Ministerie van Binnenlandse Zaken zegt vertrouwen in C2000 DMO op

Auteur Topic: Ministerie van Binnenlandse Zaken zegt vertrouwen in C2000 DMO op  (gelezen 14597 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 9 september 2010, 14:57:21
Mijn excuus, schijnbaar heb ik de indruk gewekt dat ik alle regio's over een kam scheer. Dit is wat ik constateer bij ons in de regio. Er zullen natuurlijk ook regio's zijn waar iedereen blind alle functies van de porto kent. Het punt is, dat men heel snel klaagt over de apparatuur, terwijl het echte probleem vaak bij de gebruiker zit.


Bij DMO (waar het hier voornamelijk over gaat) hebben de verbindingstechnische problemen zeker weten geen menselijke oorzaak. Dat is zo simpel als wat, geen masten die overbelast zijn of weet ik wat. DMO heeft gewoon een kwalitatief uitermate teleurstellend ontvangst/bereik...

Waar we het nu over hebben zijn metname de 'interface' problemen, en ja er zullen een aantal mensen zijn die er wel mee kunnen omgaan en enkele wat minder. En als je je de pestpokke zit te vervelen is het soms heel leuk om eens een smsje te versturen enzo... Alleen heeft bijvoorbeeld een manschap van de brandweer bij incidenten echt niet meer functies nodig dan; 1 draaiknop voor de gespreksgroep, 1 draaiknop voor het volume, 1 PTT knop en een schermpje om te zien waar het apparaat op staat ingesteld... KISS !


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #41 Gepost op: 11 september 2010, 11:25:14
Vertel dit klinkt interessant versus DMO waarbij je 16 gespreksgroepen ter beschikking hebt met een draaiknop (kanaalkiezer) en je volume draaiknop.
Wat kan de gebruiker hieraan verkeerd doen ?
Ben heel benieuwd !.

Delta 00
In onze regio staan ook de manschappenporto's op TMO. Dit in verband met de noodoproep die anders niet op de meldkamer binnen kan komen. Dit houdt dus in dat men moet schakelen naar DMO als het bereik onvoldoende is.
Assumption is the mother of all fuck-ups


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #42 Gepost op: 11 september 2010, 11:31:14
'C2000 staat niet ter discussie'
 

AMSTERDAM - Het communicatiesysteem C2000 staat niet ter discussie. Dat meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdagavond in een reactie op een bericht van RTL Nieuws.
RTL Nieuws beweerde vrijdag dat er wordt gezocht naar een vervanger voor het systeem. Veel brandweerlieden zouden erover klagen, omdat de verbinding weg kan vallen.
In de eisen die Binnenlandse Zaken heeft gesteld aan het nieuwe systeem zou onder meer staan dat het niet mag voortborduren op C2000.
Volgens het ministerie is echter alleen een aanbestedingsprocedure gestart om te kijken of er al andere technieken zijn voor portofooncommunicatie binnen gebouwen. "De techniek staat immers nooit stil."

Demonstratiemodel

In de aanbestedingsprocedure vraagt het ministerie om een werkend demonstratiemodel te leveren van een nieuw systeem voor communicatie in grote kantoorpanden, scheepsruimten, fabriekshallen, tunnels en parkeergarages.
"Dit onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuw systeem voor communicatie in gebouwen in de toekomst, wil niet zeggen dat het ministerie geen vertrouwen meer zou hebben in C2000", aldus Binnenlandse Zaken.

Problemen

Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan verbetering van apparatuur. Al langer is bekend dat soms technische problemen kunnen optreden als brandweerlieden in gebouwen proberen te communiceren met hun digitale portofoons, meldt het ministerie.
"Deze portofoons staan dan in de zogenoemde Direct Mode of Operation-stand. Dat wil zeggen dat de brandweerlieden niet via de zendmasten van het C2000-netwerk communiceren, maar rechtstreeks met elkaar van portofoon naar portofoon."


Onderzoek

Onderzoek van Binnenlandse Zaken heeft uitgewezen waar de problemen zitten en welke oplossingen mogelijk zijn. Momenteel wordt dan ook gewerkt aan verbetering van de werking van de apparatuur, aldus het ministerie

Bron: NU.nl
Assumption is the mother of all fuck-ups


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #43 Gepost op: 11 september 2010, 11:37:07
Een beetje meer respect zal je sieren 998765

En toch is het zo ... Mensen hebben vaak geen idee hoe de porto werkt, schakelen naar een andere gespreksgroep en/of bank is al te veel gevraagd.
Mensen die al vanaf de invoering van C2000 met een porto lopen, maar niet weten dat je ook kunt statussen op dat apparaat ....

Om over het resetten na een noodoproep maar helemaal niet te praten
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #44 Gepost op: 12 september 2010, 12:30:57
Waarschijnlijk zaten in de commissie die uiteindelijk voor het huidige systeem hebben gekozen mensen die interesse hebben in communicatie. Daar is niets mis mee, maar die vergeten vaak dat de meeste gebruikers die interesse niet hebben en de communicatie apparatuur als instrument zien. Al die "snufje" die op zich best handig kunnen zijn, zijn voor de gebruikers te ingewikkeld. De in dit topic getoonde Motorola porto is precies wat de gebruiker nodig heeft, simpel te bedienen en rubuust in gebruik.

Tja, dan het feit dat het digitaal is, voordeel is het heldere geluid, geen gestoor. Mits het signaal goed is. Is het signaal niet goed, dan is bij digitaal er geen signaal. Digitaal is er wel of is er niet. Er is geen tussenweg. Bij analoog heb je nog een squelch functie. Als je die openzet, hoor je ruis. In die ruis kun je nog zwakke signalen horen, mits die "boven de ruis uit komen". Daardoor bestaat de mogelijkheid om ook bij zwakkere signalen toch nog te horen wat er uitgezonden wordt. Bij digitaal is dat niet zo.

Daarnaast komt ook nog eens de frequentie waarop gezonden wordt. Analoog zat in de VHF band. Die frequenties "dragen" verder dan de UHF frequenties die voor C2000 gebruikt worden. Politiemensen die al voor de in dienststelling van C2000 werkzaam waren binnen de politie zullen beamen dat voor gebruik van de toenmalige porto's (in de 460Mhz) vaker geschakeld diende te worden dan voor het gebruik van de mobilofoon (in de 86Mhz). De Wereldomroep zit niet voor niets een stuk lager in de frequenties (die zitten zelfs in de HF, lager dan 30Mhz) dan de lokale omroepen (die tussen 86 en 108Mhz zitten). Dit heeft dus alles te maken met de eigenschappen van de gebruikte frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe verder het signaal kan komen, en hoe beter het door kan dringen in gebouwen ed.

Het niet goed functioneren van de porto's voor onderling verkeer is dus naar mijn idee een gevolg van een aantal factoren. Deels kan dit worden ondervangen door een "simpeler" porto te gebruiken, maar dat is niet de enige oplossing. Er zal ook gekeken moeten worden hoe het bereik van de porto's verbeterd kan worden. Misschien het zendvermogen verhogen, misschien de gebruikte frequentie eens nader bekijken. Kortom het is een probleem wat zich niet zomaar laat oplossen door een andere porto in te voeren en verder niets te veranderen. Je voorkomt er biedingingsfouten mee, maar dat is niet het enige probleem...

Een nieuwe commissie zou er goed aan doen ook leden aan te trekken die niet uit interesse, maar uit hoofde van gebruikersgemak mee doen.
Ik wens de commissie veel wijsheid toe.....


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #45 Gepost op: 13 september 2010, 06:04:17
Een deel van het aardse volk twittert er op los of heeft een record gevestigd in de snelheid bij het opstellen van een sms, we mailen, telefoneren, fotograven, filmen, dient als ontstekingsmoment, incasseren, indien we het niet handsfree doen, de klok rond op of praktisch vanaf iedere plek van dringend noodzakelijk tot zinloos onbeschaamd. Ons mobieltje, wie heeft er geen!

Wat zouden we elkaar toch willen vertellen als we praktisch geen hand voor ogen zien, onze stem als uit een emmer klinkt, we zeg maar aan het werk zijn onder be- en verzwarende omstandigheden, is mijn prangende vraag en nee ik wacht niet op antwoord “voor onze veiligheid” want daar draagt het echt niet aan bij zo leerde o.a. Motorkade Amsterdam of Scheepswerf de Punt om maar wat voorbeelden te noemen en voor het nader bericht ook al niet want dat is tegenwoordig slechts nog “zeer groot”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 13 september 2010, 09:18:28
Een deel van het aardse volk twittert er op los of heeft een record gevestigd in de snelheid bij het opstellen van een sms, we mailen, telefoneren, fotograven, filmen, dient als ontstekingsmoment, incasseren, indien we het niet handsfree doen, de klok rond op of praktisch vanaf iedere plek van dringend noodzakelijk tot zinloos onbeschaamd. Ons mobieltje, wie heeft er geen!

Wat zouden we elkaar toch willen vertellen als we praktisch geen hand voor ogen zien, onze stem als uit een emmer klinkt, we zeg maar aan het werk zijn onder be- en verzwarende omstandigheden, is mijn prangende vraag en nee ik wacht niet op antwoord “voor onze veiligheid” want daar draagt het echt niet aan bij zo leerde o.a. Motorkade Amsterdam of Scheepswerf de Punt om maar wat voorbeelden te noemen en voor het nader bericht ook al niet want dat is tegenwoordig slechts nog “zeer groot”


dus het eerste signaal dat er wat fout gegaan is moet volgens jou komen van het bord waarop de ademlucht hoeveelheid wordt bijgehouden(?) ==> ademlucht op ==> personeel nog niet buiten ==> probleem?  ::) ::)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #47 Gepost op: 13 september 2010, 10:59:26
Citaat
dus het eerste signaal dat er wat fout gegaan is moet volgens jou komen van het bord waarop de ademlucht hoeveelheid wordt bijgehouden
Een oud en beproefd middel, dat wel, maar dat was niet de vraag, overigens we piepen en fluiten tegenwoordig ook nog.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2010, 12:26:51
Citaat
Wat zouden we elkaar toch willen vertellen als we praktisch geen hand voor ogen zien, onze stem als uit een emmer klinkt, we zeg maar aan het werk zijn onder be- en verzwarende omstandigheden, is mijn prangende vraag en nee ik wacht niet op antwoord “voor onze veiligheid” want daar draagt het echt niet aan bij zo leerde o.a. Motorkade Amsterdam of Scheepswerf de Punt om maar wat voorbeelden te noemen en voor het nader bericht ook al niet want dat is tegenwoordig slechts nog “zeer groot”
Haha een praktijk man, je hebt helemaal gelijk. Bij de meeste woningbranden is het veel makkelijker voor de BVD om even de woning in te lopen en naar zijn mensen toe te gaan. Weet je gelijk hoe het er binnen aan toe gaat.
Citaat
Een oud en beproefd middel, dat wel, maar dat was niet de vraag, overigens we piepen en fluiten tegenwoordig ook nog.
Brandweer Parijs toeterde tot een aantal jaren geleden ook nog. Voor de communicatie hadden zij chromen toeters met zijn rubberen knijpbal aan de ademluchttoestellen. 1 keer toeteren, brandhaard gevonden. Twee keer water, drie keer meer slang, etc. Moet nog ergens foto´s hebben van die toestellen.

Maar laten we één ding niet vergeten, de gebouwen die de laatste jaren zijn neer gezet zijn iets complexer, en je hebt al snel te maken met grotere afstanden, meer verdiepingen etc.
En dan is een betrouwbare portofoon een belangrijk hulpmiddel, zo niet een vereiste om nog repressief op te kunnen treden.
Voorbeeld; Hooogbouw met pompinstallaties, Ch bediend de drukverhogende installatie en personeel staat op de 23 etage of zo. Toch wel lekker als je elkaar dan kunt bereiken als je meer druk of juist geen water meer wilt hebben.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2010, 13:11:28
Citaat
Maar laten we één ding niet vergeten, de gebouwen die de laatste jaren zijn neer gezet zijn iets complexer, en je hebt al snel te maken met grotere afstanden, meer verdiepingen etc.
En dan is een betrouwbare portofoon een belangrijk hulpmiddel, zo niet een vereiste om nog repressief op te kunnen treden.
Voorbeeld; Hooogbouw met pompinstallaties, Ch bediend de drukverhogende installatie en personeel staat op de 23 etage of zo. Toch wel lekker als je elkaar dan kunt bereiken als je meer druk of juist geen water meer wilt hebben.

Ha nog een praktijkman, kan een aardige discusie worden "drukverhogende installatie" automatisch of handbediend, het is maar waar het aan moet voldoen. Nu wil ik niet flauw beginnen maar met 4 man op de eerste uitruk, als de wensen van Don en kornuiten waar wordt, dan kom je daar niet meer, immers we moeten het volk zelfredzaamheid bij brengen, binnen gaan is onverstandig denk daar aan. Laat het maar branden het gebouw heeft geen waarde en vergunningen worden toch niet nageleefd zo is de stelling van de club, vereniging van (golf) commandanten en secondanten, managers genaamd.

Natuurlijk kan een goed functionerend communicatiemiddel haar diensten bewijzen, vandaar mijn eerdere opmerking even op de koffie bij DSI en de beleidsmakers begrijpen dan onmiddellijk "je behoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden"