Ik zal onbegrepen humor niet herhalen....
Namens velen dank je wel daarvoor, humor is namelijk ook een subjectief iets......
Je zult moeten kijken met welke maatregelen je het meeste effect bereikt.
Ik weet dat bij mij een forse boete wel werkt, ik weet dat van veel andere ook, maar uiteraard niet voor iedereen.
mijn mentaliteit zal misschien niet veranderen maar mijn gedrag wel en dan heb je al veel gewonnen.
Natuurlijk is voelen een subjectief iets sommigen vinden een pak slaag lekker en andere ervaren het als een straf.
100% goed ga je het niet krijgen.
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat we met zwaardere straffen, dus straffen die gevoeld worden, weer snel een rookvrije horeca hebben.
maar een ieder mag daar uiteraard zijn mening over hebben, daar is het een forum voor.
Precies, zo is het.
Over rookvrije horeca gaat dit topic niet dus mijns inziens heeft die discussie hier geen plaats.
Verkeersboetes, daar hebben we het over. Zodra je niet kunt voorspellen wat een boete doet met de ontvanger, hoe hoog of laag hij ook is lijkt het een utopie om ervan uit te gaan dat hogere boetes meer effect zullen hebben bij mensen die meer verdienen. Inderdaad zal iemand die zijn sigaretten aansteekt met briefjes van 50 euro nog steeds zich een breuk lachen om een boete van 300 euro of meer voor 5 kilometer te hard. Dat effect, "raken waar het voelt", is niet te definiëren, laat staan in geld uit te drukken.
Hoe kun je dan wel mensen "raken" als je gedrag wilt veranderen? Bij een x-aantal boetes het intrekken van het rijbewijs? Of, zoals in Engeland, elke keer een verkeersboete ontvangen is een extra aantal punten op je rijbewijs, bij zoveel punten, rijbewijs foetsie?
Iemand die van zijn auto afhankelijk is raak je mijns inziens méér met het afnemen van zijn rijbewijs dan hem een acceptgiro te sturen voor elke keer dat hij lachend voorbij een flitspaal ging.
Als het de bedoeling is dat verkeersovertreders het "gaan voelen" en daardoor hun gedrag veranderen dien je ze te "pakken" op wat écht raakt, en dat is voor zowel degene die weinig als veel verdient dat roze papiertje of pasje waarmee ze hun wrak danwel bolide mee mogen besturen.