Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 178045 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #490 Gepost op: 31 december 2013, 12:27:07
Citaat van: Sylvester link=msg=1232715 date=1388488736
Gevarendriehoek is toch niet verplicht als je alarmlichten aanhebt?
Je citeert de Telegraaf... wat verwacht je van de inhoud dan, dat'ie klopt?  ;D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #491 Gepost op: 31 december 2013, 12:28:50
De Telegraaf staat nou niet bekend om zijn kloppende informatie. Zo leeft nog steeds de misvatting dat onnodig claxonneren € 360,- kost, terwijl dit veel minder is. Dat komt puur door een foutje van RTL die vervolgens door iedereen overgenomen is.

Ook is dit een typisch telegraaf stuk want uit een overzicht op uit de Autovisie blijkt dan je in heel wat andere landen duurder uit bent voor door rood rijden..
Citaat
Indien je in Nederland aangehouden wordt voor het rijden door rood licht, dan kun je rekenen op een boetebedrag van 220 euro. In landen als Denemarken (270 euro), Estland (385 euro), Griekenland (350 euro) en Zweden (300 euro) ben je flink duurder uit. In Noorwegen is het helemaal af te raden, want daar betaal je 700 euro. Goedkoop ben je uit in Letland waar de politie 'slechts' 30 euro vraagt voor het rijden door rood licht. Sowieso ben je in dat land lekker goedkoop uit wat boetes betreft, want het heeft de laagste boetebedragen van Europa.

België   € 150
Bosnië-Herzegovina   € 150
Bulgarije   € 25
Denemarken   € 270
Estland   € 385
Finland   10x dagtarief
Frankrijk   € 135
Griekenland   € 350
Groot-Britannië   € 70
Ierland   € 80
IJsland   € 90
Italië   € 170
Kroatië   € 260
Letland   € 30
Litouwen   € 115
Luxemburg   € 145
Malta   € 60
Macedonië   € 300
Montenegro   € 70
Nederland   € 220
Noorwegen   € 700
Oostenrijk   € 70
Polen   € 75
Portugal   € 120
Roemenië   € 65
Zweden   € 300
Zwitserland   € 200
Servië   € 135
Slowakije   € 150
Slowenië   € 250
Spanje   € 200
Tsjechië   € 100
Turkije   € 60
Hongarije   € 330
Cyprus   € 85
Duitsland   € 90-320
Bron: ADAC (genoemde bedragen zijn afgerond)
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21694963/__Dit_is_je_boete_als_je_door_rood_rijdt_in_buitenland__.html
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #492 Gepost op: 31 december 2013, 12:29:57
Citaat van: Sylvester link=msg=1232715 date=1388488736
Gevarendriehoek is toch niet verplicht als je alarmlichten aanhebt?
Over de hoogtes van de boetes ga in verder maar niets zeggen, niet goed voor de bloeddruk.

Voor mijn bloeddruk zal ik ook maar niets zeggen over hoe laag ik sommige boete's vind tov de overtreding.

Maar een gevarendriehoek is nog steeds verplicht, en in Duitsland wordt je ook steevast ervoor beboet als je hem niet bij je hebt. De reden dat hij bij nieuwe Duitse auto's ook steevast wordt bijgeleverd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #493 Gepost op: 31 december 2013, 13:01:48
Citaat van: HIT link=msg=1232725 date=1388489397
Maar een gevarendriehoek is nog steeds verplicht,
Get your facts straight.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-gevarendriehoek-in-mijn-auto-hebben.html
Citaat
Moet ik een gevarendriehoek in mijn auto hebben?

In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Als u stil komt te staan met uw auto en een obstakel vormt voor naderende bestuurders, moet u deze bestuurders tijdig waarschuwen. Dit kunt u doen door het plaatsen van een gevarendriehoek of met knipperende waarschuwingslichten. Deze regel geldt voor stilstaande motorvoertuigen op meer dan 2 wielen en voor aanhangwagens.

Citaat van: Artikel 58 RVV
1. Stilstaande motorvoertuigen op meer dan twee wielen en aanhangwagens moeten worden aangeduid door een gevarendriehoek, indien het voertuig een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt.
2. De gevarendriehoek moet goed zichtbaar op de weg worden geplaatst op een afstand van ongeveer 30 meter van het voertuig en in de richting van het verkeer waarvoor het voertuig gevaar oplevert.
3. Het eerste lid geldt niet wanneer knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #494 Gepost op: 31 december 2013, 13:21:44
Beste Frank,

ik heb mijn "facts straight"

Jij bent een gevarendriehoek verplicht in je auto vanwege het feit dat jij ook pech kunt hebben waarbij je gevarenlichten niet werken. Echter in Nederland wordt hier niet voor bekeurd, in Duitsland wel.  O0

Overigens was dit vroeger alleen verplicht buiten de bebouwde kom, of dit nog zo is weet ik niet. En het was vroeger een afkeur APK als hij er niet was.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #495 Gepost op: 31 december 2013, 13:29:52
Citaat van: HIT link=msg=1232762 date=1388492504
Jij bent een gevarendriehoek verplicht in je auto vanwege het feit dat jij ook pech kunt hebben waarbij je gevarenlichten niet werken.

Toch niet. Nergens in de wet staat dat je verplicht bent een gevarendriehoek in de auto aanwezig te hebben. Er wordt pas in strijd met de wet gehandeld als gevarendriehoek noch gevarenlichten gebruikt worden als de auto een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt. Ik weet het, het is een nuanceverschil maar die verplichting is er niet.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #496 Gepost op: 31 december 2013, 13:30:52
Waar ik zo moe van wordt bij oa de Televaag is dat zij hun informatie niet goed op een rijtje hebben. Ze vergeten er bijv voor het gemak even bij dat je in bijv Engeland en Duitsland "strafpunten" bij krijgt op je rijbewijs.
Tevens is het door rood rijden in Duitsland niet altijd die bekende 90 euro. Hij kan bij de eerste keer ook direct 230 euro zijn. Een en ander is ook afhankelijk van de gevaarszetting.

en alsje in deze landen rijdt als Schumi ben je snel je rbw kwijt en dan kan je gewoon weer opnieuw je rbw gaan halen, dus hoezo NL is het duurste land van de EU.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #497 Gepost op: 31 december 2013, 13:32:34
 
Citaat van: voske83 link=msg=1232765 date=1388492992
Toch niet. Nergens in de wet staat dat je verplicht bent een gevarendriehoek in de auto aanwezig te hebben. Er wordt pas in strijd met de wet gehandeld als gevarendriehoek noch gevarenlichten gebruikt worden als de auto een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt. Ik weet het, het is een nuanceverschil maar die verplichting is er niet.
           


Citaat
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
Geldend op 31-12-2013


XXVI. Gevarendriehoek                             

Feitcode R 526
het niet plaatsen van een gevarendriehoek  in de voorgeschreven gevallen, op de voorgeschreven wijze bij een stilstaand motorvoertuig op meer dan twee wielen en aanhangwagens, zijnde een obstakel, terwijl geen knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd  150 Euro

Gevolg van dit feit is dus dat je hem moet kunnen plaatsen indien nodig, en dat gaat niet als je hem niet bij je hebt. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #498 Gepost op: 31 december 2013, 13:39:01
Citaat van: HIT link=msg=1232768 date=1388493154
           
Gevolg van dit feit is dus dat je hem moet kunnen plaatsen indien nodig, en dat gaat niet als je hem niet bij je hebt. O0
Zo werkt de wet niet. Het niet gebruiken van een gevarendriehoek in de gevallen waar dat verplicht is, dat is verboden. Niks meer, niks minder. Rolt geen enkele andere verplichting uit voort.

Zelfde geldt voor de wet ID. Je bent verplicht op eerste vordering een document ter inzage aan te bieden. Dus moet je een ID bij je hebben? Nee! Je moet hem kunnen tonen. Oftewel, toonplicht, geen draagplicht. Is een klein maar cruciaal verschil, zo ook bij de gevarendriehoek.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #499 Gepost op: 31 december 2013, 13:42:15
Citaat van: HIT link=msg=1232768 date=1388493154
Gevolg van dit feit is dus dat je hem moet kunnen plaatsen indien nodig, en dat gaat niet als je hem niet bij je hebt. O0

Ja, lieve Harm, dat is een logisch conclusie van je. Echter stelt de wet NIET verplicht om er een in je vtg te hebben. Je heb alleen een probleem als je ergens strand en je alarmverlichting doet het niet meer.