Ik nam de horeca even als voorbeeld omdat het ging over het effect van boetes op het gedrag van mensen.
Natuurlijk helpt het innemen van het rijbewijs ook, maar ook daar moet je kijken hoe iemand dat voelt, is het een directielid met chauffeur die normaal nauwelijks rijdt of een vrachtwagen- of taxichauffeur die er zijn brood mee moet verdienen. Geeft een ander gevoel en is dus een andere straf.
Maatwerk dus zowel bij het opleggen van boetes als bij het uitdelen van andere straffen.
Inkomens afhankelijkheid is een middel wat misschien in 70% van de gevallen het beoogde doel heeft, wanneer de vaste boetes dat in 50% van de gevallen hebben, hebben we toch weer een hoop gewonnen.
En boetes werken echt wel, kijk naar het aantal overtredingen op de trajecten met trajectcontrole, die zijn aanmerkelijk lager als op de trajecten daarbuiten en dat omdat men het in de portemonnee voelt wanneer men toch te hard rijdt, het financiële risico acht men te groot en dus past men het gedrag aan.