Blijft een feit dat de verhouding van de boetes nogal scheef raakt. Mijn zwager is BOA en krijgt nu al te maken met agressie als ze het bedrag van een overtreding noemen, kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe iemand reageert op een bekeuring van 340 euro..
En dan als BOA antwoorden: "meneer/mevrouw, u heeft deze overtreding zelf begaan, het bedrag is vast gesteld door de regering.
Als u in het vervolg deze overtreding niet meer doet, hoeft u dit bedrag niet te betalen"
Dat viel me trouwens op dat, dat weinig wordt gebruikt. Laatst bij wegmisbruikers o.i.d ging een vent daarover ook te keer die agent zei het bovenstaande ook niet.
Ik denk dat het bewust maken van hun eigen gedrag en daar de aanhangende boete met elkaar samen hangt.
In een ander topic is al duidelijk naar voren gekomen dat vaak niet de hoogte van de boete de kwaadheid veroorzaakt maar dat de ene agent/boa het wel goed vind (na een verklaring) en dat de andere agent/boa (het na dezelfde verklaring) wel een boete geeft.
Daarnaast zijn er nu te veel verschillende mensen die boetes kunnen uitschrijven en in de ene gemeente kan de stadswacht het wel en in de andere gemeente niet: ook dit zorgt voor onbegrip. Ik zeg maak van de stadswachten e.d. (bij geschiktheid) politie-agenten.
Terug naar de situatie politie - conducteurs en boswachters zijn de personen die boetes kunnen en mogen uitschrijven.
En is de pakkans erg klein. Dus men maakt zich boos dat die agent/boa net op dat moment er staat. En dan is de reactie heb je niets beters te doen
De combinatie van de bovengenoemde oorzaken maakt dat men boos wordt en is het boete bedrag een bijkomend probleem.