Voor de vlagstaat NL zijn alle reglementen opgehangen aan een paar wetten gebasseerd op het gebruik van het schip.
Koopvaardij inclusief grote passagiersschepen, binnenvaart en visserij. en daar hangen alle spelregels onder.,
De reglementen en commisie's van de IMO zijn ook onder vergelijkbare categorieen onderverdeeld. Zowel SOLAR, STCW en COMSAR zijn gebasseerd op die gebruikersgroepen en toepassinggebieden.
De EMSA, heeft de regelgeving meer toegepast op de bedrijfsprocessen die spelen en alle spelregels voor uitsluitend SAR eenheden vallen dus onder het proces gebied Accident Response.
Door de regelgeving per proces te benaderen, vallen er niet zulke vreemde gaten in de regelgeving. De IMO, probeert trouwens ook langzaam de regelgeving op de processen te enten, dan op de gebruikersgroepen. Maar dat is een langzaam veranderings proces.
Kijk maar eens op de verschillende sites.
Ik had het wel prettig gevonden als er een STCW-norm voor SAR eenheden., Maar de IMO COMSAR houd zich meer bezig met standaard rond SAR communicatie GMDSS dan met trainingsniveau van bemanning...