beste oplossing te bedenken.

Citaat
- Ga je naar aanleiding van deze ontwikkelingen verdere acties ondernemen?
Tegen de 112 centralist zeggen dat haar met moeder en een omstander naar de SEH ziekenhuis gaat vervoeren en zelf niet mee kan.
Vervoer organiseren en haar zo mogelijk naar de auto begeleiden en wat instructies voor onderweg meegeven.
Zorgen dat er een mobiele telefoon meegaat om indien nodig 112 te kunnen bellen.

Citaat
- Heeft iemand aanvullende vragen, opmerkingen of discussiepunten?
Nee


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 17 september 2010, 23:14:18
Ik ga maandag voor 2 weken naar Griekenland, het zou mooi zijn als we voor die tijd konden afronden  0098
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources