De minister is al ingelicht.. Het SWOV heeft er onderzoek naar gedaan en denkt dat het het beste plan is.
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3527751/2013/10/16/Verkeers-aso-moet-steeds-hogere-boete-krijgen.dhtml
Ben benieuwd..
Ik ben het voor het eerst van mijn leven eens met Koos Spee. Die zei afgelopen zondag in wegmisbruikers dat dit systeem niet goed is. Iemand die namelijk 80.000km in een jaar rijdt, maakt een veel grotere kans om een overtreding te maken dan iemand die 10.000km per jaar rijdt. Een mens maakt nu eenmaal foute inschattingen, daar kunnen we niks aan doen. Het gevolg kan dus zijn dat de beroepschauffeur die 80dkm per jaar rijdt in één jaar misschien wel 5 tot 10 bekeuringen oploopt in dat jaar. Gewoon onoplettendheid / foute inschatting (
voorbeeld van daanh); kleine overtredingen dus die niet doelbewust zijn gedaan. Iedereen krijgt wel eens zo'n bekeuring. Moeten we deze man dan extra hard straffen door hem steeds hogere boetes op te leggen, omdat hij veel rijdt? In mijn ogen niet.
Aan de andere kant heb je juist de échte aso's. Vaak de zogenaamde 'petjes' die net een auto kunnen betalen, maar vanwege de hoge kosten slechts 10.000 per jaar rijden. Tijdens deze ritten rijdt deze persoon als een malloot, rechts inhalen, 30+ overschrijding, bumperkleven, lichtseinen, etc. Maar vanwege de geringe pakkans krijgt deze persoon slechts 3 bekeuringen in één jaar. Het systeem ziet deze persoon dus niet als een verkeershufter en zal dus gewoon het normale boetebedrag opleggen. Terwijl hij deze bekeuringen wel in slechts 10.000 heeft begaan.
Daarnaast moet je ook nog eens bij gaan houden wie de daadwerkelijke bestuurder van het voertuig was. Als ik mijn auto uitleen en iemand rijdt ermee door rood, dan staat de boete op mijn naam. Niet eerlijk dus, want ik krijg sneller een hogere bekeuring. Om het 'goed' te doen, moet je dus altijd de bestuurder bekeuren en niet de eigenaar van het voertuig. Ook bij geautomatiseerde bekeuringen. Dit zorgt voor nóg meer administratieve rompslomp en het lijkt me niet dat onze agenten daarop zitten te wachten.