Bloedblaar

Auteur Topic: Bloedblaar  (gelezen 26911 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2004, 21:58:01
Tijdens de vierdaagse mogen de rode kruisers/EHBO geen bloedblaren e.d. prikken, maar er lopen wel in elke blarenpost verpleegkundige rond die het wel mogen!!
Nurse powerrrrr


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2004, 22:27:34
Ik heb zelf wat ervaring met lopen en met compeed..

En als je alleen compeed gebruikt heb je gelijk dat het soms gaat opkrullen of gaat hinderen, waardoor je extra blaren krijgt.
Daarom schreef ik ook in me vorige reactie ook dat je compeed of een vergelijkbaar product wel kan gebruiken als je het daarna nog eens extra aftaped. .

Combineer je de beide voordelen. Ik maak eigenlijk altijd de blaar kapot, druk er het vocht uit , een gel-wondpleister, Liefst dunner dan compeed. (er is nog een andere product, maar ik ben de naam kwijt.) en  dan af tapen voor de stevigheid..
Ik heb alleen ervaring met lange looptochten, (bergsport en jungletocht..) Het mooie van compeed is dat er geen vocht en bacterieen niet van buiten er bij kan komen, geweldig bij jungle tochten  Maar ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen..


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2004, 15:18:49
Ben net 2 uur terug uit Nijmegen!

Heb 3 volle dagen aan een stuk door blaren geprikt en daar waren veel bloedblaren bij!

Het volgende over bloedblaren.

Op elke post van het Rode Kruis tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is minimaal 1 vpk en 1 arts aanwezig, eigenlijk altijd dubbel. Op de blarenpoli in Nijmegen zijn meerdere vpk en artsen aanwezig. Een bloedblaar wordt niet door de aanwezige EHérs behandeld maar leeggezogen met een injectienaald door de vpk of arts.

Het gebruik van compeed:

Gebruik compeed nooit voor jezelf of een slachtoffer. Het probleem is dat het ten eerste te dik is, waardoor je een wrijvingspunt maakt op de voet. Als hieronder al een blaar zat,  komt er zeer waarschijnlijk nog 1 bij of wordt hij groter ( zelf meerdere keren gezien).

Ten tweede: als er een blaar onder het compeed zit, is het een ramp om het eraf te halen. Ik heb de afgelopen week gezien dat een volwassen man schreeuwde van de pijn toen er grote blaren werden kapot getrokken doordat de compeed zo vastzat ( het is echt waar) Bij sommige mensen deed dit zo zeer dat we de benen vast moesten houden om te voorkomen dat ze in het rond schopten. Echt waar ik heb zelfs dikke tranen gezien bij volwassenen.

Mijn dringende advies gebruik never nooit compeed.

Compeed is wel bruikbaar voor een korte wandeltocht maar absoluut niet voor de nijmeegse vierdaagse.

Als je een blaar hebt, prik hem door, maak hem leeg en plak af met leukoplast, hiermee creer je een 2e zool en het loopt na 30 minuten perfect.

Als je een open blaar hebt, plak deze dan af met "duo derm" dit is een soort second skin en heeft een kleeflaag van was en dit is zeer huidvriendelijk!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2004, 23:47:02
Ik ben ook net terug van de vierdaagse...

Alles wat EHBO-man schreef is 100% WAAR
ik heb er niks aan toe te voegen....

foto

voor de duidlijkheid...de rechte t-shirt is de goede

Ik snap nog niet dat het rodekruis.compeed als sponser toe laat...


het heeft veel pijn bezorgt bij de wandelaars


Michel

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2004, 14:38:07
Nou, ik zal er nog even een schepje boveop doen. Compeed is inderdaad absoluut niet geschikt voor lange afstandsmarsen. Op de vraag van wandelaars waarom het dan toch op onze shirts stond, antwoordde ik maar dat de tweede regel was vergeten.
Compeed... gebruik het niet!Maar goed, zo bleek maar weer, voeten stinken, geld niet!

Groeten van Michel


ehv-er met blaren

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2004, 18:26:55
een bloedblaar kun je makkelijk prikken met een bloedlancet, werk zo steriel mogenlijk. en oefen, nadat de blaar leeg is, minimaal 3 minuten druk uit, direct op de blaar. dit omdat het gesprongen vaatje moet dichten. daarna afplakken met leukoplast... EN NIET ANDERS!!!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2004, 18:29:18
Ik heb het al meer gepost, maar dan nog maar eens. Wij plakken op een blaar tweede huid (het heeft een andere naam, weet ik ff niet) en daarover doen we verband dat aan elkaar plakt. Mensen vinden dit ideaal, het doet absoluut geen pijn om het te verwijderen en het rimpelt haast niet.
Compeed kan je er goed afspuiten met Sterilon! Altans, trekken aan de pleister en dan gelijk spuiten.

Christian


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2004, 19:14:19
He Christian,

Doen jullie dat spuiten met sterilon ook bij een open blaar? Dan wordt je niet zo vriendelijk aangekeken denk ik  ;)

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2004, 19:16:52
Hoe kijken ze jouw aan als je de pleister er zo af trekt? ;)

Christian


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2004, 20:49:07
Christian ,daar gebruik je wasbezine voor....laat de lijm laag van de pleister/leukoplast gelijk los...
en zo trek je de pleister er voorzichtig er af...zonder de blaar open te trekken...

sterilon...zal ik maar niet gebruiken op een open blaar
om compeed er af te halen
dan gaan de mensen schoppen... ;D

we gebruiken het alleen als de mensen allergies zijn voor jodium...
dan is het even op de tanden bijten... ;D ;D ;D