Brandweer bij reanimatie...?

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie...?  (gelezen 11947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmario

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 28 juli 2004, 18:20:14
Ik zou ermee voor zijn om brandweer mensen te laten uitrukken met bv een personenbus of auto dan met een TAS en een autoladder wat nu gebeurd.

mvg
Mike

Hier kan ik ook wel inkomen hoor, maar vaak is de plaats
niet duidelijk genoeg omschreven en stel dat je dan iemand moet afhijsen oid. is het toch verd..... makkelijk dat al die materialen van de brandweer er zijn.

sigmario

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 28 juli 2004, 18:23:33
dat is wel zo :-X, alleen de ik zie de meer waarde niet van 10 brandweermannen. Die lopen elkaar allemaal in de weg.

mvg
Mike ;)
Die brandweermannen lopen echt niet in de weg bij zulke incidenten, ze weten donders goed waar iedereen mee bezig is. En vaak ondernemen die "10 brandweermannen" dan ook weer dingen die de hulp bespoedigen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2004, 01:30:53
Het worden op deze manier toch een beetje Amerikaanse Toestanden; iemand belt 112 voor een persoon die onwel is cq mogelijk reanimatie; eerst arriveert een motoragent, dan arriveert een politie noodhulpauto, ondertussen arriveert de eerste TAS met een AED, vervolgens komt de 1e ambulance de hoek om later gevolgd door een 2e ambu en als klap op de vuurpijl cq. toetje, nog ff de ambulancemotor,  en de patient blijft na een hyperventilatie-therapie ter plaatse  ;D ;D ;)  Dit gebeurt dagelijks in de USA maar om dat nou hier te gaan importeren?????  :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Skip

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2004, 11:42:17
Dat lijkt me ook geen goed idee inderdaad.
En in plaats dat er nou geld van BiZa naar dat soort prestige projectjes gaat (politie met AED, brandweer first responder, EHBO-er met OGS????) kunnen ze het beter terecht laten komen waar het hoort: namelijk bij de ambulancediensten.
Waarom moeten er 3, 4 of meer ambu's op 1 locatie paraat staan??? Spreid deze beter met extra co-locaties.
Kortom ik denk dat je met wat extra geld (pijnlijk onderwerp) en wat extra uitrukposten een heel eind komt met hetzelfde aantal ambu's.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2004, 11:49:39
Dat lijkt me ook geen goed idee inderdaad.
En in plaats dat er nou geld van BiZa naar dat soort prestige projectjes gaat (politie met AED, brandweer first responder, EHBO-er met OGS????) kunnen ze het beter terecht laten komen waar het hoort: namelijk bij de ambulancediensten.
Waarom moeten er 3, 4 of meer ambu's op 1 locatie paraat staan??? Spreid deze beter met extra co-locaties.
Kortom ik denk dat je met wat extra geld (pijnlijk onderwerp) en wat extra uitrukposten een heel eind komt met hetzelfde aantal ambu's.

vreemde opmerking "prestige projectjes"  :-X

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #35 Gepost op: 29 juli 2004, 14:00:30
ben ik geheel met je eens Peter, het is zeker geen ''prestige projectjes'', in veel gevallen wordt de AED door de gemeente betaald in overleg, of op verzoek van de lokale EHBO, en heeft dus niets met BiZa te maken, ik weet niet hoe dit in Amsterdam geregeld is, maar waarschijnlijk ook door de gemeente.
het is juist BiZa die er op tegen is dat politie en brandweer deze taak gaat uitvoeren (heb ik hore zeggen, zij ons blauwe leeuwtje..Grrrrr).

aan de andere kant is het totaal geen overbodige luxe, de AED is niet zo kostbaar, kan op eenvoudige wijze doeltreffend worden ingezet en als we daar slachtoffers mee kunnen helpen, nou graag.

bij ons is de ambulance tijd, afhankelijk van de drukte, regelmatig na pas 17 min. ter plaatse, onze regio's zijn vrij uitgestrekt, en zeker geen 3 a 4 ambu's per lokatie (2)
veel hart klachten komen na 01.00 uur, dan is de bezetting het laagst, en heb je er twee in dezelfde regio bijna tegelijkertijd, dan heb je eigenlijk al een probleem, en helaas gebeurd dit.
Nemo me impune lacessit

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2004, 14:21:25
ben ik geheel met je eens Peter, het is zeker geen ''prestige projectjes'', in veel gevallen wordt de AED door de gemeente betaald in overleg, of op verzoek van de lokale EHBO, en heeft dus niets met BiZa te maken, ik weet niet hoe dit in Amsterdam geregeld is, maar waarschijnlijk ook door de gemeente.
het is juist BiZa die er op tegen is dat politie en brandweer deze taak gaat uitvoeren (heb ik hore zeggen, zij ons blauwe leeuwtje..Grrrrr).

aan de andere kant is het totaal geen overbodige luxe, de AED is niet zo kostbaar, kan op eenvoudige wijze doeltreffend worden ingezet en als we daar slachtoffers mee kunnen helpen, nou graag.

bij ons is de ambulance tijd, afhankelijk van de drukte, regelmatig na pas 17 min. ter plaatse, onze regio's zijn vrij uitgestrekt, en zeker geen 3 a 4 ambu's per lokatie (2)
veel hart klachten komen na 01.00 uur, dan is de bezetting het laagst, en heb je er twee in dezelfde regio bijna tegelijkertijd, dan heb je eigenlijk al een probleem, en helaas gebeurd dit.

hier heb ik niks aan toe te voegen ;)
Maar ook hier zal de gemeente een flinke duit in het zakje moeten doen,en de geluiden daarover vanuit de gemeente zijn gelukkig positief.

Wij zien ons aankomend team als aanvulling van een ambulancedienst,puur om de benodigde eerste hulp te verlenen aan een slachtoffer totdat de eerste ambulance er is.En de tijden die Zwaailampmaker al aangeeft 15 a17 minuten is bij ons helaas meer regel dan uitzondering :-X :-\,Wij zijn met 3 minuten op straat,tel daar nog even 4 hooguit 5 minuten aanrijtijd bij op staan we met zo,n 8 minuten op de stoep.Betekend dus dat wij zeker zo,n 7 minuten aan tijd moeten overbruggen totdat de ambulancedienst er is,en dat is best veel zeker als het om een mensenleven gaat.

Verder is hier een club van zo,n 10 brandweermensen die er tijd in willen steken,en die vinden dit zeer zeker geen "prestige project"Integendeel,ze doen het graag voor de medemens

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2004, 21:35:38

Absoluute onzin om extra geld te betalen voor meer lokaties. Er zijn genoeg lokaties in een regio, maar je moet ze ff vinden. Politie buro's, reddingsbrigades, brandweerkazernes, doktersposten, ziekenhuizen en dat zijn de instelling met nog directe affiniteit.
Elke hulpverlening start met communicatie.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #38 Gepost op: 7 augustus 2004, 03:05:06
Dat laatste is inderdaad nog niet zo'n gek idee. Nu staan er vooral overdag in de grote steden meerdere ambulances paraat in de grotere steden. Je zou er daarvan een aantal wat verder weg kunnen zetten zodat je de aanrijtijden verkort (ook al red je die nu binnen 15 min.) In geval van een reanimatie lijkt het mij een prettige gedachte als er een ambu is binnen zeg 8 minuten in plaats van 15.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2004, 13:20:37
Het worden op deze manier toch een beetje Amerikaanse Toestanden; iemand belt 112 voor een persoon die onwel is cq mogelijk reanimatie; eerst arriveert een motoragent, dan arriveert een politie noodhulpauto, ondertussen arriveert de eerste TAS met een AED, vervolgens komt de 1e ambulance de hoek om later gevolgd door een 2e ambu en als klap op de vuurpijl cq. toetje, nog ff de ambulancemotor,  en de patient blijft na een hyperventilatie-therapie ter plaatse  ;D ;D ;)  Dit gebeurt dagelijks in de USA maar om dat nou hier te gaan importeren?????  :-\

De hulpverlening in US, word ook op maat gemaakt. daar de aanrijtijden van de ambulances vaak langer zijn, worden er first responders ingezet.

First Responders kennen ze daar in soorten maten.

burger vrijwilligers (eigen voertuig)
Brandweer first responders EMT-B inclusief voertuig
Politie first responders (politie voertuig)
Daarnaast kennen ze verschillende soorten Ambulances. EMT-B ambulances en Paramedic Ambulances.

Afhankelijk van de aard van de melding, aanrijtijden en worden er voor elk incident op maat eenheden gestuurd..
In U.S. kunnen ze vaak uit meerdere opties kiezen..  en in sommige gevallen worden alle first responders tergelijkertijd geallarmeerd.. En neemt de EMT-B van de brandweer de coordinatie over de first responders over..

Een relatief goedkoop systeem met veel keuze mogelijkheden voor de centralist/cq. incident manager.