Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 176190 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2010, 08:16:24
Als de verhoging doorgaat dan wordt het ook eens tijd dat we afstappen van het verwijderen van verkeersborden, het wijzigen van verkeerslichten en het zichtbaar maken van flitspalen.

B.v. een verkeerslicht dat bij groen laat zien wanneer het over gaat springen naar oranje en rood.
Dit zou eenvoudig kunnen door alle verkeerslichten te voorzien van led-verlichting waarbij de ring groen/oranje steeds kleiner wordt.

Flitspalen in een felle kleur en geen schutkleuren.

En geen snelheidsaanduidingen verwijderen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 3 september 2010, 10:15:35
Citaat
Kabinet wil hogere verkeersboetes
Toegevoegd: vrijdag 3 sep 2010, 10:03

De verkeersboetes gaan waarschijnlijk omhoog. Het kabinet praat vandaag over een plan om alle boetes in het verkeer met vijftien procent te laten stijgen.

Volgens ingewijden in Den Haag wil het kabinet met de maatregel 50 miljoen euro binnenhalen. Het hoopt ook dat de verhoging goed is voor de veiligheid in het verkeer, omdat mensen voorzichtiger gaan rijden als ze meer moeten betalen voor een overtreding.

In 2008 gingen de verkeersboetes ook al omhoog, met twintig procent. Sinds vorig jaar worden bij bepaalde overtredingen zes euro administratiekosten in rekening gebracht.

http://nos.nl/artikel/182469-kabinet-wil-hogere-verkeersboetes.html

Hoe zijn de meningen hierover? dat zou inhouden dat bijvoorbeeld rijden door rood licht en mobiel bellen naar 184 euro zou gaan. Dat zal dan uiteraard worden afgerond naar 185 euro + 6 euro administratie kosten......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 3 september 2010, 10:23:30
Wat een schijntje...

Gewoon met 30 procent verhogen. vang je 100 miljoen extra van die sufferds die wel een rijbewijs hebben, maar niet kunnen autorijden.

Ik lig niet wakker van zo'n verhoging. Krijg ook geen boetes. Dus ik zeg: doen!!!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 3 september 2010, 10:24:25
Dit gaat helemaal nergens over.

Het idee achter een boete is overtredingen danwel misdrijven bestraffen, zodat men het een volgende keer niet weer doet. En dan moet de straf wel enigszins in verhouding zijn met het vergrijp.

Hoe ga je dit als agent nog 'verkopen' aan een overtreder ???
Precies zoals het staat in het nieuwsbericht, het is puur om geld binnen te halen.

En waar is de verhouding met bestaffing van overtredingen en misdrijven anders dan in het verkeer? Die is compleet zoek.


Overigens heb ik nog nooit een verkeersboete gehad en dat wil ik graag zo houden 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #14 Gepost op: 3 september 2010, 10:29:39
Bravelingen. Nou ik heb ze heus wel eens op de mat gehad.
Maar het pleidooi is toch altijd dat de hooget van de boete is bepaald afhankelijk van het risico dat de overtreding met zich meebracht? Dan ga je wel de mist in als je de boetes verhoogd om de staatskas te vullen.

"nee meneer agent, hier moet ik u toch even corrigeren"

en

"wilt u nog een varklaring afleggen?" -> "Ja, ik deed het in het algemeen belang"


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 september 2010, 10:36:18
Ze kunnen beter gevangenisstraffen met 15% omhoog gooien.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #16 Gepost op: 3 september 2010, 12:54:32
Ik heb geen zin om weer duurdere bekeuringen uit te gaan schrijven. Als we met dit tempo doorgaan is rood licht en mobiel bellen over 5 jaar ruim €300,-, daar ga ik niet aan beginnen als iemand die moedwillig zaken vernield een straf van €60,- tegemoet kan zien, als het al zoveel wordt. Het introduceren van het muldertraject is één van de grootste fouten die de politiek ooit heeft gemaakt. Tuurlijk, het is makkelijker om bekeuringen af te handelen, maar ondertussen bepaald de politiek het bedrag van wat eigenlijk een gerechtelijke uitspraak zou moeten zijn. Iets met proportionaliteit en subsidiariteit.
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 3 september 2010, 13:00:22
Het probleem is dat de verhoudingen zoek zijn ...

Een simpel voorbeeld :

Verkeerd voorsorteren en dan alsnog een andere kant op gaan, 160 euro.
Willens en wetens een hek over klimmen en zich op verboden grond bevinden (met het kennelijke doel tot....) 60 euro  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #18 Gepost op: 3 september 2010, 16:55:57
Het zou leuk zijn als alle blauwe salrissen (tot niv5) ook met 15% omhoog gaan.

Nee die halveren ze juist tijdens de opleiding handig voor de horizontale instromers die een hypotheek en een gezin hebben! Maar goed dat is dan weer een andere frustratie.

Serieus zet er dan iets tegenover bijvoorbeeld een hogere marge/tolerantie bij snelheidsovertredingen, verlagen van het aantal te schrijven boetes etc.
Freude am Fahren


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #19 Gepost op: 3 september 2010, 17:17:49
Het zou leuk zijn als alle blauwe salrissen (tot niv5) ook met 15% omhoog gaan.
Doe dat tot en met niv 5 ;)
Wout