Ik merk ook in mijn prive omgeving dat ik een roepende in de woestijn ben maar ik zeg gewoon "betalen".
je bent meestal zelf verantwoordelijk voor je overtredingen en als je zegt het is maar een overtreding dan is het snel afglijden naar misdrijf.
Kom ik zo op terug maar eerst even naar het woordje "meestal".. Een uitzondering is bijvoorbeeld het stadje met de slechte invalidenparkeerplaatsaanduidingen (scrabbelt U mee?), je begaat de overtreding onbewust. Maar nu kan een invalide niet parkeren. Niet straffen is een foute zaak want daarmee los je het parkeerprobleem voor invaliden niet op. Bonnetje in ontvangst nemen en daarmee naar de gemeente gaan , of wie dan ook verantwoordelijk is voor die bordjes en de kosten verhalen. Jou bon valt in het niet met het permanente ongemak voor minder validen.
terug naar afglijden. We zijn hier bijna allemaal hulpverleners en daarin geïnteresseerden. En we kennen allemaal voorbeelden van "misdrijven"die zijn ontstaan uit een situatie die zijn ontstaan uit in feite misdrijven... ""Haha ik reed net niet te hard, ik mag mijn rijbewijs houden", ik heb, tot mij grote schande, zelfs brandweercollega's dat horen zeggen. je reed dus 49 te hard...
En als je niet bij lichte overtredingen begint te bekeuren , dan wordt in de opinie de drempel waarop mensen gaan zeuren steeds hoger.
En denk nou niet, "daar hebben we weer zo'n fatsoensrakker die 79 rijdt op 80 km wegen, die nooit even het gas in trapt op de snelweg, die altijd keurig zijn muntjes in de parkeerautomaat stopt.
Nee, zo ben ik niet. Ik maak ook fouten en ik accepteer de consequentie.