Ministerie van Binnenlandse Zaken zegt vertrouwen in C2000 DMO op

Auteur Topic: Ministerie van Binnenlandse Zaken zegt vertrouwen in C2000 DMO op  (gelezen 14592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #30 Gepost op: 3 september 2010, 11:07:12
Mijn excuus, schijnbaar heb ik de indruk gewekt dat ik alle regio's over een kam scheer. Dit is wat ik constateer bij ons in de regio. Er zullen natuurlijk ook regio's zijn waar iedereen blind alle functies van de porto kent. Het punt is, dat men heel snel klaagt over de apparatuur, terwijl het echte probleem vaak bij de gebruiker zit.


Als apparatuur door meerdere gebruikers als "gebruiksonvriendelijk" wordt gezien zegt dat ook wat over de apparatuur.
Dan moet je er maar vaker mee oefenen, die verantwoordelijkheid licht bij de oefencoördinator. Ik vind het leuk om de mogelijkheden volledig te benutten, maar door de zeer lage frequentie dat ik die mogelijkheid heb, moet toch altijd weer ff klooien "hoe zat dat ook alweer" . Mijn intresse zorgt ervoor dat ik er wel uitkom, maar om nou te zeggen dat het een gebruiksvriendelijk systeem is.....NEE
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #31 Gepost op: 3 september 2010, 11:09:24
Nee mijn mensen kunnen wel een I-phone bedienen, een MDT systeem, en met PC's werken. Krijgen internet op de Mobile telefoon maar zijn te achterlijk om de C2000 portofoon te bedienen. Bedankt voor je vertrouwen.
Denk je werkelijk dat wij het snoertje van de helmset buitenlangs hebben lopen...... Bij de oude sets zat het oortje van de speaker bij je oor en je spreekmembraam boven op je hoofd(schijnt iets met je fontanel of zo te maken te hebben) In elk geval goed duidelijk te verstaan. Nu zit het spreekgedeelte ook bij je oor, en moet de microfoon het geluid via je ademluchtmasker oppikken. Hoe denk je dat dat te verstaan is..? En nee er was destijds niets anders leverbaar!


Een beetje meer respect zal je sieren 998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”




donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #33 Gepost op: 3 september 2010, 13:06:35
wat dachten jullie van de mtp810...

Wil je bezoekers bewust zelf laten zoeken of verwacht je dat iedereen direkt een beeld heeft bij die combinatie van 3 letters en 3 cijfers?
Afbeelding ingevoegd :




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 3 september 2010, 13:23:11
Een beetje meer respect zal je sieren 998765

Cynisme is het sleutelwoord ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 3 september 2010, 15:13:30
Een beetje meer respect zal je sieren 998765

"Zijn mensen" zullen je dankbaar zijn ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 8 september 2010, 23:52:59
wat dachten jullie van de mtp810...



Het heeft naar mijn idee nog veel te veel weg van een mobiele telefoon, en zal je dat ding met handschoenen aan ook behoorlijk lastig kunnen vasthouden en bedienen. Voor mijn formaat handen vindt ik de vertrouwde MTP700 nog het lekkerste en er zitten ook nog gewoon 2 draaiknoppen op. Op zaken als draaiknoppen met 3 functies, menutjes en meer van dat soort zaken zit je echt niet te wachten als je ergens in een brandend pand zit of met windkracht 9+ op het water.

Buiten deze hypothese en mening; De eerder genoemde APX7000E (Filmpje), de 'politie' versie ook trouwens!, heeft een IPX7 classificatie en de MTP810 heeft IP65... Ze krijgen daar in de VS steeds meer handige en goede randapparatuur en andere snufjes voor de digitale hulpverleningsnetwerken, na grootschalige problemen als waar wij ook al een tijdje mee bezig zijn.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #37 Gepost op: 9 september 2010, 09:46:38
Het punt is, dat men heel snel klaagt over de apparatuur, terwijl het echte probleem vaak bij de gebruiker zit.

Dat ben ik dus niet me je eens: die apparatuur is een stukje ondersteunende techniek die ten dienste moet staan van de gebruiker. Als de gebruiker het niet snapt, ligt het dus aan het ontwerp van het apparaat....

Hoorde gisteren nog een mooi verhaal van een vriend van me die zijn oma van 82 de vakantiefoto's ging laten zien op een iPad. Hij laat haar zien hoe ze moet bladeren en zonder verdere uitleg bladert ze door de foto's en ontdekt zelf het zoomen, draaien etc. Dat is dus een goed ontwerp!

Als ik snel nadenk over een goed ontwerp voor een portofoon, dan zou ik gelijk zeggen: portofoons bestaan al tientallen jaren en de bediening is eigenlijk nooit wezenlijk veranderd (draaiknoppen voor kanalen en volume, spreeksleutel onder wijs- en middelvinger). Als je dan de onderhuidse techniek veranderd (analoog -> digitaal) moet je er dus voor zorgen dat je dit logisch verwerkt in de bestaande knoppen, dus zonder deze aan te passen. Zodat een brandweerman in de hitte en de rook of een redder op volle zee blindelings een oproep kan doen, zoals ze gewend zijn...

Als ik een C2000-porto zou moeten ontwerpen, zou ik eerst kijken hoe men de analoge portofoons gebruikt (welke knoppen zijn waarvoor, maar vooral: wanneer gebruik je die en waarom). Die functies en handelingen moeten dan in ieder geval zo terugkomen. Vervolgens kijk je hoe je de toegevoegde functies van C2000 aan dat basismodel toevoegt, zodat het een logische aanvulling is.

En dat gaat niet alleen om knoppen en schermpjes: het denken in groepen, banken etc. komt van de informatietechnologen die op hoog niveau de architectuur van het netwerk hebben ontworpen. Voor de gebruiker moet je daar eigenlijk een ontwerpslag overheen maken, waarbij je dit vertaalt naar wat je daar dan in de praktijk mee doet. Het is lastig om hier nu een voorbeeld van te geven, daarvoor werk ik te weinig met C2000, maar vergelijk het met pinnen bij een andere bank dan je eigen: Daar gaat een hele architectuur achter schuil met koppelingen tussen verschillende systemen en organisaties, maar uiteindelijk krijg jij gewoon geld dat van jouw rekening bij de juiste bank wordt afgeschreven. En bij alle pinautomaten gaat dat met een zelfde soort keuzeschermpjes. Bij C2000 heb ik steeds het idee dat ik zelf de juiste bank moet zoeken via de juiste koppeling, terwijl ik alleen maar geld wil. Zoals gezegd werk ik weinig met C2000, maar zo komt het op mij over.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #38 Gepost op: 9 september 2010, 14:28:48
Vond een mooi blog van een projectmanager via CrisisbeheersingNederland.nl:

http://deprojectcoach.wordpress.com/2010/09/06/waar-staan-de-gebruikers/
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #39 Gepost op: 9 september 2010, 14:51:04
(...)
Het punt is, dat men heel snel klaagt over de apparatuur, terwijl het echte probleem vaak bij de gebruiker zit.


Vertel dit klinkt interessant versus DMO waarbij je 16 gespreksgroepen ter beschikking hebt met een draaiknop (kanaalkiezer) en je volume draaiknop.
Wat kan de gebruiker hieraan verkeerd doen ?
Ben heel benieuwd !.

Delta 00