Gaslekkage transportleiding 8 bar Haarlemmerstraatweg - Halfweg 03-09-2010

Auteur Topic: Gaslekkage transportleiding 8 bar Haarlemmerstraatweg - Halfweg 03-09-2010  (gelezen 3568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Net vernomen dat bij de spoorlijn van Halfweg - ter hoogte van de suikerfabriek - een grote gasleiding is stuk getrokken tijdens werkzaamheden en dat er nu een bulderende gaskolom staat. Het treinverkeer zou zijn gestopt. Gezien de lokatie zijn de mogelijkheden volgens mij: een (dunnere) 40 bar leiding van de Gasunie of een 8-bar leiding van het regionale gasbedrijf (Liander). Graag nadere informatie (en foto's - i.v.m. de veiligheid vanaf afstand met telelens - als dat kan)


Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
p2kflex
14:28:14 03-09-10GROUP-2PRIO 1 PB FASHION HAARLEMMERSTRAATWEG  129 HALFWEG NH GASLEKKAGE [ 594 ]
0106540BRW Veiligheidsregio Kennemerland (ROGS)
p2kflex
14:27:54 03-09-10GROUP-1PRIO 1 PB FASHION HAARLEMMERSTRAATWEG 129 HALFWEG NH GASLEKKAGE [ 741 ]
0107111BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps)
0107181BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant)
0107186BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm)
p2kflex
14:23:12 03-09-10GROUP-1PRIO 1 PB FASHION HAARLEMMERSTRAATWEG 129 HALFWEG NH GASLEKKAGE [ 595 ]
0106525BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden)
p2kflex
14:20:46 03-09-10GROUP-1PRIO 1 PB FASHION HAARLEMMERSTRAATWEG 129 HALFWEG NH BRANDSTOF LEKKAGE [ 747 ]
0107981BRW Kennemerland (Halfweg) (Lichtkrant)
0108511BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 1)
0108521BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Bevelvoerder ploeg 2)
0108581BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant)




Ambu:

p2kflex
14:26:50 03-09-10-ALPHA-A1 12802 RITNR 35193 1165 HALFWEG  NH
0126802MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 802 - Reserve GHOR)
p2kflex
14:24:29 03-09-10GROUP-1A1 12147 RITNR 35191 1165 HALFWEG  NH (AKE-INCI-02)
0126147Ambu 12-147 (GGD Kennemerland)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Waarschijnlijk de gasleiding naar de suikerfabriek

http://nederland.risicokaart.nl/risicokaart.html

Transport gevaarlijke stoffen


   Transportroutedeel   W-534-03-KR-001
   Volgnummer   3872600
   Naam hoofdroute   Gasunie
   Omschrijving hoofdroute   
   Modaliteit   Buisleiding
   Bevoegd gezag   VROM
   Gegevensherkomst   
   Rapport   Klik hier...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Klopt. Het zou ter hoogte van de suikerfabriek zijn. Daar loopt een kleinere hoge drukleiding vanaf de suikerfabriek naar het westen, waar hij aankoppelt aan een middelgrote hogedrukleiding
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Eric van Lieshout

  • Incidenten Fotograaf regio Haarlemmermeer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
    • 112 meldingen uit de Haarlemmermeer & Aalsmeer
HALFWEG, 3 september – De A200 is vrijdagmiddag omstreeks 14.30 uur enige tijd afgesloten geweest vanwege een gaslekkage. Ook moesten bij diverse bedrijven het personeel het pand uit vanwege deze lekkage. Volgens omstanders was er een hoge druk gasleiding naar de voormalige suikerfabriek tijdens werkzaamheden kapot getrokken. Nadat het lek gedicht was, werd de A200 weer vrijgegeven en mochten de werknemers weer hun werk hervatten. zie voor foto's http://www.112meerlanden.nl/2010/09/03/a200-afgesloten-door-gaslekkage-in-halfweg/


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
info van "gasman" op het brandweerforum:
Het betrof hier werkzaamheden aan het 8 bar netwerk van Stedin (voormalig) eneco. Bij deze werkzaamheden is door een defect aan de aparatuur een grote gas uitstroom geweest.
Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. En door goed optreden van het personeel van Joulz heeft het verder geen gevolgen voor de levering gehad.
Men heeft de afsluiters in het 8 bar net gesloten, heel snel een noodreparatie gedaan en de levering weer hersteld voordat de druk onder de minimale netdruk kwam.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Er lopen in dit gebied meerdere Gasunieleidingen. CSM beschikt over een aftakking van de 40 bar leiding die richting Haarlem loopt. Dus als het lek ter hoogte van de suikerfabriek richting het spoor zat, was deze leiding wel een mogelijkheid geweest. Verderop in Spaarnwoude liggen enkele 66 bar leidingen.
Daarnaast ligt er natuurlijk een veel dichter net van het regionale gasbedrijf in het gebied. Volgens mijn contactpersoon stond er een leiding te bulderen en moest het daarom wel een Gasunieleiding zijn. Maar een voluit blazende 8 bar leiding maakt ook een snertherrie. En aangezien de meesten van ons (gelukkig) nog nooit een gasunieleiding hebben horen razen, kan ik me voorstellen dat je je daarin vergist.

Ik baal trouwens dat er geen foto's zijn van de blazende leiding zelf. Afhankelijk van hoever hij al lag uitgegraven zal dat toch wel tot een forse zandfontein hebben geleid! Aangezien het niet koud was, denk ik niet dat je het gas zelf kon zien. Bij een 100 mbar gaslek bij De Kwakel, enkele jaren geleden, vroor het en toen zag je een gasfontein van 4 tot 5 meter hoog. Veel mensen zijn verbaasd dat zo'n "lage drukleiding" van 100 mbar toch nog zo'n fontein kan produceren. Als hij in brand vliegt en het een ongehinderde gasuitstroom is, schrikt men vaak van de toch nog wel forse vuurkolom van enkele meters.

Onlangs ontbrandde een blazende 8 bar leiding in een woonwijk in Den Hoorn. Ik weet niet of het een guillottinebreuk was (ik denk het niet) maar toen het gas ontbrandde, stond er wel een vuurkolom die een stuk hoger was dan de dichtbij staande eensgezinswoning.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
reactie van "gasman" op het brandweerforum:

Door spaarnwoude loopt een leiding van gasunie's regionaal transportnet richting amsterdam, hier vanaf loopt de leiding naar het voormalige CSM, naast de 2 silo's staat het gasontvangststation (GOS)  waar de gasreductie van 40 naar 8 bar plaats vind voor het voorzieningsgebied van Stedin (halfweg/haarlemmerliede). Haarlem wordt (zo uit mijn hoofd) niet vanuit deze hoek gevoed.

Het lek bevond zich op het terrein van de Heftruckhandel ongeveer een kilometer voor het rottepolderplein. Er was geen zandfontein aangezien het hier werkzaamheden aan de leiding betrof waar bij een defect aan een appendage optrad (het kwam dus niet door de graafwerkzaamheden zelf)

Zoals je al opmerkt is het fontijntje bij 100mbar al heel behoorlijk, vlammen van 3mtr hoog zijn dan mogelijk bij vrije uitstroom (zoals je op de foto's van de brand in wormerveer van een maand of 3 terug mooi kunt zien). Daarom verbaasd het mij dat er soms complete ploegen van de brandweer zo dicht bij een lek staan.. gek scherend zeg ik dan dat deze mannen een Cape en een S op hun buik hebben staan... Ze spelen met hun leven .. (foto's van de het gaslek in kootwijkerbroek, http://www.112barneveld.nl/page/Nieuwsdetail/4884/flink-gaslek-in-nieuwbouw-kootwijkerbroek ,  van deze week was het mooi te zien)

Vaak is het ook niet nodig om zo dicht bij het lek te werken. Vroeger was het zeer gebruikelijk om het lek zelf te benaderen en daar de reparatie te starten. Met de huidige richtlijnen en arbo regels is het gewoon niet meer verantwoord om dit te doen. Dus lagedruk: gewoon 2 gaten maken op een veilige afstand, de mannen van de brandweer vragen de omgeving veilg te stellen, en blazen zetten.. Dan komen we allemaal weer levend thuis. Nood breekte wet natuurlijk maar als ik mensen in Tshirt zie spitten bij een lek.. dan is de nood niet zo hoog

Van de Hoorn heb ik helaas geen informatie, ben nog een beetje op zoek. Maar dat was een beste brand.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Ff een vraagje naar deze casus. Mijn ervaringen met dit soort is dat het altijd net goed gaat. Maar in dit geval was idd de spoorbaan stilgelegd en de A200 ook bijna afgesloten. Maar als je de kaart goed bekijkt van het gebied ligt dit incident precies in het verlengde van de 36 L (Vijfde baan Schiphol) die op dat moment gebruikt werd. Wat is dan een veilige afstand? Het opstijgend vliegverkeer vloog precies over de incidentlokatie. Meteo was een noordlijke bries.

RR (die graag alles uit de kast haalt)
Elke hulpverlening start met communicatie.