Hé edwin,
Ik weet dat de GGD Haaglanden zo'n wagen heeft...
Het is een Emergency Sprinter met Module-opbouw geloof ik...
Nee hoor de GGD Den Haag heeft geen emergency sprinter die ingericht is voor IC -ambulancezorg. Mogelijk bedoel je de zgn. ''beddenwagen'' die in de regio Haaglanden ingezet kan worden op verzoek van de CPA en de ambulancediensten. Deze beddenwagen is een peugeot bestelbus (ook wel bekend als PAM binnen het rode kruis) en kan voor rolstoelvervoer en ziekenhuisbedvervoer worden gebruikt. Het rode kruis kan zorgen voor materiaal (monitoring en aanverwante artikelen, meestal neemt het ambulanceteam de eigen spoedkoffer beademingsmachine, zuurstof en monitor mee de beddenwagen in. Af en toe wordt door de regio Haaglanden van deze wagen gebruik gemaakt (ik had toevallig vandaag de eer om voor 't eerst met deze auto een patient te vervoeren
. Een aantal rode kruis-chauffeurs is opgeleid voor rijden met OGS, ook wel rijdt de ambulancechauffeur de beddenwagen als er met spoed moet worden gereden (zoals vandaag ) er is ruimte voor extra verpleegkundigen en arts(en) maar ook in deze wagen moet men woekerenmet de ruimte als er eenmaal een ziekenhuisbed in staat moet er nl. ook nog apparatuur en personeel achterin mee en dat is ook best wel dringen hoor.
Maar t zou best een goed idee zijn als elke regio beschikt over een IC annex beddenwagen voor IC vervoer waarbij veel extra apparatuur en personeel meemoet, als er een dialyseapparaat en een ballonpomp(om het hart te ondersteunen) etc meemoet en nog wat personen dan wordt t wel wat vol achterin dit busje.
Maar natuurlijk is in de groot volume ambulances meestal voldoemnde ruimte om bijv. een beademde IC -patient te vervoeren, te behandelen en verplegen en te monitoren. Met de ruimte moet soms wel iets geschipperd worden maar meestal lukt dat wel, het gaat in ieder geval sneller dan het inzetten van de beddenwagen indien er met grote spoed moet worden overgeplaatst.
De ambulancezorg tenslotte is tegenwoordig niet meer een vooruitgeschoven ehbo-post maar een rijdende IC-kamer geworden met de bijbehorende apparatuur en opleiding. Wat er de laatste 10 jaar is veranderd in de ambulancezorg had men zo'n jaar of 20 geleden niet echt durven vermoeden.