Waarschijnlijk zaten in de commissie die uiteindelijk voor het huidige systeem hebben gekozen mensen die interesse hebben in communicatie. Daar is niets mis mee, maar die vergeten vaak dat de meeste gebruikers die interesse niet hebben en de communicatie apparatuur als instrument zien. Al die "snufje" die op zich best handig kunnen zijn, zijn voor de gebruikers te ingewikkeld. De in dit topic getoonde Motorola porto is precies wat de gebruiker nodig heeft, simpel te bedienen en rubuust in gebruik.
Tja, dan het feit dat het digitaal is, voordeel is het heldere geluid, geen gestoor. Mits het signaal goed is. Is het signaal niet goed, dan is bij digitaal er geen signaal. Digitaal is er wel of is er niet. Er is geen tussenweg. Bij analoog heb je nog een squelch functie. Als je die openzet, hoor je ruis. In die ruis kun je nog zwakke signalen horen, mits die "boven de ruis uit komen". Daardoor bestaat de mogelijkheid om ook bij zwakkere signalen toch nog te horen wat er uitgezonden wordt. Bij digitaal is dat niet zo.
Daarnaast komt ook nog eens de frequentie waarop gezonden wordt. Analoog zat in de VHF band. Die frequenties "dragen" verder dan de UHF frequenties die voor C2000 gebruikt worden. Politiemensen die al voor de in dienststelling van C2000 werkzaam waren binnen de politie zullen beamen dat voor gebruik van de toenmalige porto's (in de 460Mhz) vaker geschakeld diende te worden dan voor het gebruik van de mobilofoon (in de 86Mhz). De Wereldomroep zit niet voor niets een stuk lager in de frequenties (die zitten zelfs in de HF, lager dan 30Mhz) dan de lokale omroepen (die tussen 86 en 108Mhz zitten). Dit heeft dus alles te maken met de eigenschappen van de gebruikte frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe verder het signaal kan komen, en hoe beter het door kan dringen in gebouwen ed.
Het niet goed functioneren van de porto's voor onderling verkeer is dus naar mijn idee een gevolg van een aantal factoren. Deels kan dit worden ondervangen door een "simpeler" porto te gebruiken, maar dat is niet de enige oplossing. Er zal ook gekeken moeten worden hoe het bereik van de porto's verbeterd kan worden. Misschien het zendvermogen verhogen, misschien de gebruikte frequentie eens nader bekijken. Kortom het is een probleem wat zich niet zomaar laat oplossen door een andere porto in te voeren en verder niets te veranderen. Je voorkomt er biedingingsfouten mee, maar dat is niet het enige probleem...
Een nieuwe commissie zou er goed aan doen ook leden aan te trekken die niet uit interesse, maar uit hoofde van gebruikersgemak mee doen.
Ik wens de commissie veel wijsheid toe.....