Omdat je in dat geval een ieder even hard in zijn portemonnee treft. Voor iedereen is de straf dan even hoog. Dit wordt ook in geloof ik enkele scandinavische landen gebruikt.
Fout. Je kan het inkomen niet los zien van de uitgaven. Een bankdirecteur moet misschien wel 4 alimentatie's betalen, of heeft andere hoge lasten (die niet gelijk eigen keuze hoeven te zijn).
Iemand met een laag inkomen / uitkering woont misschien bij zijn ouders, heeft geen auto (want hoeft niet naar zijn werk), etc.
Dit systeem werkt alleen als er per persoonlijke omstandigheden gekeken wordt. Laten we dat nu al hebben, namelijk de rechter.
Alle boetes kan je natuurlijk niet voor de rechter laten komen (zou wel leuk zijn als heel Nederland een maand/jaar in beroep gaat). Dat kan het systeem niet aan.
Nog even een vraag mbt de administratiekosten, waarom worden die eigenlijk gebruikt? Het lijkt mij dat het boete bedrag zelf prima gebruikt kan worden om de kosten te dekken (vooral bij de hoge bedragen).
Immers, de enige reden dat een boete een geldbedrag is omdat iedereen dat gelijk voeld.
In mijn ogen zijn administratiekosten onzin, de boete hoort dat te dekken en anders administratiekosten bij hogere boetes laten vervallen en alleen voor lage bedragen behouden. Puur de staatskas spekken dit.