Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 177880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #500 Gepost op: 31 december 2013, 13:47:05
Citaat van: Frank. link=msg=1232773 date=1388493541
Zo werkt de wet niet. Het niet gebruiken van een gevarendriehoek in de gevallen waar dat verplicht is, dat is verboden. Niks meer, niks minder. Rolt geen enkele andere verplichting uit voort.

Zelfde geldt voor de wet ID. Je bent verplicht op eerste vordering een document ter inzage aan te bieden. Dus moet je een ID bij je hebben? Nee! Je moet hem kunnen tonen. Oftewel, toonplicht, geen draagplicht. Is een klein maar cruciaal verschil, zo ook bij de gevarendriehoek.

Klopt, en initieel antwoorde ik ook dat het in Duitsland verplicht is er 1 bij je te hebben. Overigens, in Duitsland en Kroatië moet je voor elk voertuig een gevaren driehoek bij je hebben. Dus ook voor die caravan en/of aanhanger die je mee voert, maar ook voor de auto die op de aanhanger staat.

In Nederland kan je voor het niet bij je hebben idd geen boete meer krijgen, echter zoals ik al aangaf hoe wil jij een gevarendriehoek plaatssen als je verlichting niet werkt en je hebt pech zonder dat je hem bij je hebt? Kromme regel in de wet, en dus lees ik dat ik hem bij me moet hebben.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #501 Gepost op: 31 december 2013, 13:52:49
Citaat van: HIT link=msg=1232778 date=1388494025
Klopt, en initieel antwoorde ik ook dat het in Duitsland verplicht is er 1 bij je te hebben. Overigens, in Duitsland en Kroatië moet je voor elk voertuig een gevaren driehoek bij je hebben. Dus ook voor die caravan en/of aanhanger die je mee voert, maar ook voor de auto die op de aanhanger staat.

In Nederland kan je voor het niet bij je hebben idd geen boete meer krijgen, echter zoals ik al aangaf hoe wil jij een gevarendriehoek plaatssen als je verlichting niet werkt en je hebt pech zonder dat je hem bij je hebt? Kromme regel in de wet, en dus lees ik dat ik hem bij me moet hebben.

Ik snap de gedachtegang wel, als ik hem moet kunnen plaatsen moet ik hem ook bij me hebben. Hele logisch redenering. Dit geldt ook voor de toonplicht van het ID. Je moet hem wel bij je dragen om hem te kunnen tonen op eerste vordering.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #502 Gepost op: 31 december 2013, 20:07:32
Bij het programma 'Stop Politie' zie ik op oudere beelden steeds vaker dat bij een overschrijding van > 50km te hard, het rijbewijs niet wordt ingenomen, vanaf wanneer is deze regeling ingegaan eigenlijk?


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #503 Gepost op: 31 december 2013, 20:17:43
Citaat van: Sylvester link=msg=1232989 date=1388516852
Bij het programma 'Stop Politie' zie ik op oudere beelden steeds vaker dat bij een overschrijding van > 50km te hard, het rijbewijs niet wordt ingenomen, vanaf wanneer is deze regeling ingegaan eigenlijk?

Vanaf 1994 uit mijn hoofd.  :D
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #504 Gepost op: 1 januari 2014, 16:31:05
Citaat van: MisterQ link=msg=1232998 date=1388517463
Vanaf 1994 uit mijn hoofd.  :D

Vanaf de Wegenverkeerswet 1994 soms?


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #505 Gepost op: 1 januari 2014, 19:06:38
Citaat van: Jeroen! link=msg=1233346 date=1388590265
Vanaf de Wegenverkeerswet 1994 soms?

Volgens mij wel ja.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #506 Gepost op: 4 januari 2014, 21:19:13
Citaat
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/pakkans-verkeershufters-afgelopen-jaren-flink-gedaald]
Pakkans verkeershufters afgelopen jaren flink gedaald
Notoire verkeersovertreders
In 2012 heeft de politie op straat 500.000 bonnen uitgeschreven voor verkeerovertredingen. In 2009 waren er dat nog 1,3 miljoen, dat een daling van zestig procent. In diezelfde periode daalde het aantal opgelegde  flitsboetes ook, maar veel minder zo'n 12 procent.

Bonnenquota
De politie zelf zegt geen goede verklaring te hebben voor de grote daling van het aantal staandehoudingen. We rijden weliswaar minder kilometers door de recessie, maar dat verklaart lang niet alles. Uit cijfers blijkt dat de politie minder tijd uittrekt voor verkeersveiligheid.

Daar komt bij dat de bonnenquota, de verplichting voor ieder agent om een minimaal aantal boetes uit te schrijven, eind 2010 zijn afgeschaft. Sinds die afspraak is verlopen, daalt ook de hoeveelheid door agenten uitgeschreven bekeuringen flink.
Meer bij de bron.

Ik durf natuurlijk geen link te leggen, want wat hierna volgt zou natuurlijk een belachelijke redenering zijn....   ::) Maar ik hoor al jaren steeds meer dienders roepen dat ze minder schrijven vanwege de boetebedragen...

En dan beweren ze ook nog dat ze geen goede verklaring kunnen vinden?!?!...  :-X

Uit het SP onderzoek uit 2012 bleek dat al, 95% van de ondervraagde dienders dacht dat er minder bekeurd zou gaan worden met de stijging van de boetebedragen. Ik vind het dus belachelijk dat de politie nog durft te zeggen dat ze geen goede reden kunnen vinden.

Een grafiek van de daling is hier te vinden, en ook daar zie je vanaf 2011 (het jaar van de eerste behoorlijke verhogingen) een sterke daling in het aantal geschreven bonnen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #507 Gepost op: 4 januari 2014, 21:28:19
Ik durf te wedden dat de verhoging van de verkeersboetes in combinatie met het afschaffen van het quotum er mee te maken heeft.

Persoonlijk ben ik mijn werk niet anders gaan doen. Ik schrijf net zoveel als voorheen en ik waarschuw net zoveel als voorheen. Echter zijn er collega's genoeg die sinds het afschaffen van het quotum geen bonnenboekje meer hebben aangeraakt. Volgens mij gaat er dan ook iets mis...

 ::)


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #508 Gepost op: 4 januari 2014, 21:55:20
Citaat van: Red link=msg=1234141 date=1388866753
Meer bij de bron.

Ik durf natuurlijk geen link te leggen, want wat hierna volgt zou natuurlijk een belachelijke redenering zijn....   ::) Maar ik hoor al jaren steeds meer dienders roepen dat ze minder schrijven vanwege de boetebedragen...

En dan beweren ze ook nog dat ze geen goede verklaring kunnen vinden?!?!...  :-X

Uit het SP onderzoek uit 2012 bleek dat al, 95% van de ondervraagde dienders dacht dat er minder bekeurd zou gaan worden met de stijging van de boetebedragen. Ik vind het dus belachelijk dat de politie nog durft te zeggen dat ze geen goede reden kunnen vinden.

Een grafiek van de daling is hier te vinden, en ook daar zie je vanaf 2011 (het jaar van de eerste behoorlijke verhogingen) een sterke daling in het aantal geschreven bonnen.

Misschien eens die gegevens doorsturen naar RTL / Telegraaf? Hoe meer in het nieuws komt dat agenten minder schrijven door het boetebedrag, hoe groter de kans dat men gaat inzien dat de verhoudingen al lang verdwenen zijn.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #509 Gepost op: 5 januari 2014, 01:02:11
Citaat van: 7194 link=msg=1234145 date=1388867299
Ik durf te wedden dat de verhoging van de verkeersboetes in combinatie met het afschaffen van het quotum er mee te maken heeft.

Persoonlijk ben ik mijn werk niet anders gaan doen. Ik schrijf net zoveel als voorheen en ik waarschuw net zoveel als voorheen. Echter zijn er collega's genoeg die sinds het afschaffen van het quotum geen bonnenboekje meer hebben aangeraakt. Volgens mij gaat er dan ook iets mis...

 ::)
De hoge boetebedragen zullen ongetwijfeld een aandeel in de daling hebben, maar het afschaffen van het quotum lijkt mij inderdaad meer voor de hand liggen. Sommige collega's schrijven 15 bonnen in het jaar aan en draaien gewoon volledig mee in de noodhulp... Een chef mág je er niet meer op aanspreken, terwijl het gewoon betekent dat je tijdens de surveillance geen zak uitvreet.