Ben net 2 uur terug uit Nijmegen!
Heb 3 volle dagen aan een stuk door blaren geprikt en daar waren veel bloedblaren bij!
Het volgende over bloedblaren.
Op elke post van het Rode Kruis tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is minimaal 1 vpk en 1 arts aanwezig, eigenlijk altijd dubbel. Op de blarenpoli in Nijmegen zijn meerdere vpk en artsen aanwezig. Een bloedblaar wordt niet door de aanwezige EHérs behandeld maar leeggezogen met een injectienaald door de vpk of arts.
Het gebruik van compeed:
Gebruik compeed nooit voor jezelf of een slachtoffer. Het probleem is dat het ten eerste te dik is, waardoor je een wrijvingspunt maakt op de voet. Als hieronder al een blaar zat, komt er zeer waarschijnlijk nog 1 bij of wordt hij groter ( zelf meerdere keren gezien).
Ten tweede: als er een blaar onder het compeed zit, is het een ramp om het eraf te halen. Ik heb de afgelopen week gezien dat een volwassen man schreeuwde van de pijn toen er grote blaren werden kapot getrokken doordat de compeed zo vastzat ( het is echt waar) Bij sommige mensen deed dit zo zeer dat we de benen vast moesten houden om te voorkomen dat ze in het rond schopten. Echt waar ik heb zelfs dikke tranen gezien bij volwassenen.
Mijn dringende advies gebruik never nooit compeed.
Compeed is wel bruikbaar voor een korte wandeltocht maar absoluut niet voor de nijmeegse vierdaagse.
Als je een blaar hebt, prik hem door, maak hem leeg en plak af met leukoplast, hiermee creer je een 2e zool en het loopt na 30 minuten perfect.
Als je een open blaar hebt, plak deze dan af met "duo derm" dit is een soort second skin en heeft een kleeflaag van was en dit is zeer huidvriendelijk!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!
Grt Johan